Rijetki su glumci poput Rade Šerbedžije, Gorana Bogdana i Gorana Višnjića uspjeli u američkoj tvornici snova, no malo tko zna da su u Hollywoodu uspjeli brojni drugi Hrvati. Oni snimaju s najvećim glumačkim i redateljskim imenima i rade na najpoznatijim filmovima, osvajaju prestižne nagrade i žive svoje snove. Ovo su samo neka od imena na koje možemo biti ponosni
Najuspješnja Hrvatica u Hollywoodu, Zagrepčanka Suzana Perić danas je jedna od najtraženijih glazbenih urednica u američkoj filmskoj industriji. Na IMDB stranici posvećenoj filmu, uz njezino upisano je više od stotinjak naslova na kojima je radila posljednjih tridesetak godina. Mnogi od njih nagrađeni su Oscarima, poput 'Kad jaganjci utihnu', 'Philadelphia', 'Pijanist', 'Gospodar prstenova: Prstenova družina', 'Doba nevinosti'...
Radila je s najprestižnijim američkim redateljima, Romanom Polanskim, Davidom Cronenbergom, Brianom de Palmom, Mikeom Nicholsom, Jonathanom Demmeom, Robertom Bentonom. Od redatelja s naših prostora obožava raditi s Rajkom Grlićem i Dejanom Aćimovićem, a svojevremeno ju je oduševio beogradski redatelj Darko Lungulov. Suzana je surađivala s legendom filmske glazbe maestrom Enniom Morriconeom o kojem je svojedobno pričala za domaće medije.
'Od Morriconea sam mnogo naučila o filmskoj glazbi, to više što smo o poslu razgovarali i na radnim ručkovima i večerama, pa i tijekom obiteljskih druženja. Obično bismo se našli oko stola 2-3 dana prije početka snimanja i diskutirali. Naučio me što su to tzv. overtones, objasnio mi njihovu funkciju, naučio me glazbenoj fizici te dramaturgiji filmske glazbe. Vrhunski je poznavatelj orkestracije i komponira matematičkom preciznošću poput Bacha', izjavila je.
U SAD-u živi od 1976., kad se nakon završetka studija engleskog i talijanskog s roditeljima odselila u Chicago i na Columbia Collegeu upisala na Odsjek za film. Iza nje je rad na filmovima 'Prokletnici rata', 'Nadine', 'Misija na Mars' te 'Ricki and the Flash' Meryl Streep. Cijenjena glazbena urednica najviše voli raditi niskobudžetne, alternativne filmove, jer tamo, kaže, ima umjetničku slobodu.
Kad je glazba komponirana i film montiran, sve dolazi u njezine ruke. Zadatak joj je da objedini glazbu i kadrove. Ljeta provodi u vikendici pokraj Makarske. 'Ako sam u Americi, još znam odakle sam i ponosna sam na svoje podrijetlo. Kad čovjek godinama živi vani, sve mu je važnije vraćati se u domovinu', poručila je prije.
u Americi su i drugi Hrvati ostvarili zavidne karijere. Jedan od njih je Zagrepčanin Vanja Černjul.
Njegov rad je u svijetu kinematografije itekako cijenjen jer je riječ o jednom od najtraženijih i najboljih direktora fotografije u Americi, u kojoj živi zadnjih 25 godina. Među ostalim je zaslužan za vizualni identitet serija kao što su '30 Rock' i 'Sestra Jackie', Netflixovih 'Narančasta je nova crna' i 'Marco Polo' (za koju je dobio nagradu Društva američkih filmskih snimatelja), kao i HBO-ovih 'Ubi me dosada' i 'The Deuce', a nagrađivan je i za hrvatske filmove poput 'Ćaće' i 'Vidimo se'. U New York se preselio davne 1995. te je završio Tisch Graduate School of the Arts na NYU i počeo živjeti svoj američki san. Otada je snimio preko 20 dugometražnih filmova i brojne televizijske projekte. Njegova televizijska karijera počela je snimanjem pilota za popularnu seriju 'Ružna Betty', a nakon toga su mu se počele otvarati prilike na američkoj televiziji.
