Vrhunski nogometaši su i vrhunske reklamne marke. Velike firme se otimaju za uslugama igrača poput Mesuta Özila ili Francka Ribéryja. Koliko oni doista zarađuju od reklamiranja sportske opreme, odnosno kopački?
Jeste li ikada čuli za Bilala Kamariaha? Ime 13-godišnjaka iz podmlatka berlinske Herthe BSC nije pojam čak ni najvećim poznavateljima prilika u njemačkom nogometu. Još ne! Bilal je naime ponosni vlasnik reklamnog ugovora s drugim najvećim svjetskim proizvođačem sportske opreme. Adidas je, uz posredovanje Bilalovog agenta Michaela Beckera, nedavno uzeo mladića pod svoje skute i od njega će, ukoliko sportski razvoj bude išao očekivanim tijekom, vrlo skoro napraviti globalnu zvijezdu.
Becker zna svoj posao. On već godinama zastupa i interese Michaela Ballacka, koji je tijekom svoje karijere itekako znao unovčiti svoje sportske (i još više) marketinške potencijale.
'Lov' na mlade talente
Adidas, Nike, Puma i ostale sportske firme ne čekaju da neki igrači postanu svjetski poznati - oni sustavno prate mlađe uzraste i tamo 'love' perspektivne kadrove. Takva je strategija puno jeftinija. Mladići 'koštaju' samo djelić svote koju dobiju etablirane zvijezde u svijetu nogometa. A zahvaljujući dugoročnim reklamnim ugovorima, lakše je i individualno kreirati plan marketinških aktivnosti.
Mladići poput 13-godišnjeg Bilala s prvim ugovorom u pravilu dobiju nove kopačke i opremu za trening, a isplaćuje im se i simbolična godišnja naknada (u pravilu između 5.000-10.000 eura).
Ulaganja sportskih proizvođača u mlade igraču su riskantna. Samo rijetki uspiju postati ono što se u stručnom žargonu zove 'top-testimonial'. To su najpoznatije face u reklamama za kopačke, lopte, sportsku odjeću i slično. To su igrači poput Mesuta Özila (Real Madrid/Nike), Bastiana Schweinsteigera (Bayern München/Adidas), Lukasa Podolskog (1. FC Köln/Adidas) ili Maria Gomeza (Bayern München/Puma). Za njih proizvođači sportske opreme izrađuju individualne kopačke (boja, dizajn, 'gravure' imena djece, roditelja ili supruge) koje su odlična reklama u TV-prijenosima ili medijskom izvještavanju.
Što je neka obuća ekstravagantnija, veća je i vjerojatnost da će njima neki mediji posvetiti čak i pokoji članak. U Bundesligi je veliku prašinu svojedobno podigla boja obuće Francka Ribéryja: radilo se o ružičastim kopačkama.
Fanovi oponašaju idole
Milijuni nogometnih fanova u svijetu oponašaju svoje idole, identificiraju se s njima i u trgovinama uglavnom kupuju upravo takve (najskuplje) modele. Zvijezde poput Özila ili Podolskog od strane poslodavaca bivaju nagrađeni stotinama tisuća eura. Njemački tisak piše da igrači iz kategorije 'top-testimonijala' od reklamiranja kopački određene firme zarađuju minimalno 150.000 eura po sezoni. Mlade zvijezde na putu u A-reprezentaciju godišnje zarade cca. 25.000-50.000 eura. Velika većina igrača Bundeslige nema takve ugovore i mora se zadovoljiti kopačkama službenog sponzora svoje momčadi.
Spomenuti iznosi su godišnje temeljni 'honorari', novac s kojim nogometaši mogu računati u svakom slučaju. No, oni taj honorar mogu i poboljšati. Svaka firma koja ima ugovor sa sportašima, svojim reklamnim licima isplaćuje i određene bonuse u slučaju osvajanja naslova ili nekih priznanja. Dodaci se isplaćuju za osvajanje titule nacionalnog prvaka ili osvajača Lige prvaka, u slučaju da igrač odigra određeni broj utakmica za A-reprezentaciju, za nastupe u Ligi prvaka ili za osvajanje priznanja za najboljeg ligaškog strijelca ili igrača.
Dodatni bonus zarade igrači koji nastupaju za velike europske klubove. Prema izjavama boljih poznavatelja sportske branše, vrhunski nogometaši iz Reala, Manchster Uniteda, Barcelone ili AC Milana godišnje bivaju nagrađeni i s po 100.000 eura "bonusa" samo zato što nose dres 'pravog' kluba.
Fiksna i varijabilna zarada
Iako se radi o basnoslovnim svotama, treba napomenuti da se samo rijetki nogometaši obogate na ugovorima o reklamiranju sportske opreme. Veći dio godišnjih honorara čini varijabilni dio - a on ovisi o uspješnosti igrača i njegovog kluba. A u nogometu je uspjeh rezerviran samo za rijetke.
Koliko je godišnja zarada relativna, najbolje se može analizirati na primjeru Lukasa Podolskog iz Soldinog 1. FC Kölna.
Adidas će Podolskom, tako se priča po kuloarima, u ovoj sezoni platiti ukupno oko milijun eura za reklamiranje kopački s tri linije. Ali samo u slučaju da 'Poldi' s Kölnom osvoji titulu prvaka Njemačke, a u idućoj sezoni i Ligu prvaka, te da Podolski u sva tri natjecanja postane osvoji titulu najboljeg golgetera - i u izboru FIFA-e preotme Lionelu Messiju titulu najboljeg nogometaša svijeta. Realistično? Ne baš...