'Dekolonizacija – Nove emancipacijske borbe' krovna je tema programa ovogodišnjeg četvrtog izdanja Subversive Film Festivala koji će se održati od 7. do 21. svibnja u kinima Europa i Tuškanac
Iznimno bogat program, kao i prijašnjih godina, podijeljen je na teorijski te filmski dio.
Otkada se Mohamed Bouazizi polio benzinom jer mu je policija zaplijenila povrće i voće koje je prodavao na ulici pokušavajući prehraniti sebe i svoju obitelj, plamen pobune raširio se ne samo Tunisom, već diljem Sjeverne Afrike i Bliskoga istoka. Na tragu tih događaja, 4. Subversive Film Festival tematizira preslagivanje moći u čitavom svijetu, ali prije svega nastoji istaknuti emancipacijske potencijale narodnih pokreta.
Dvadeset godina nakon završetka Hladnoga rata i pedeset godina od osnutka Pokreta nesvrstanih, došlo je vrijeme da se iznova postavi pitanje 'dekolonizacije'. Diljem svijeta, od barikada u Ateni do masovnih prosvjeda u Londonu, preko borbi indijskih naksalita i meksičkih zapatista, pa sve do ustrajnog otpora zemalja Latinske Amerike i ponovnog buđenja Afrike, rađaju se nove emancipacijske prakse koje unatoč geografskim udaljenostima i nekim razlikama ipak nose isti biljeg i zajednički nazivnik.
U periodu od 7. do 14. svibnja u kinima Europa i Tuškanac filmski segment festivala predstavit će široki spektar estetika otpora tzv. treće kinematografije (indijske i afričke) i četvrte kinematografije (postkolonijalni etnografski film). Indijski film bit će predstavljen kroz dva programa. Prvi iz perioda nakon neovisnosti 1947, odnosno 'indijskog filmskog zlatnog doba', neposredno dekoloniziranog društva u kojem film postaje moćan simbol za afirmaciju nacionalne kulture, donosi vrhunce autorskog modernizma, primjerice Bimala Roya Ritwika Ghataka, Raja Kapora, Guru Dutta
Drugi program predstavlja niz avangardnih i post-avangardnih ostvarenja novog indijskog filma. I afričke kinematografije predstavljamo u dva programa: povijesni donosi pionirska ostvarenja subsaharskih kinematografija od 60-ih do 80-ih godina, primjerice, filmove Djibrila Diop-Mambetyja, Meda Honda i Ousmane Sembenea, dok suvremeni predstavlja nigerijski videofilm, odnosno Nollywood kao drugu najveću filmsku industriju na svijetu - iza Bollywooda, a ispred Hollywooda. Vrijedi izdvojiti i sekciju etnografskog filma, osobito mladu generaciju autohtonih filmskih redatelja među Aboridžinima, Eskimima i brazilskim Indijancima, čijim se filmskim izričajem događa istinska dekolonizacija pogleda.
Osim 70-ak filmskih naslova svih metara i žanrova, filmska škola 4. SFF-a tematizirat će upravo postkolonijalni film, ugošćujući nigerijske i indijske redatelje, te renomirane filmske predavače od Indije do SAD-a.
Odmah nakon filmskog programa, od 15. do 21. svibnja u kinu Europa održat će se međunarodna konferencija pod nazivom 'Nove emancipacijske borbe'. Konferencija i ove godine okuplja neka od najvažnijih imena suvremene teorije i radikalne misli. Uz brojne diskusije, panele i promocije knjiga, predavanja će održati Antonio Negri, Terry Eagleton, Zygmunt Bauman Istvan Meszaros, David Harvey, Gayatri Spivak, Slavoj Žižek, Samir Amin i mnogi drugi. Već ovaj niz imena jamči relevantne i žive diskusije koje će Zagreb ponovo ucrtati u mapu svjetskih zbivanja.