Električni automobili s vremenom će dominirati, ali to nećemo vidjeti još neko vrijeme. Pogotovo ne dok je cijena nafte niska
Iako se sve više proizvođača automobila okreće elektrifikaciji pogonskih sklopova, fosilna će goriva po svoj prilici ostati glavna pokretačka snaga osobnog prijevoza sljedećih desetljeća.
Ipak, mnoge će se stvari promijeniti, a Mazda ima svoju viziju kako pretvorbu energije u automobilima napraviti učinkovitijom, a da se pritom ne uništi užitak vožnje.
To je bila početna premisa s kojom je u predavanje tijekom Bug Future Showa 2016 ušao Robert Špiranec, nekadašnji auto novinar, a danas PR i direktor proizvoda u lokalnom ogranku Mazde.
Budućnost kakvom ju vidi Mazda ponajviše počiva tehnologiji Skyactiv, koja izmešu ostalog nudi bolji omjer kompresije, dvostupanjsko turbo prednabijanje (mali i veliki turbo punjač), najšire iskoristivo radno područje za neki serijski dizelski motol, za petinu manju emisiju CO i smanjenu potrošnju goriva.
Mazdino rješenje je, istaknuo je Špiranec, jedino koje zadovoljava normu Euro VI bez naknadnog tretmana ispušnih plinova. Prostor za poboljšanje, dodao je, ima u povećanju učinkovitosti motora te većem korištenju alternativnih goriva, poput plina, bioetanola i vodika.
Potražnja za alternativnim gorivima trenutno je manja zbog razmjerno niske cijene nafte. Električni automobili s vremenom će dominirati, prognozirao je, ali to nećemo vidjeti još neko vrijeme. Koliko? Benzin i dizel bi mogli voditi glavnu riječ možda i do idućih 30 godina.
Iduća generacija tehnologije Skyactiv trebala bi donijeti HCCI (Homogeneus Charge Compression Ignition), što podrazumijeva punjenje cilindara homogenom smjesom goriva i zraka (kao u benzinaca) i paljenje kompresijom (kao kod dizelaša).
Radit će s benzinskim i alternativnim gorivima, s time da će koristiti isti spremnik za bioetanol i plin te odvojeni za benzin. Spremnici za gorivo trenutno su jedan od najvećih izazova s kojima se Mazdini inženjeri trenutno susreću.
Nova generacija mogla bi donijeti povećanje učinkovitosti i za do 30 posto te visok supanj povrata ispušnih plinova pri djelomičnom opterećenju. Komercijalnu primjenu možemo očekivati za koju godinu.
Što se vodika tiče, razmatra se kombinacija s Wankelovim motorom. Prototipovi su već isprobani u Japanu i Norveškoj, ali dosadašnje prepreke ovim vozilima bez emisija po okoliš štetnih plinova - jeftin benzin, manjak infrastrukture - i dalje su prisutne. Kad krenu u tom smjeru, u Mazdi će vjerojatno koristiti Toyotina iskustva s modelom Mirai.
Mazda puno očekuje i od razvoja range extendera, koji će se također oslanjati na rotacijske motore, pogotovo Skyactiv-R nove generacije koji bi - nagađa se - trebao donijeti veći obujam i promijenjene proporcije rotora, potpuno aluminijsko kućište za rotor i električno prednabijanje.