Ovi predsjednički izbori zanimljivi su i po tome što su naši političari konačno shvatili važnost kvalitetne prezentacije na internetu i korištenja alata za komunikaciju koje internet pruža. Prije godinu dana rijetko smo kojeg političara mogli vidjeti kako aktivno tweeta, no danas je to sasvim normalno. Pregledali smo aktivnosti naših predsjedničkih kandidata na društvenim mrežama, prvenstveno Facebooku i Twitteru
Budući da smo nedavno pregledali web stranice najprominentnijih kandidata, red je da (istim, abecednim redoslijedom) pregledamo i njihove aktivnosti u drugim sferama interneta. Ovdje se, za razliku od web stranica, ipak jasnije vidi tko se zbilja trudi, tko je tu samo 'forme radi', a koga uopće nije briga za online društvene zajednice kao što su Facebook, YouTube i Twitter.
Milan Bandić
Stranica Milana Bandića na Facebooku ima oko 8.000 fanova, što ga čini daleko najpopularnijim kandidatom na toj društvenoj mreži. Donekle je to i očekivan rezultat znamo li da upravo mladi do 35 godina (najčešći aktivni korisnici Facebooka) favoriziraju Bandića. Sadržajno, sve je na mjestu: osim linkova i slika, tu se nađe i poneko direktno pitanje posjetiteljima, anketa, mišljenje, ili pak upozorenje na nadolazeći događaj. Bandićevi postovi na Facebooku stoga u pravilu imaju gomilu komentara, a među nekima od njih smo primijetili i komentare samog Bandića (ili onoga tko održava njegovu stranicu), a to je veliki plus. Bandić ima i svoj YouTube kanal, a na Twitteru smo pronašli dva Milana Bandića, no obadva imaju sličan sadržaj, a po uređenju stranice i puno češćim postovima reklo bi se da je ovaj prvi službeni korisnički račun. Za standarde Twittera, Bandićev pristup je možda nedovoljno osoban, bez odgovora (replya) i retweetova, no ukupno, što se tiče društvenih zajednica, Bandićev tim kvalitetno odrađuje posao.
Andrija Hebrang
Andrija Hebrang ne mari osobito za društvene zajednice. Web stranica mu nije užasna, mogli bismo je nazvati prosječnom, iako slabijom od većine stranica ostalih kandidata. Slična je situacija i s društvenim zajednicama. Na Twitteru je prisutan na adresi twitter.com/hebrangandrija, no prema sadržaju koji se tamo nalazi, vjerojatno je prije riječ o lažnom korisničkom računu. Na YouTubeu Hebrang nema svoj kanal, a na Facebooku ima svoju stranicu, s nešto preko tisuću fanova, no većina postova svodi se na puke poveznice s materijalima iz drugih medija, bez puno interakcije s korisnicima. Kao i kod web stranice, zaključak je isti: Hebrang je odradio minimum, no njegov angažman na internetu neće mu donijeti puno novih glasova. Kao zanimljivost možemo spomenuti i činjenicu da grupa Ne, ja ne želim da mi Andrija Hebrang bude predsjednik na Facebooku ima više nego dvostruko fanova nego Hebrangova službena Facebook stranica.
Ivo Josipović
Josipovićev angažman na online društvenim zajednicama primjer je kako to jedan moderni političar treba raditi. Sadržajno, to je kombinacija novosti i relevantnih poveznica, povelik angažman (Josipović (ili administrator njegovog Twitter kanala) se na Twitteru nerijetko upušta u mini rasprave s drugim korisnicima), uz poneku sitnicu iz osobnog života. Sve je to u idealnom omjeru raspoređeno na Josipovićevom Twitteru i Facebooku, na kojima se i iz detalja (primjerice, Josipović na Facebooku ima i nekoliko svojih omiljenih stranica, uključujući stranicu nogometne reprezentacije Hrvatske) vidi da je Josipovićev tim ovom dijelu kampanje pristupio vrlo ozbiljno. Josipović koristi sve raspoložive mu online komunikacijske kanale, pa je tako otvorio i svoj kanal na YouTubeu, na kojem se nalazi čak 126 videoisječaka. Jednom riječju: odlično.