'Što je film veći, to je veća količina ljudi i tehnike koju je potrebno koordinirati da bi se došlo do željenih rezultata. Ključno je imati tim suradnika kojima možete vjerovati jer jednostavno ne možete sve stići sami. Podrška ljudi kojima morate delegirati važne zadatke još je važnija nego u radu na manjim, intimnijim filmovima. Za usporedbu, moj sektor kamere na hrvatskom filmu broji do troje ljudi, a na projektima srednjeg budžeta u američkoj produkciji samo tim za kameru broji od osam do petnaest ljudi', ispričao je ranije Vanja Černjul za tportal. Na podugačkom popisu zvijezda s kojima je surađivao su i Mila Kunis, Richard Gere, Andy Garcia, Matthew Broderick...
Černjul je uz dubrovačku redateljicu Antonetu Alamat Kusijanović početkom srpnja od Američke akademije filmskih umjetnosti i znanosti, koja dodjeljuje nagrade Oscar, dobio poziv za članstvom.
Ona je prva Hrvatica primljena u cannesku rezidenciju Cinefondation na kojoj je nekoliko mjeseci radila na razvoju svog prvog dugometražnog igranog filma Murina. Redateljica je nagrađivanog kratkometražnog igranog filma 'U plavetnilo' koji je bio nominiran za studentsku nagradu Američke akademije filmskih umjetnosti i znanosti. Film je probudio interes velikih producentskih kuća RT Features i Sikelia Prods iza koje stoji legendarni Martin Scorsese. Spomenute kuće sufinacirat će i koproducirati njezin dugometražni prvijenac ‘Murina’.
Antoneta Alamat Kusijanović rođena je 1985. godine u Dubrovniku. Jako je željela upisati arhitekturu, ali nije bila dobra u matematici pa je upisala filmsku i kazališnu produkciju. Glumila je u kazalištu od sedme godine. Uživala sam u produkciji, a nakon što sam završila Akademiju dramske umjetnosti, preselila se u Ameriku i zaposlila se u filmskoj produkcijskoj kući. Magistrirala je filmsku umjetnost na sveučilištu Columbia u New Yorku.
'Hrvatskoj kinematografiji prognoziram jako vedru budućnost, ali jedna stvar je ključna, kinematografija male zemlje kao što je Hrvatska nikada ne skreće pažnju jednim redateljem, izuzetno je bitno da dolazimo u grupi, kao scena. Ne samo na festivalima, festival bi trebao biti samo kotač u industriji preko kojeg dolaziš do distributera koji te onda dovodi do publike. Nama je cilj publika. Do publike možemo doći ako okrenemo ‘svjetski reflektor’ na Hrvatsku kao grupa', poručila je svojedobno.
Direktor fotografije iz Požege Igor Martinović već 20-ak godina živi i radi u New Yorku. Za svoj rad na seriji 'Kuća od karata' s Kevinom Spaceyem zaslužio je nominaciju prestižne televizijske nagrade Emmy (priključio se na drugoj sezoni). Radio je i na velikim projektima poput Oscarom nagrađenog dokumentarca 'Čovjek na žici', nagrađenog Oscarom, horora 'Silent House'. Surađivao je i na nagrađivanoj Rušinovićevoj adaptaciji romana 'Buick Riviera'.
Tijekom rata je uglavnom radio na dokumentarnim filmovima i reportažama za televiziju. Nakon što je rat završio, u Hrvatskoj gotovo da nije bilo nikakve produkcije. Također, svakodnevica je bila potpuno sivilo i odlazak izvan zemlje bio je jedina logična alternativa za njega. Otišao je kod brata u Ameriku. Prije nego što je dobio prvi posao u struci, radio je kao električar, prodavao je sladoled te je dijelio letke.
'New York je moj dom. Tu mi je obitelj. U njemu sam se od prvog trenutka osjećao slobodnim i prihvaćenim. New York je divna dinamična mješavina ljudi iz svih krajeva svijeta s raznim i ponekad dijametralno suprotnim pogledima na svijet koji uspijevaju živjeti skupa u relativnom skladu. Ta energija grada me oduvijek privlačila jer je kadra proizvesti mnoštvo novih izričaja. U Hrvatsku volim doći, osobito preko ljeta, kad često tu provodim odmor i uvijek me ponovo oduševi naša obala', izjavio je Igor Martinović koji je igrom slučaju surađivao i na nagrađenom video spotu za Brucea Springesteena 'Wrestler' premda na spotovima ne radi gotovo nikada.
