U Formuli 1 posljednjih sezona nije dosadno. Ljubitelji tog sporta mogu uživati u neizvjesnim završnicama utrka, no istodobno ih FIA izluđuje stalnim promjenama koje su vezane za gume, motor bolida, aerodinamiku, gorivo ili bodovanje plasmana u utrci
Čovjek bi se zapitao caruju li u uredima Međunarodne automobilističke federacije (FIA) tinejdžeri koji su tek ušli u pubertet, pa su skloni promjenama raspoloženja. Naime, kako drukčije protumačiti činjenicu da čelni ljudi u ovom brzinskom sportu konstantno mijenjaju pravila i tako živciraju poklonike Formule 1, ali i same momčadi? Od početka natjecanja F1 1950. često su se događale promjene koje su se ticale samog natjecanja, no posljednjih sezona FIA donosi odluke koje sve negativnije utječu na taj sport. Prosječan ljubitelj Formule 1 tako svake sezone više pažnje posvećuje novim pravilima nego momčadima i vozačima čiji je pobornik.
Novo pravilo, koje je i prije samog prihvaćanja razljutilo javnost, ono je o sustavu bodovanja. Prema njemu bi u budućnosti pobjednik natjecanja bio na kraju onaj vozač koji sakupi više pobjeda u sezoni, a ne bodova. Znači, ako netko sa 70 bodova ima sedam trijumfa, a netko sa 90 bodova šest pobjeda, pobjednik bi bio onaj sa 20 bodova manje. To je naišlo na negativan odjek ne samo kod navijača, nego i kod samih vozača, te je primjena tog pravila odgođena za 2010. godinu.
'To je sramota za Formulu 1. Jako mi je teško povjerovati da će nova pravila popraviti situaciju i popularizirati sport. Opasno je da čelništvo Formule 1 tjedan dana prije prvog natjecanja sezone ulazi u korjenite promjene. Takva se situacija osobito loše može odraziti na kredibilitet, na momčadi, proizvođače, navijače, medije i sponzore', izjavio je svjetski prvak, Britanac Lewis Hamilton, a istog su mišljenja bili i ostali vozači.
Kao što smo spomenuli, primjena pravila je odgođena, ali tko zna što će čelnici FIA-e pokušati napraviti za sljedeću sezonu. Ipak je na njihovom čelu predsjednik Max Mosley koji je bio umiješan u seksualni skandal kada je sudjelovao u sado-mazo orgijama s više prostitutki u nacističkim odorama. Očigledno je čovjek u stalnoj potrazi za nečim 'novim'.
Ipak, najvažnija pravila su promjene u gumama, aerodinamici i tzv. sustavu KERS (Kinetic Energy Recovery System). Pa idemo redom.
Nakon nekoliko godina vraćene su slick gume koje bolje prijanjaju od dosadašnjih 'izrezanih'. To je uvedeno da bi se kompenzirali gubici zbog novih promjena u aerodinamici. Željelo se omogućiti više pretjecanja na stazi, pa je smanjen broj krilaca, a zadnji spojler je viši i uži te vozači mogu voziti jedan iza drugoga u brzim zavojima. Tu je i sustav KERS koji gomila energiju skupljenu prilikom kočenja i pohranjuje je za kasniju upotrebu po izboru vozača, najčešće za ubrzavanje prilikom pretjecanja. Protiv KERS-a su bile neke najveće momčadi (Ferarri i McLaren) zbog skupoće, a iz Renaulta su najavili da će ga od samog početka koristiti.
Od ostalih pravila valja spomenuti da će testiranje kroz godinu biti u potpunosti zabranjeno, a novac bi se trebao uštedjeti zabranom korištenja izrazito skupih zračnih tunela s modelima bolida koji prelaze veličinu od 60 posto stvarnih dimenzija. Životni vijek motora je udvostručen i vozačima će tijekom sezone biti dozvoljeno korištenje samo osam agregata koji će se moći 'vrtjeti' do 18.000 okretaja u minuti, što će donijeti manje snage, ali veću izdržljivost. Vozačima će promjena motora biti dozvoljena nakon tri utrke, u protivnom će biti kažnjeni.
Promijenjen će biti i taktički pristup utrkivanju, budući da će podaci o korištenju količine goriva i guma biti dostupni svima.
Najavljuje se još jedna velika promjena koja će izazvati dosta kontroverzi, a primjenjivat će se navodno od 2010. FIA je odlučila da će momčadi moći birati hoće li prihvatiti godišnji budžet od maksimalno 30 milijuna funti ili će nastaviti trošiti bez ograničenja. Svi koji prihvate salary cap zauzvrat će dobiti gotovo neograničenu tehnološku slobodu. Međutim, ako u toj slobodi slučajno odu predaleko u odnosu na bolide koje kreiraju momčadi s bezgraničnom potrošnjom, FIA zadržava pravo da ih ipak obuzda.
Kako će to sve izgledati u praksi, teško je i zamisliti, jer će FIA-i biti teško kontrolirati sve financijske troškove jedne momčadi (uključujući i ogromne plaće vozača koje su visoke gotovo kao predloženi budžet).
No, ima i pozitivnih promjena za navijače kojima je nedjelja rezervirana za F1. Tako će svi vozači na Grand Prix vikendima morati davati autograme obožavateljima i morat će biti na raspolaganju novinarima u svom boksu, vaganje bolida nakon kvalifikacija bit će javno, a momčadi su dužne imenovati glasnogovornika koji će medijima biti stalno na raspolaganju.
Sve u svemu, očekuje nas još jedna uzbudljiva sezona u Formuli 1, i to ne samo na stazama.