Flubot malware

Budite na oprezu, prevaranti nikad ne spavaju: Ovako se možete zaštititi od prevare putem SMS-a

17.09.2021 u 10:58

Bionic
Reading

Jedan od nedavnih primjera pokušaja prevare u telekomunikacijama takozvani je flubot malware. Riječ je o prevari putem SMS poruke koja može zaraziti mobilni uređaj...

Prevare, nažalost, nisu novost, a razvojem moderne tehnologije posljednjih godina postale su sve češće i prisutne su u raznim oblicima. Svjedočimo tome da se događaju u gotovo svim gospodarskim granama, pa tako i u telekomunikacijama. Iako se dosad već mnogo toga reklo na ovu temu, čini se da prevaranti i dalje uspijevaju pronaći svoje žrtve. Stoga ćemo u nekoliko članaka koje ćemo objavljivati u narednom periodu pokušati ukratko pojasniti kako funkcioniraju različite vrste prevara i kako ih izbjeći.

Flubot malware

Jedan od nedavnih primjera pokušaja prevare u telekomunikacijama je tzv. flubot malware. Riječ je o prevari putem SMS poruke koja može zaraziti mobilni uređaj. To čini na način da korisnika kroz tekst poruke lažno navodi da ima govornu poštu te da treba posjetiti određenu stranicu da bi je čuo. Ili obavještava korisnika o primitku neke pošiljke te je za njezin status ili preuzimanje također potrebno slijediti određenu poveznicu.

Navedeni linkovi su štetni te je važno ne otvarati ih, osobito ako ste svjesni da niste ništa naručili, ne očekujete nikakvu pošiljku i niste sigurni da imate aktiviranu govornu poštu. Isto tako, važno je obratiti pažnju na broj pošiljatelja, no s obzirom na evoluciju prevara, takve poruke mogu izgledati i kao da su poslane s vama poznatog broja. Naime ovakve aplikacije zapravo su zlonamjerni softver dizajniran da uzrokuje štetu i mogu preuzeti kontrolu nad vašim uređajem, potencijalno omogućujući pristup vašim bankarskim i privatnim podacima.

Ako kliknete na link i pratite korake koji su navedeni kako biste, primjerice, čuli propuštenu govornu poštu ili saznali status pošiljke, postoji mogućnost instalacije zlonamjernog programa koji će onesposobiti mobitel te slati poruke istoga sadržaja na kontakte ili čak na brojeve koji nisu u imeniku.

Kako biste zaštitili svoje uređaje i privatne podatke te izbjegli neželjene troškove i neugodnosti, nikada ne otvarajte sumnjive linkove, čak i kada je riječ o vama poznatom pošiljatelju, a poruku s takvim sadržajem odmah izbrišite.

Što učiniti ako ste preuzeli zlonamjerni softver?

Ako ste ipak slijedili poveznicu do zlonamjernog sadržaja te ste ga otvorili i instalirali, tada je vaš mobilni uređaj, sa svim vašim podacima koji su na njemu, potencijalno ugrožen od hakera koji mogu te podatke zloupotrijebiti, ali i koristiti vaš mobilni uređaj da bi putem njega vršili daljnje hakerske napade.

Imajte na umu i to da su prevaranti možda pristupili vašim kontaktima, tekstualnim porukama i podacima o internetskom bankarstvu te ostalim povjerljivim podacima poput lozinki i korisničkih računa. Kako biste očistili mobilni uređaj od zlonamjernih programa ili aplikacija koje se instaliraju nakon što ste otvorili zlonamjerni link, savjet je da uređaj pokrenete u sigurnom modu rada (safe-mode). Isto se postiže na nekoliko načina, pa je najbolje da provjerite kako to učiniti na stranicama proizvođača.

Kada je uređaj u sigurnom načinu rada, tada možete ukloniti aplikacije za koje sumnjate da su zlonamjerne, a koje nije bilo moguće ukloniti ranije ili su bile sakrivene. Po završetku aktivnosti uređaj ponovo pokrenite u normalnom načinu rada. Ukoliko ne uspijevate očistiti mobilni uređaj od zlonamjernog sadržaja, zadnja opcija je da se izvrši povratak na tvorničke postavke. Pritom je važno imati na umu da će, ako nisu omogućene sigurnosne kopije, doći do gubitka svih vaših podataka na uređaju.

Nakon vraćanja na tvorničke postavke uređaj vas može pitati želite li vratiti podatke iz sigurnosne kopije. Savjet je da izbjegavate obnavljanje sigurnosnih kopija stvorenih nakon preuzimanja zlonamjerne aplikacije jer će vjerojatno i one biti zaražene. Preporuka je i posjet nekom od servisa specijaliziranih za mobilne uređaje, u kojem vam mogu pružiti stručnu pomoć u ovakvim situacijama.

Ako ste se od preuzimanja zlonamjerne aplikacije na bilo koji od svojih korisničkih računa (profila) ili aplikacija prijavili uz pomoć lozinke, morate je promijeniti. Ako istu lozinku koristite za druge račune (a što nikako nije preporučljivo), tada ih je također potrebno promijeniti.

Kako biste se zaštitili od budućih prevara poput ove:

  • budite sumnjičavi prema porukama za koje smatrate da su potencijalna vrsta prevare
  • napravite sigurnosnu kopiju uređaja kako ne biste izgubili važne podatke, poput fotografija i dokumenata
  • na svoj uređaj instalirajte nove aplikacije samo iz trgovina koje preporučuje proizvođač.