'Bruce je senzibilna osoba, stalno je u spotlightu tako da je potpuno prirodan pred kamerom, a može se reći da u njegovu nastupu ima i glume, vjerojatno već i instinktivno. U glazbenom spotu posebno je potrebno postići dobru atmosferu, a narativni tijek nije toliko bitan. U tome je snimateljski rad ponešto različit od filma', pojasnio je skromni Požežanin.
Američki san ostvarila je i zagrebačka kostimografkinja Sanja Milković Hays. 60-godišnja Zagrepčanka već 33 godine živi u Los Angelesu.
Iako je u Zagrebu diplomirala arhitekturu, ljubav prema filmu na kraju je prevladala. Kako nije mogla dobiti posao scenografkinje u Jadran filmu, 1986. se zaposlila kao pripravnica kostimografkinje Rute Knežević na filmu 'Večernja zvona' Lordana Zafranovića. Uz svoju baku Zoru, koja je bila šnajderica, naučila je krojiti i šivati pa je već kao gimnazijalka zarađivala šivajući haljine prijateljicama. Ta vještina joj je pomogla da dođe na film. Tijekom rada na koprodukciji sa Šveđanima upoznala je Amerikanca, ton-majstora, za kojeg se kasnije udala i dobila Luku. Zbog njega je otišla u Los Angeles, a ondje se, rekla je, uvjerila da je njezina budućnost u Hollywoodu. Godinama je bila asistentica poznatog kostimografa Josepha Porroa, a potom se osamostalila.
Rad na blockbusteru 'Brzi i žestoki' otvorio joj je vrata Hollywooda, a danas su iza nje brojni filmovi poput 'Total recall', 'Zvjezdane staze 9: Pobuna', 'Blade', 'Mumija', 'Misija na Mars', 'xXx: Stanje pripravnosti', 'Next', 'Dan nezavisnosti'...
Druži se s Michelle Rodriguez i Kate Beckinsale, vježba kundalini jogu i konzumira makrobiotičku prehranu. Već 13 godina je sa zaručnikom, filmašem Markom Shepherdom.
'Nakon čitanja scenarija, kostimograf u brojnim razgovorima sa redateljem, glumcima, scenografom i snimateljem osmišljava izgled i stil cjelokupnog filma, te likove u njemu. Pri tom se služi skicama, fotografijama, paletama boja, itd. Kada se dogovore okvirni izgled i likovi, prelazi se na podjelu scenarija na scene, pojedinačne kostime i razradu budžeta za kostime. Sljedeći korak je izrada ili kupovina kostima, te mnogobrojne probe. Tada često slijede probna snimanja, da se vidi kako kostimi izgledaju na filmu, te dolazi do posljednjih preinaka. Ponekad glumac ili redatelj želi promijeniti nešto na kostimu na sam dan snimanja. Tako je kostimograf obično uz kameru dok se ne snimi prvi kadar sa kostimom, nakon čega su promjene nemoguće', ispričala je kostimografkinja. Otkrila je da glumci katkad dobiju na dar kostime koje su nosili u filmu, ali da to nije baš čest slučaj.
Sanja Milković Hays je među ostalim osmislila izgled Brie Larson, Kapetanice Marvel. Za film se pripremala osam mjeseci, a snimanje je trajalo tri mjeseca. U svojem odjelu imala je 75 ljudi i još četiri vanjske kuće koje su nam šivale kostime. Izradila je 800-njak kostima. O Brie Larson je izjavila da jeoj je s njom bio bio pravi užitak raditi te da su se sjajno zabavljale dok su zajedno odabirale odjeću iz devedesetih koju nosi u filmu.
U Hollywoodu je uspio hrvatski skladatelj Goran Dragaš. On je 28-godišnji Vukovarac i jedan je od najpoznatijih hollywoodskih skladatelja glazbe za najave filmova. Ako ste gledali najave za blockbustere 'Spiderman: Homecoming', 'Pirati s Kariba', 'Valerian', 'Dr. Strange', 'Alien: Covenant', 'Pacific Rim 2', 'Blair Witch', 'Star Wars: Rogue One', 'Punisher', 'Jurski svijet 2' i mnogi drugi, a njegova je glazba u traileru 'Igre prijestolja'.
drugih filmova, moguće je da ste u njima čuli i njegove skladbe. Već tri puta je dobio nagradu Golden Trailer (svojevrsni Oscar u svijetu trailera).Tim poslom se profesionalno bavi već nekoliko godina i dosad je imao svoju muziku u preko 100 filmova, a sve to i dalje radi iz svog rodnog grada - Vukovara.
