tUnE-yArDs U TVORNICI

Glazba Merrill Garbus je zvonka radost

08.03.2012 u 11:00

Bionic
Reading

Toplim i organskim nastupom pred oko 300 posjetitelja u Malom pogonu zagrebačke Tvornice, američka četvorka tUnE-yArDs, okupljena oko jedne od najzanimljivijih autorica današnjice Merrill Garbus, potvrdila je da njezina popularnost nije plod hipsterskog hypea već čistog užitka glazbene inovacije

Odmah na početku moramo se ograditi od improvizacije na poznatu frazu iz naslova – Merrill u posljednje vrijeme sama ističe da njezini kolege na pozornici, a osobito basist Nate Brenner, imaju ravnopravnu ulogu u nastanku pjesama i oblikovanju identiteta benda. I u srijedu navečer smo mogli steći dojam da su Brenner (koji je, uz bas, udarao u staklene boce i kuhinjske lonce) i puhački dvojac upravo ona koloritna distinkcija koja čini tUnE-yArDs u neku ruku pop bendom te je odvaja od brojnih eksperimentatora koji se ezoterično poigravaju s loopovima, pedalama i 'živim' instrumentima.

No to ne znači da Garbus ne bi mogla funkcionirati kao one-woman-band – impozantna količina efekata na papučicama koje gazi bosim nogama te sjajno manipuliranje između bubnjeva, usputnih udaraljki, resempliranih pozadinskih vokala i nerijetko distorziranog ukulelea trademark su njezinog tehnički savršeno osmišljenog nastupa. Kao nadogradnja na ove komplicirane zahvate koji su joj već postali rutina, Merrill svojim gromkim glasom i simpatičnom interakcijom s publikom (čije vriske podrške također semplira u koncertnim izvedbama) osvaja i one koji se nikad nisu susreli s njezinom glazbom.

Nama, koji smo posljednji album 'W H O K I L L' već prežvakali u mp3 playerima, sinoćnja je izvedba bila tek potvrda da Merrill sve to može, voli i želi izvesti te da u tome istinski uživa. U tom smislu njezino scensko ponašanje, prepuno žara i radosti stvaranja nečega ni iz čega, u zgodnom je kontrastu s Brennerovim kulerskim pipkanjem basa i vibrantnom puhačkom sekcijom. Katkad tako imate dojam da ste na probi nekih otkvačenih potomaka Sly and the Family Stonea, iz koje vas bace pravo u zadimljene njuorlinske birtije, u kojima pak ugledate Kojinu Disciplinu iz osamdesetih na čiji jam session je stigla imaginarna kći Bjork i Fele Kutija.

Uvod u nastup tUnE-yArDsa ponudilo je novo ime na domaćoj sceni – kvartet Mlat sastavljen od bivših i sadašnjih članova Leta 3, Leut Magnetika i Pasa. Indie-pop-rock s rasponom utjecaja od Broken Social Scenea do Bloc Partyja praćen slikovitim tekstovima naišao je na relativno pozitivan prijem publike.

Od krika 'Do You Wanna Live', preko gotovo cijelog 'W H O K I L L'-a, s kojega su okupljeni posebno uzbuđeno reagirali na hip-hopom nadahnutu poskočicu 'Gangsta' te poletni hit 'Bizness' obogaćen razigranom sax-kakofonijom, tUnE-yArDs su u sat vremena odsvirali sve što su mogli. Štoviše, nakon što je Merrill priznala da 'nemaju kuda' (Mali pogon nema backstage), počastili su veselu publiku i bisom – improviziranom tribal verzijom 'Riotriot' i pomalo šlampavo izvedenom dub-soul ljepoticom 'Doorstep'.

Ako i dalje ima onih kojima nije jasno kako su tUnE-yArDs upali na apsolutno sve relevantne godišnje liste albuma 2011. (uključujući one 'ozbiljne' – Timea, Rolling Stonea i New York Timesa) – žao nam je, ali trebali ste sinoć biti u Malom pogonu. Nama se samo ostaje nadati da će žar, energija i istraživački nagon i dalje 'svrbjeti' Merrill Garbus i da će nam se vratiti što prije s novom glazbom ili možda nekim gostovanjem u toplije doba godine…

'Killa'
'Doorstep'