Apple se suočava s novim izazovima u Kini, jednom od svojih najkritičnijih tržišta. Oprezno raspoloženje potrošača u kombinaciji s intenzivnom konkurencijom, posebice od strane pomlađenog Huaweija, predstavlja izazov za američkog tehnološkog giganta
Apple se, piše CNBC, suočava s novim izazovima u Kini, jednom od njihovih najunosnijih tržišta. Prodaja iPhonea u široj kineskoj regiji tijekom prosinačkog je tromjesečja pala za skoro 13 posto.
Kina se nekoć smatrala glavnim pokretačem rasta za tvrtku, ali prošle godine, oprezni sentiment potrošača u kombinaciji s intenzivnom konkurencijom, posebno od pomlađenog Huaweija, predstavljao je izazov kalifornijskoj firmi. U 2024., prema svemu sudeći, očekujemo nastavak tog trenda.
Povratak Huaweija
'Dva su ključna čimbenika kočila Apple u 4. kvartalu 23. – opreznije i racionalnije trošenje te izazov od strane Huaweia koji je izazvao više buke na tržištu od nove serije iPhonea 15', rekao je Will Wong, viši menadžer istraživanja u IDC-u, za CNBC. 'Ne očekujemo da će se rast isporuka iPhonea u Kinu tijekom 2024. vratiti u plus. Očekuje se da će Huawei ostati ključni konkurent dok će naprednije tehnologije poput umjetne inteligencije i sklopivih uređaja privući više pozornosti potrošača', dodao je Wong.
Prošle godine Huawei je lansirao pametni telefon Mate 60 koji je imao 5G povezivost. Ovo je bilo veliko iznenađenje za američku vladu koja je 2019. i 2020. Huawei udarila brojnim sankcijama koje su ga odsjekle od tehnologije i čipova potrebnih za 5G, mobilnog interneta sljedeće generacije.
Sankcije, koje su također ograničile Huaweijev pristup Googleovom softveru, učinkovito su osakatile poslovanje s telefonima kineskog tehnološkog diva. Huawei, koji je nekoć bio najveći svjetski proizvođač pametnih telefona, zapravo je bio jedini veliki izazivač Appleu u premijskom tržišnom sektoru Kine. Nakon što su Huaweijevi telefoni izgubili svoju konkurentnost zbog nedostatka 5G i vrhunskih poluvodiča, kupci su pohrlili prema iPhoneu.
Oštra konkurencija
Sada s Mate 60, Huawei vidi prve znakove oživljavanja. 'Ponovni uspon Huaweija na premijskom tržištu privlači Huaweijeve prebjege koji su u nekom trenu prešli na Apple jer Huawei nije mogao izdati 5G pametni telefon u posljednje tri godine,' rekao je Neil Shah, partner u Counterpoint Research. Huawei također nije jedini izazivač. Ostali domaći brendovi od Xiaomija do Oppoa polako se probijaju na tržište visoke klase, ali po nižim cijenama.
'Ovi vrhunski uređaji ne samo da imaju konkurentne cijene, uglavnom počevši od 560 dolara, već se također mogu pohvaliti značajkama sličnim onima koje postoje u premijskim pametnim telefonima,' rekao je Shah. 'Ova povećana konkurencija vrši pritisak na Appleove starije modele i na osnovne modele njegove nove serije.' Prošle se godine kinesko gospodarstvo suočilo s nekoliko izazova, od kolapsa u sektoru nekretnina do slabe potražnje potrošača. Ti bi se izazovi mogli nastaviti u 2024. i utjecati na povjerenje potrošača.
Ako kineski potrošač ostane slab, ti jeftiniji modeli više klase mogli bi im postati privlačni. 'Mislim da ono što vidimo u Kini je ekonomski pogođen potrošač koji je umoran zbog osobne potrošnje i misli u sebi: 'Ne trebam platiti za inozemni telefon kad mogu samo nabaviti jeftiniju verziju ovdje', rekao je Josh Koren, osnivač tvrtke Musketeer Capital Partners.
Apple više nije cool?
Još jedna stvar koja utječe na kupce je i status brenda. Mnogi se pitaju 'Što ako Apple više nije cool?' U Kini se Apple dugo vremena smatrao luksuznom markom koja se jako sviđala mlađim generacijama, no to se možda mijenja. 'Jednostavno mislim da brend Apple više nema taj sjaj – nema tu reputaciju među generacijom Z', rekao je Koren.
Dok su mnogi konkurenti od Samsunga do Honora lansirali sklopive pametne telefone, Apple je odolio. Američki proizvođač često nije prvi na tržištu s novim proizvodima, već čeka se da se vidi hoće li neka kategorija uspjeti. Mnogi proizvođači pametnih telefona također govore o značajkama umjetne inteligencije na svojim uređajima, nešto što Apple još nije uveo.
Apple i AI?
Tijekom objave o zaradi, izvršni direktor Applea Tim Cook rekao je kako misli da postoji 'velika prilika za Apple s generativnom umjetnom inteligencijom i umjetnom inteligencijom', nagovještavajući da će tehnološki div iz Cupertina imati što pokazati kasnije ove godine.
Premda nije ulazio u pojedinosti, sve teži prema tome da će premijera značajki biti na WWDC-u u lipnju, kada Apple često predstavlja svoje najnovije proizvode.
Uglavnom, ovo je sve navelo analitičare da dovedu u pitanje Appleovu inovaciju u areni pametnih telefona. Koren je sugerirao da bi to mogao biti jedan od razloga zašto Appleov brend trpi. 'Mislim da će biti teško sve dok Apple ne uspije uvesti inovacije do te mjere da mogu vratiti reputaciju da je iPhone nešto što se mora imati', rekao je Koren.
Državni interesi
Još jedan faktor u priči je i geopolitika. Poput mnogih stranih tehnoloških tvrtki koje posluju u Kini, bauk geopolitike stalno visi nad Appleovom glavom.
Bloomberg je, pozivajući se na ljude upoznate s tim pitanjem, izvijestio prošle godine da je Kina produžila zabranu kojom se osoblju u vladinim agencijama i tvrtkama koje podupire država naređuje da prestanu donositi iPhone i druge strane uređaje na posao.