Dok drugi Slavonci odlaze trbuhom za kruhom iz zemlje, ovaj Vukovarac zadnjih 5-6 godina radi za američku tvrtku Audiomachine danas zarađuje više od hrvatskog prosjeka. Završio je Tehničku školu 'Nikola Tesla' uz Vukovaru, gdje je stekao diplomu tehničara za računarstvo. Nakon srednje škole zaposlio se u tekstilnoj tvrtki u Vukovaru gdje je, kaže, bilo puno posla, a plaće su bile male. Počeo se pitati je li to život kakav želi te je ubrzo dao otkaz i počeo raditi kao web-programer. Filmsku glazbu je počeo raditi iz hobija nakon što je jedva ostao živ nakon teške operacije. Zarekao se da mora uspjeti u ovom poslu. Dok drugi Slavonci odlaze trbuhom za kruhom iz zemlje, ovaj Vukovarac zadnjih 5-6 godina radi za američku tvrtku Audiomachine danas zarađuje više od hrvatskog prosjeka. Završio je Tehničku školu 'Nikola Tesla' uz Vukovaru, gdje je stekao diplomu tehničara za računarstvo. Nakon srednje škole zaposlio se u tekstilnoj tvrtki u Vukovaru gdje je, kaže, bilo puno posla, a plaće su bile male. Počeo se pitati je li to život kakav želi te je ubrzo dao otkaz i počeo raditi kao web-programer.
'Ako izuzmemo posao, izgleda kao svaki dan prosječne dvadesetosmogodišnje osobe. Volim se družiti i popiti kavu s kolegama, otići u kino, dobar restoran, pročitati knjigu. Volim i ništa ne raditi, upaliti Netflix i pustiti mozak na pašu. U zadnje vrijeme mnogo divljam u autu pa mi se policajci obraduju svaki put kad me zaustave. Svakako se vidim u LA-u. Naveo sam kao glupav razlog to da se bojim visina pa zato još nisam odletio tamo, no zapravo, u neku ruku, znam kakav je život tamo. Ljudi lete, sve ti je dostupno na dlanu... baš, baš prebrz način života. Ne znam kako bih se snašao tamo s ovim stanjem uma. Još ću koju godinu biti ovdje, uživati u miru i tišini, prije nego se odlučim na taj veliki korak. Cilj mi je raditi direktno za filmove i kad-tad ću to ostvariti. Ima vremena. Ne žurim nikamo', irekao je prije godinu dana u razgovoru za tportal.
Plan mu je, otkrio je, još biti ovdje i proputovati ono što još nije u Europi, a onda otići u Los Angeles i okušati se tamo. Ove je godine osnovao tvrtku „Infrasound“ koja ima sjedište u Vukovaru. Tvrtka trenutačno okuplja 35 glazbenika iz cijeloga svijeta. U posljednje vrijeme povremeno na fakultetima i u školama drži motivacijske govore kako bi srednjoškolcima i studentima prenio svoja iskustva i pokazao iz prve ruke da se može uspjeti.
Ivana Primorac jedna od najtraženijih šminkerica današnjice. Ta se Zagrepčanka može pohvaliti s prvom hrvatskom nagradom BAFTA, britanskom ekvivalentu Oscaru, a Oscar joj je izmaknuo praktički zbog tehnikalije – pravila Američke akademije filmske znanosti i umjetnosti. Nesuđena pravnica danas živi u Londonu. U Zagreb dolazi jednom mjesečno vidjeti majku. Karijeru je počela uz redatelja Rajka Grlića i njegov film 'Đavolji raj' iz 1989. godine
Kad je riječ o stranim filmovima, najprije je radila s dvije velike šminkerice – Naomi Donne i Jenny Shircore, s kojima je bila do 1998. godine. S Jenny Shircore je radila na filmu 'Elizabeth', za koji je dobila Oscara.
