Povratak s mora starim i zaboravljenim cestama bila je odlična ideja da povratak s godišnjeg bude što manje stresan. Jer dok je još vruće na plaži, na vrhovima južnog Velebita bilo je taman malo topline za još malo guštanja, morskih pogleda i truckanja autom i biciklom. Izbor je pao na malo zahtjevniju dionicu i za auto i za bike, Majstorsku cestu preko Malog Alana koja povezuje Obrovac i Sveti Rok u Lici. Evo prave poslastice za malo pedaliranja za kraj ljeta, u redu, uz malu asistenciju automobila. Velebit kao da je čekao svoje posjetitelje otvorenih vrata, s lijepim vizurama i brojnim klisurama. Dok je ispod nas duboko u stijenama kroz tunel Sv. Rok tutnjala gomila vozila, ovdje kao da su se zubate Tulove grede ispred tamnog plavog neba smješkale našem blogeru. Barem da je netko danas tuda prošao, po toj planinskoj ljepotici, gdje nema nesnosnih gužvi na cesti, naplatnih kućica, stresa, ali i ljudi
Pogledajte Tulove grede, Majstorsku cestu i serpentine! Mogao bi tako glasiti poziv za kraj ljetovanja. Ili: kako povratak s mora učiniti lakšim, ljepšim i s puno manje stresa u prometu. I dok su na tisuće automobila zujale kao mravi na ulazu u tunel Sveti Rok, samo malo iznad je prekrasni, mirisni i pusti stari povijesni put na kojem nema nikoga. Ali prije dvjesto godina bilo je tu i te kako živo. Majstorska cesta sagrađena je kako bi se skratio put prema Dalmaciji. Najviše je služila kako bi se poljoprivredni proizvodi iz Like prevezli do mora. I danas su tu mnogi podsjetnici na gradnju te ceste koja već tada građena po suvremenim parametrima. Maksimalni nagib nije veći od 5,5 %, a dionica Obrovac – Sveti Rok duga je oko četrdeset kilometara.
Za obiteljski povratak s mora, uz dobar bicikl, za siguran i bezbrižan prolaz kroz zubate Tulove grede i uživanje u pejzažima vozili smo se u novoj Nissan Navari. Za koju kažu da je auto koji je moćan kao uvijek, a da je inteligentniji nego ikad. Nisam ni sumnjao jer su nove tehnologije i aute učinile pametnima. Ovaj spoj snage i pameti, moglo bi se i tako reći, donio je novom Nissan pick-up autu vrhunsku moć. To sam i osjetio vozeći se po vrletima Velebita, kao i po svakoj drugoj prometnici. Kako je bilo na autocesti, tako je dobro i sigurno bilo na planinskom makadamu. Zaista smo se mogli prepustiti čarolijama Velebita, šetnji, vožnji biciklom i u off-road vožnji otkrivati udobnu Navaru. Uz vrhunsku inovativnu tehnologiju, od sustava NissanConnect 2.0., povezivanja s telefonom, tu je i panoramski digitalni monitor, audio sustav s komandama na upravljaču. Digitalni radio i sto dvadeset i pet drugih elemenata dodatne opreme. Poput impresivnog dizajna, potpore za kralježnicu na sjedalu, izvedbu s jednostrukom ili dvostrukom kabinom i sl.
Za bicikliranje sam odabrao relaciju od Podpraga, inače mjestašca na južnim padinama gdje rođen književnik Boris Maruna, kako bih osjetio i malo uspona, ali i pedalirao uz prekrasne poglede na zadarsko zaleđe te uživao u vijugavoj cesti koja kao da je stvorena za bicikliste. Tih par kilometara neprekidnih serpentina prošlo je u času i bilo osvježavajuće u smiraj dana. Dogovor s obitelji je bio da me pričekaju na zadnjem prijevoju s kojeg se vidi more. Radi fotkanja i daljeg plana tog neobičnog auto&bike izleta. Biciklisti bi u žargonu rekli, uz dobru logistiku. Nismo ni znali da smo se dogovorili da se nađemo na mjestu pogibije legendarnog zapovjednika velebitskog bojišta u Domovinskom ratu Damira Tomljanovića – Gavrana.
Uz prekrasne vidike i poglede na Tulove grede, prošetali smo malo i obišli spomen ploču postavljenu kao sjećanje na filmove o Winnettou koji su ovdje snimani. Pierre Brice, proslavljeni glumac koji je utjelovio taj poznati indijanski filmski lik, tako se također našao u povijesti ove planine. Uslijedilo je gotovo pet kilometara vožnje po platou Velebita i prelazak na ličku stranu. Opet upozorenja na mine zaostale iz prošlog rata, tako da je najbolje slijediti upute i ne udaljavati se s glavne prometnice koja je sigurna. Srećem skupinu biciklista koji su na višednevnom putovanju po Velebitu, a za razliku od prethodnih dana, smještaj će potražiti u Lici. Pokušavam pomoći i na karti pokazati put drugoj dvojci stranaca koji pak za dana žele stići do Obrovca.
Koji stupanj manje i dolazak u područje crnogorične šume. Uspon s ličke strane tako je ljeti ugodniji, a silazak na dalmatinsku stranu je onda bolja varijanta. Vožnje biciklom i autom bile su svaka na svoj način atraktivna. Tko je prvi stigao? Ha, ha, Navara, ali ja sam se previše na bajku zagledavao u šume i odvojke prema Svetom brdu i izvoru vode zanimljivog imena. A trebalo je paziti i na velike zvijeri, jer susret s medvjedom nije nemoguć. Ponovni sastanak ekipe kod prvih zaselaka prije mjesta Sveti Rok. Zadnji pogled na golemi Velebit koji je inače mjestimice širok i trideset kilometara, a masiv se prostire se na sto i četrdeset pet kilometara od područja Senja pa sve do tu.
Prije nastavka putovanja za Zagreb i završetka ljetnog odmora, malo smo se prisjetili da smo još jučer uživali u morskim čarima na otoku Pagu. I bili opet aktivni. Sudjelovao sam kao pratitelj spektakularne večernje utrke Glow Run od Zrća do Novalje i natrag. Naravno, bilo smo i Navara i bicikl i ja. Ovoga puta prostrani Nissan pomogao nam je da prevezemo tri bicikla Next bikea do starta utrke. Ja sam bio na čelu kolone trkača i bilo mi je ugodno predvoditi utrku na deset kilometara kao pratitelj na biciklu. S nama je, uz Krešimira Dvorskog iz Next bikea, bila i lijepa Lorena koja nam je pomogla oko prezentacije i popularizacije aktivnog odmora i kao model. Inače, to je bila prva utrka ovdje, ideja je pogođena jer mnogo mladih koji borave na moru želi trčati i na svom odmoru. A trčanje od popularnih noćnih klubova do Novalje i natrag baš je bilo fora. Trkači namazani svjetlećim bojama i narukvicama izgledali su spektakularno. Već iduće godine sprema se novi spektakl, rekao je organizator zbivanja i osnivač Run Croatia Berislav Sokač.