Andrijana Prskalo Maček

Do kraja 2022. digitalno ćemo transformirati nastavne i obrazovne procese u svim školama, najavljuje voditeljica projekta e-Škole

03.11.2020 u 12:52

Bionic
Reading

Hrvatski pilot-projekt e-Škole osvojio je nagradu za najbolji projekt u kategoriji Vještine i obrazovanje za digitalnu Europu. Pobjednici su proglašeni krajem prošlog mjeseca u sklopu Europskog tjedna regija i gradova u Bruxellesu

Nagradu RegioStars Europska komisija svake godine dodjeljuje projektima financiranima iz sredstava Europske unije kako bi promovirali izvrsnost i nove pristupe u području regionalnoga razvoja, a usredotočeni su na pet područja, ključnih za budućnost regionalne politike EU.

Što se događa s pilot-projektom e-Škole, u kojoj je fazi program i kad možemo očekivati završetak digitalne transformacije nastavnih i obrazovnih procesa u svim hrvatskih školama, otkriva Andrijana Prskalo Maček, zamjenica ravnatelja Hrvatske akademske i istraživačke mreže CARNET i voditeljica projekta e-Škole.

Dokle se došlo s projektom e-Škole i kad možemo očekivati potpunu digitalizaciju škola u Hrvatskoj?

Do kraja 2022. digitalno ćemo transformirati nastavne i obrazovne procese u svim školama. Tako ćemo pridonijeti jačanju digitalnih kompetencija nastavnika i učitelja, a posredno i učenika, kako bismo ih pripremili za tržište rada 21. stoljeća, daljnje obrazovanje i cjeloživotno učenje.

Pilot-projekt e-Škole pokrenut je 2015. godine, a njegov glavni rezultat je povećanje razine digitalne zrelosti 10 posto hrvatskih osnovnih i srednjih škola. U drugoj fazi programa u svim školama bit će izgrađene bežične lokalne mreže s odgovarajućom aktivnom mrežnom opremom. Po dvije učionice u svakoj školi bit će opremljene modernom opremom, a svi nastavnici će dobiti prijenosna računala koja će im pomoći u primjeni suvremenih metoda poučavanja.

U pilot-projektu je sudjelovala 151 škola, što je razinu njihove digitalne zrelosti povećalo za najmanje jednu razinu. Poučeni iskustvima i rezultatima pilot-projekta prije dvije godine pokrenuli smo i drugu fazu programa e-Škole u koju su uključene sve hrvatske škole, financirane iz državnoga proračuna.

I što je sve konkretno napravljeno do sada?

U suradnji s dobavljačima isprojektirali i izgradili pasivne lokalne mreže u većini škola koje su uključene u drugu fazu programa. Opremili smo dio nastavnika prijenosnim računalima, dok će preostali nastavnici, ravnatelji i stručni suradnici svoja prijenosna računala dobiti tijekom ove jeseni.

Uz već postojeće digitalne obrazovne sadržaje, koje smo izradili u pilot-projektu, razvili smo i nove za peti i šesti razred osnovne škole te prvi, treći i četvrti razred opće gimnazije. U pripremi je i program obrazovanja za razvoj digitalnih kompetencija koji će započeti početkom sljedeće godine.

Mobilni timovi CARNET-ovih stručnjaka raspoređeni su u regionalnim centrima širom Hrvatske - u Zagrebu, Osijeku, Rijeci i Splitu, odakle obilaze škola i pružaju podršku za korištenje mreže i računalne opreme. Što to škole dobivaju sudjelovanjem u programu e-Škole?

Ulazak u projekt znači izgradnju lokalne računalne mreže škole, opremanje zaposlenika škole prijenosnim računalom, opremanje odabranih učionica u školi, korištenje raznih e-usluga za unaprjeđenje nastavnih i poslovnih procesa u školi, korištenje e-sadržaja poput digitalnih obrazovnih sadržaja, scenarija poučavanja i slično. Ujedno škole dobivaju i edukaciju zaposlenika škole za korištenje e-usluga, e-sadržaja i primjenu IKT-a u obrazovanju, upravljanje i druge procese u školi te podršku u korištenju novih tehnologija, usluga i sadržaja.

Što su uopće digitalni obrazovni sadržaji i mogu li oni zamijeniti udžbenike?

Digitalni obrazovni sadržaji, DOS-ovi, su sadržaji koji nastavnicima, ali i učenicima mogu poslužiti za učenje i poučavanje na inovativan, zanimljiviji način. Učenici DOS-ove mogu koristiti kako bi provjerili svoje znanje nekog predmeta rješavanjem brojnih zadataka. Prednost DOS-ova je što omogućavaju učenje i poučavanje u školi, za vrijeme terenske nastave, kod kuće, a mogu se koristiti na mobilnim ili stolnim uređajima različitih vrsta, online i offline.'

Što su zapravo DOS-ovi, trebaju li oni zamijeniti klasične udžbenike ili...?

Ne, DOS-ovi i nisu zamišljeni kao nova vrsta udžbenika već su izrađeni s ciljem da se nastavno gradivo prikaže na učeniku razumljiv način i maksimalno iskoriste prednosti digitalnih tehnologija poput interaktivnosti, multimedijalnosti, modularnosti i prilagodljivosti i tako nadograde mogućnosti tiskanog udžbenika.

Andrijana Prskalo Maček
  • Andrijana Prskalo Maček
  • Andrijana Prskalo Maček
  • Andrijana Prskalo Maček
  • Andrijana Prskalo Maček
  • Andrijana Prskalo Maček
    +5
Andrijana Prskalo Maček Izvor: tportal.hr / Autor: Matej Grgić

Nastavnik pojedinog predmeta tako može neke dijelove nastavnog sadržaja poučavati koristeći DOS-ove, kroz pojedini modul ili organizacijsku cjelinu, u kombinaciji ili kao nadopunu tiskanim nastavnim materijalima. Važno je naglasiti i kako je prilikom izrade DOS-ova pažnja posvećena je inkluzivnosti i pristupačnosti materijala za korisnike koji koriste pomoćne tehnologije, a materijali su izrađeni tako da ih je moguće prilagoditi i učenicima s teškoćama.

Što je s laptopima, hoći li ih dobiti svi učitelji i nastavnici, i kada?

Prijenosna računala dobit će i učitelji, nastavnici, ravnatelji i stručni suradnici. Prošle godine isporučeno je 26.350 prijenosnih računala u 1200 škola, a tijekom jeseni CARNET će isporučiti još njih 26.755.