SEDAM VELIČANSTVENIH

Najbolji filmovi Martina Scorsesea

14.12.2013 u 08:28

Bionic
Reading

Uoči dolaska novog Scorseseova filma 'Vuk s Wall Streeta', odabrali smo sedam igranih naslova starog majstora koje nipošto ne smijete propustiti – a kojih se valja podsjetiti, čak i ako ste ih već gledali

TAKSIST
Desetljećima kasnije, 'Taksist' ostaje ne samo najbolji Scorseseov film, već i remek-djelo koje pripada u pet najboljih filmova svih vremena. Čarolija u kojoj se sve karte poklope – od briljantnog scenarija Paula Schradera preko De Nirove glume do Martinova beskompromisnog oslikavanja njujorške asfaltne džungle ludih i divljih sedamdesetih – teško će ikada biti nadmašena, baš kao što će filmska umjetnost teško više ikada izroditi antijunaka kakav je Travis Bickle

DOBRI MOMCI
Manje je važno to što se mafija ni danas ne može dogovoriti je li Henry Hill, po čijoj je navodno istinitoj životnom priči snimljen ovaj uradak, sve lagao ili samo ponešto – kako god, njegovi motivi poslužili su za sjajnu gangstersku sagu nastalu u eri u kojoj su mnogi otpisali krimi-dramu kao prošlo svršeno vrijeme. Nije 'Kum', ali je sjajan prikaz života u svijetu organiziranog kriminala, s nekim od najboljih glumačkih izvedbi ikada viđenih na velikom platnu.

MEAN STREETS
Zovu ga 'prvim Scorseseovim remek-djelom', koje kod klinaca često ostane zaboravljeno iz jednostavnog razloga što je riječ o njegovom prvom 'ozbiljnom' filmu, snimljenom još 1973., kao i to ga je već tri godine kasnije zasjenio 'Taksist'. 'Mean Streets' bio je rođenje jednog genija, indie masterpis i sjajni urbani crnjak koji je katapultirao karijere Roberta De Nira i Harveyja Keitela

POBJEŠNJELI BIK
Iako kalendarski nosi godinu 1980., riječ je o filmu koji je nastao u finalu sedamdesetih te tako obilježio kraj jedne ere – 'Pobješnjeli bik' bio je posljednji film velike autorske generacije američkog 70's filma, nakon kojeg više ništa nije bilo isto. No dok je 'Rocky' osvajao Oscara svojim oružjem, Scorsese i De Niro odlučili su vlastitu boksačku sagu, priču o Jakeu LaMotti, upakirati kao crno-bijeli arthouse – dobili su (i mi s njima) jedan od najboljih fajterskih filmova, ali i biopicova ikada snimljenih.

POSLJEDNJE KRISTOVO ISKUŠENJE
Film zbog kojeg su i u komunizmu crkve prosvjedovale iz današnje perspektive izgleda bezazleno, ali ništa manje fantastično – kontroverzna adaptacija jednako kontroverznog romana iz 1953. prikazivala je Isusa kao običnog čovjeka, ali u svojoj epici i simbolici pri tome bila realnija i 'prljavija' od bilo kojeg biblijskog filma snimljenog prije nego što se genijalni Willem Dafoe prošetao pijeskom u sandalama.

RT STRAHA
Scorsese u devedesetima. Remake istoimenog filma iz 1962. započeo je redateljevo putovanje svijetom filmskih prerada, obrada i dorada, ali je ostao sjajnim, propisno uznemirujućim psihološkim trilerom kojeg na svojim plećima nosi tim sjajnih glumaca (neizbježni De Niro, plus Nick Nolte, Jessica Lange i Juliette Lewis koji pokušavaju izbjeći osvetu dežurnog psihopata).

POKOJNI
Jedan od najboljih obrada nastalih u groznici američke prerade svega azijskog – naravno, hongkonški izvornik 'Pakleni poslovi' i dalje ostaje pravim remek-djelom, ali Scorsese je selidbom priče na ulice Bostona, sa savršenim odabirom glumaca (DiCaprio, Damon, Nicholson, Wahlberg...) i briljantnim 'amerikaniziranim' finesama u adaptaciji azijske priče o krticama u redovima policije i mafije, napravio nešto uistinu vrijedno pažnje. Vrijedno i Oscara? Pa, zavrijedio ga je Marty i ranije, ali bolje ikad, nego nikad...