'Onda sam dobila i prvi samostalni film, a za to mi je trebalo 11 godina. Uvijek sam željela raditi na filmu, a strast prema ovom poslu razvila sam prateći modne časopise koje mi je kupovala baka. Ljepota je dio naše kulture, volimo se lijepo oblačiti, recimo kada idemo na špicu. U Londonu to ne moram, tamo se na to toliko ne pazi. K tome, imamo ljudi koji znaju napraviti dobru odjeću, cipele, jako dobrih zanatlija, krojača, krojačica. Nije to toliko čudno, mala smo zemlja koja je dosta upijala od Italije. Sada mislim da ne bismo trebali više imati uzor, već razviti vlastiti identitet u tom smislu jer imamo za to dovoljno talenta, voljela bih vidjeti naše samostalne dizajnere koji uspijevaju u svijetu. Pa mi smo najljepši u Europi, trebali bismo se razviti i u tom modnom smislu', prisjetila se Ivana u jednom od svojih intervjua.
Često radi s Keirom Knightley, a s Kate Winslet ponajbolja svjetska šminkerica surađuje već deset godina. Iza nje su brojni uspješni projekti poput filmova 'Elizabeta', 'Gladijator', 'Gospodar prstenova: Povratak kralja', 'Studengora', 'Sati, 'Colette', 'Ana Karenjina', 'Žena kojoj sam čitao', serija 'Kruna', 'Trust'. Primorac je među ostalim, s još troje kolega Garyja Oldmana pretvorila u Winstona Churchilla u filmu 'Darkest Hour' koji je Oscarom nagrađen za šminku. Za taj je film ali i seriju ‘Kruna’ dobila i dvije American Guild Awards. Članica je s pravom glasa za BAFTA-u, ali i američku Akademiju, što je zaista rijetkost i velika privilegija. Najčešće radi s redateljima Dannyjem Boyleom i Stephenom Daldryjem.
Šibenčanin Ante Deković 38-godišnji majstor filmskih vizualnih efekata u Hollywoodu nedavno je dobio prestižnu filmsku nagradu EMMY odnosno televizijskog Oscara. Stručnjak za vizualne efekte Ante već dugo radi u Hollywoodu, a sada je karijeru okrunio i drugom nominacijom za televizijsku nagradu Emmy za kojom čeznu svi timovi svih serija na svijetu. Uz njega je nominirana i cijeli tim od osam ljudi. Do nominacije je stigao zahvaljujući supervizorskom poslu na finalnoj epizodi druge sezone CBS-ove serije 'Star Trek: Discovery', a u 'Zvjezdanim stazama',nije bio samo zadužen za vizualne efekte već se u posljednjoj se epizodi, kao prvi Hrvat na komandnom mostu čuvenog broda 'Enterprise' pojavio i kao glumac.
Za svoj rad na postprodukciji serije 'Da Vincijevi demoni' po prvi je puta vidio svoje ime napisano među nominiranima za tu slavnu televizijsku nagradu. Radio je na brojnih filmova i serija poput 'Brzi i žestoki', 'Igre gladi', 'The triangle', 'Igra prijestolja'... Radio je s najvećim svjetskim producentima i redateljima: Spielbergom, Emerichom, Lucasom...
'Stari mi je sedamdesetih studira tamo, a kad je dobija posao kao profesor na fakultetu za videodizajn, mi smo se 1991. godine preselili kod njega. Ćaća je uvik ima kamere, kompjutere, pa sam se od malih nogu za to interesira. Od momenta kad sam u Šibeniku s ekipom snimija prvi skejterski video, ništa drugo, osim toga, nisan tija radit. Početkom 2000-ih u Njemačkoj sam počea radit u firmi koja je imala virtualni studio i bavila se produkcijama. U L.A. sam otišao 2005. godine, kad sam dobio priliku odraditi praksu u firmi za reklame za njemačko tržište. Upoznao sam dosta Nijemaca u Los Angelesu, među inim, Marca Weigerta i oskarovca Volkera Engela. Oni su mi dali priliku da radim na miniseriji 'Triangle'. Od tada u Hollywoodu radim vizualne efekte', rekao je nedavno za Šibenski.in.
Kad ne radi trenira, ide kod kiropraktičara, skejta i pokušavam se zdravije hraniti.