Dragan Primorac
Kao i većina ostalih kandidata, Primorac je vrlo ozbiljno shvatio internetski dio kampanje. Ima svoju stranicu na YouTubeu, Facebooku, kao i svoj korisnički račun na Twitteru, i na svim je društvenim zajednicama vrlo aktivan, ponekad i s nekoliko postova dnevno. Na Twitteru se koristi alatima kao što su @reply i #hashtag, odgovara posjetiteljima (iako nije naučio postaviti link u pojedini tweet), a i na Facebooku je vrlo aktivan, s gomilom linkova i fotografija. Zapravo nam je drago što nijednom kandidatu ne možemo odati negativnu ocjenu, već razlike među njima čine nijanse. Primorac je sa svojim online aktivnostima, čak i u ovako jakoj konkurenciji, među boljim kandidatima, a to potvrđuje i više od 2.300 njegovih fanova na Facebooku.
Vesna Pusić
Na Facebooku Vesna Pusić ima oko 2.000 fanova, što je svrstava među srednje popularne predsjedničke kandidate. No, kao i većini ostalih kandidata, ni njoj se ne može poreći popriličan trud na polju društvenih mreža. Vrlo je aktivna na Twitteru (iako, nažalost, ne odgovara drugim korisnicima, već ga koristi uglavnom kao oglasnu ploču) i na Facebooku; zanimljivo je samo što nismo pronašli njezin službeni kanal na YouTubeu. Na Facebooku su je pak kritizirali da se ne javlja sama, već da netko drugi piše statuse umjesto nje (realno, to je posve normalna stvar, predsjednička kampanja ipak oduzima jako puno vremena), na što je odgovorila: 'Ponekad moj stožer dodaje vijesti, ovisno o tome jesam li u mogućnosti spojiti se na internet ili ne. Većinu vremena smo u terenskoj kampanji, pa javljamo novosti u centralni stožer, a kad sam u Zagrebu, spojim se na Facebook.' Iskrenost uvijek cijenimo.
Vesna Škare-Ožbolt
Po popularnosti Facebook stranice (1.890 fanova) i aktivnosti na društvenim zajednicama, Vesna Škare-Ožbolt ne zaostaje za drugim kandidatima. Ipak, puno je veći naglasak stavila na Facebook nego na Twitter, na kojem se javlja samo povremeno. Prigovor imamo na vizualnu stranu priče - iako Facebook i Twitter ne pružaju prevelike mogućnosti brandinga vaše stranice, ipak se to moglo i malo bolje odraditi. Na YouTubeu se pak može naći njezin kanal sa solidnom količinom videoisječaka, no osim po sadržaju, po vizualnom uređenju se teško dade naslutiti da je riječ o službenom kanalu. Spomenimo i to da Škare-Ožbolt ima stranicu i na MySpaceu, a sve su navedene društvene zajednice jasno istaknute na vrhu njezine web stranice.
Nadan Vidošević
Nadan Vidošević je na svojoj web stranici najdalje otišao što se tiče integracije društvenih mreža, pa smo od njega na tom polju očekivali i najveći angažman i nismo se razočarali. Vidošević ima dobro posjećenu Facebook stranicu s preko 3.700 fanova, korisnički račun na Twitteru, kao i YouTube kanal. Vidošević se na Facebooku javlja često, s prilično zanimljivim postovima, ali mu Twitter (koji je, istini za volju, u Hrvata daleko najnepopularniji od ova tri servisa) baš i ne ide, pa ćete tamo pronaći svega pokoji tweet tjedno. No, sve ostalo je na mjestu, uključujući i poneku sliku iz privatnog života, šaljivi komentar ili odgovor na pitanje posjetitelja. Baš kao i Josipović, i Vidošević shvaća da društvene zajednice nisu samo oglasna ploča već mjesto za komunikaciju sa svojim biračima.