KRATKI UTORAK U TUŠKANCU

Retrospektiva Daniela Šuljića povodom 20 godina bavljenja animacijom

10.10.2013 u 11:12

Bionic
Reading

U kinu Tuškanac u Zagrebu, u okviru programa Kratki utorak, 15. listopada u 21 sat bit će prikazano 12 kratkih filmova jednog od najnagrađivanijih hrvatskih animatora mlađe generacije, Daniela Šuljića, uz prisutnost autora

Njegovi filmovi prikazani su na više od 200 međunarodnih festivala na kojima su osvojili više od 20 priznanja.

Daniel Šuljić (1971) studirao je na zagrebačkoj Likovnoj akademiji, a potom i animaciju u Beču, u kojem je diplomirao filmom 'Sunce, sol i more' 1997. Tematski i tehnički raznovrsni, njegovi filmovi svjedoče o specifičnom umjetničkom senzibilitetu, ali i eksperimentatorskom duhu.

I filmovi rađeni uljem na staklu i animiranjem zrnaca kave na staklenoj podlozi, kao i animiranjem crteža u olovci, na papiru, imaju prepoznatljiv stil.

Osim 'Kratkog života' (2007), rezultata suradnje s Johannom Freise, gotovo svi Šuljićevi filmovi su dominantno crno-bijeli, naglašavajući crtež, ali i negirajući postojanost čvrste linije titravošću zrnaca kave ili tragovima ulja na staklu. Baveći se različitim temama koje su ponajprije inspirirane svakodnevicom i suvremenim životom, Šuljić ispisuje svojevrstan dnevnik vlastitih životnih senzacija. Dok su 'Sunce, sol i more' niz nostalgično-poetskih slika, 'Kolač' (1997) je priča o nemoći pravde među ljudima i banalnostima koje prerastaju u sukobe, 'Film s djevojčicom' (2000) govori o suočavanju djeteta s izvanjskim svijetom, a 'Mogu si to jako dobro zamisliti' (2003) predstavlja autorovo razmišljanje o mogućnosti gubitka djeteta.

'Di je, ni je' (2001) je glazbeni spot koji pripovijeda pučku romantičnu priču s određenom dozom duhovitosti, a 'Kratak život', rađen prema stripu koautorice, donosi sumornu priču o djevojci u suvremenom društvu i nemogućnosti vlastitog ostvarenja u njemu. Treba spomenuti da svaki od korištenih tehnika i oblika, stila i načina likovnog izraza odgovaraju odabranoj temi, odnosno obrađenoj priči, a Šuljić, koji je ostvario i uspješnu karijeru glazbenika, pažljivo i s istančanim osjećajem za ritam, zvukove i glazbu usklađuje ih s atmosferom i samim ritmom filma.


'Kratak život'

Šuljićev dosadašnji opus od osobite je važnosti za hrvatsku animiranu filmsku scenu. Autor se u hrvatskoj animaciji pojavljuje 90-ih godina studentskim filmovima koji i po kvaliteti, ali i po odabiru tema te korištenju za našu animaciju novih i rijetkih tehnika bitno odudaraju od animirane filmske proizvodnje u tom razdoblju, kad se u hrvatskoj animaciji uglavnom ništa nije događalo. Ta je situacija povezana i s krizom u Zagreb filmu, isključivim proizvodnim centrom animacije sve do kraja 80-ih.

Šuljićevim filmom 'Kolač' iz 1997. počinje novo doba i Zagreb filma, ali i hrvatske animacije. U 'Kolaču' je vidljiv i utjecaj inozemnih umjetničkih strujanja koje je Šuljić dijelom imao prilike upoznati tijekom studija animacije u Beču, što znači odmak od tradicije zagrebačke škole koja je do tada dominirala. Taj odmak od tradicije očituje se ponajprije korištenjem tehnike ulja na staklu, nove za dotadašnje trendove u hrvatskoj animaciji. Dok sama tema 'Kolača' – problem ostvarivanja zajedničkog jezika među ljudima – na određen način korespondira s tradicijom zagrebačke škole, ipak se u stilu i načinu pristupa toj temi očituje autorski odmak od nasljeđa.

'Kolač' ipak nije Šuljićev jedini prijelomni film za hrvatsku animaciju. I njegovi raniji studentski filmovi, kao što su 'Evening Star' (1993), 'Walzer' (1994) i 'Leckdonalds' (1995), ali i oni koji su nastali kasnije, 'Sunce, sol i more' (1997), 'Film s djevojčicom' (2000), 'Mogu si to jako dobro zamisliti' (2003), pa sve do posljednjeg 'U lancima' (2011), upravo svojom tehničkom, stilskom i tematskom raznovrsnošću pokazuju nove autorske trendove u hrvatskoj animaciji otvarajući put i novim generacijama umjetnika koji posežu za animiranim filmom kao medijem u kojem žele izraziti svoje i ljudske i umjetničke poruke.

Svi filmovi bit će prikazani s originalnih formata (35mm, 16mm, digitalno).

Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, a ulaz je besplatan.

Raspored programa:

Evening Star, 1993, 4'10''

Walzer, 1994, 3'

Leckdonalds, 1995, 2'30''

Highway 59, 1996, 2'30''

Sunce, sol i more, 1997, 4'30''

Kolač, 1997, 7'50''

Zlatorog, 2000, 3'10''

Film s djevojčicom, 2000, 8'30''

Di je ni je?, 2001, 2'20''

Mogu si to jako dobro zamisliti, 2003, 4'

Kratak život, 2007, 9'

U lancima, 2011, 7'30''