U pokretanje Dailyja uloženo je 30 milijuna dolara. Godišnji trošak redakcije bio je 26 milijuna dolara. Čini se kako naplatu digitalnog sadržaja čeka još dug put
The Daily, novine koje je pokrenuo Rupert Murdoch prije nepune dvije godine, točnije u veljači 2011. i koje su bile namijenjene isključivo za tablete, nakon 15. prosinca će dobiti svoje posljednje izdanje i redakcija prve digitalne novine na iPadu se gasi.
Razlog je nedovoljan broj čitatelja kojima očito pretplata od 99 centi (nešto manje od šest kuna) tjedno nije bila dovoljno privlačna da se s klasičnih medija i portala prebace na novu medijsku platformu.
Murdoch je u pokretanje Dailyja uložio 30 milijuna dolara (oko 180 milijuna kuna), zaposlio sto novinara, urednika i fotoreportera, a godišnji trošak na redakciju koja se financirala isključivo od pretplate i reklama bio je 26 milijuna dolara (oko 155 milijuna kuna).
U priopćenju za medije koje je Murdochova korporacija News objavila početkom tjedna navodi se kako ovakav način rada dugoročno nije isplativ te da je jedino što im je preostalo ugasiti ovaj, kako su ga sami nazvali, hrabar eksperiment u digitalnom izdavaštvu.
Gašenje Dailyja nije samo vijest za Murdocha i društvo, već i jako dobar pokazatelj ostalima koji eksperimentiraju s digitalnim medijima i naplatom online sadržaja.
Ako ne može Murdoch...
Naime, pitanje je - ako nije uspjelo Murdochu s toliko novca i strpljenja od skoro dvije godine da se uopće počnu dobivati naznake isplativosti ovakve novine, kako će se s novim medijima snaći oni koji imaju puno manje novca, vremena i resursa?
Daily je imao sto tisuća pretplatnika, koji su redakciji mjesečno donosili oko 400 tisuća dolara (oko 2,3 milijuna kuna) prihoda samo od pretplate. Godišnje je to iznosilo oko pet milijuna dolara (oko 30 milijuna kuna). Uz godišnji trošak direktno iz Murdochovog džepa od 26 milijuna dolara očito je da je Daily stvarao ogromne gubitke.
Time su se ostvarila predviđanja u prvim danima izlaženja Dailyja kako tržište tableta i njihovih korisnika ima velik potencijal za novine, ali je još uvijek vrlo ograničeno.
Digitalni sadržaj i njegova naplata nešto je s čime se novinski izdavači bore već nekoliko godina. Kod nas su to uveli Novi List i Večernji list, no prošlo je premalo vremena kako bi se vidjelo je li to donijelo neki dobitak.
Modeli naplate koje domaći izdavači pokušavaju uvesti su različiti, od klasične pretplate pa do skupljanja vrijednosnih bodova. Pitanje je - jesu li čitatelji spremni platiti online sadržaj za koji su navikli da je uglavnom besplatan?
'Zašto ne, ako je sadržaj kvalitetan i ako je to ono što čitatelj traži? Ali naplaćivati neku vijest koju ćete drugdje naći besplatno, to nema smisla. Mislim da će uvođenje paywalla na novinske portale zapravo naučiti generacije koje dolaze da se sadržaj plaća. No i simbolična cijena nema smisla - izdavač neće zaraditi ništa ili vrlo malo, a odbit će potencijalne nove čitatelje. Cijena treba biti poštena za obje strane', uvjeren je Boris Ličina, kreativni direktor u Jasno i glasno.
Vrijeme naplate tek dolazi
Brojna istraživanja su pokazala da je polovica korisnika interneta barem jednom platila nekakav digitalni sadržaj, bilo da je riječ o glazbi, filmu, aplikaciji, knjigama, igri ili nečem sličnom. To govori kako korisnici nemaju ništa protiv naplate digitalnog sadržaja, ali kada su mediji u pitanju, stvari ne idu baš tako lako.
'Koliko znam, New York Times i Wall Street Journal imaju dobre modele naplate. Koliko je to upotrebljivo kod nas? Nisam siguran. U ovom trenutku, s krizom koja još traje, ne bih se kladio da će čitatelji izdvajati novac za internetski sadržaj. Ali vrijeme naplate sadržaja je pred nama, samo još ne znamo koji model će prevladati. Kod nas je već vidljiv trend prelaska oglašivača na internetske magazine i portale i taj udio će samo rasti.
Ako gledamo prema marketinškim budžetima u europskim zemljama, u Hrvatskoj zlatno vrijeme internetskih magazina tek dolazi', ističe Ličina.
Prema istraživanju Pewa, naplata i zarada od digitalnog sadržaja ide jako sporo, ali ima jako dobre izglede jer je digitalno oglašavanje u stalnom porastu, dok oglašavanje u tiskanim medijima stalno opada. No dosta toga ovisi o tome kako pojedini mediji naplaćuju sadržaj.
New York Times je napravio model po kojem mjesečni pretplatnici svake nedjelje dobiju tiskano nedjeljno izdanje na kućnu adresu, kao mali bonus. Oni koji su se pretplatili samo na nedjelju mogu besplatno čitati neka druga izdanja Timesa. Los Angeles Times prvih 15 priča daje besplatno, a nakon toga se sve plaća.
Mogućih modela naplate ima jako puno. Mnogi su povoljni za čitatelje, samo je pitanje koji će se pokazati najuspješnijim.