Tvornica smještena u blizini glavnog njemačkog grada proizvodit će pola milijuna automobila godišnje s pripadajućim im baterijama
Prva Teslina tvornica u Europi službeno je otvorena. Ceremonija na kojoj su sudjelovali njemački kancelar Olaf Scholz i vlasnik Tesle Elon Musk zaokružena je predajom ključeva prvih Modela Y njemačkim kupcima. Prije nego što je Giga Berlin uspješno osigurala zadnje regionalne dozvole, Tesla je uspjela postići nešto što, piše Deutsche Welle, dosad nije izvedeno u cijeloj povijesti korporativne Njemačke - Musk je u blizini Berlina skoro dovršio veliku tvornicu na temelju 20 odobrenih preliminarnih dozvola. Naime uvijek postoji šansa da vam jednu ili dvije dozvole naknadno ne odobre, no čini se da je Musk odlučio riskirati, što mu se na koncu i isplatilo.
Preliminarne dozvole omogućile su prije oko dvije godine sječu okolnih stabala i postupnu izgradnju dijelova tvornice te je u njih kasnije dovezena potrebna tehnologija za proizvodnju. Tesla je započela s gradnjom tvornice u Grünheideu u svibnju 2020. te je ona, prema Musku, trebala biti puno prije završena, a do odgoda je došlo zbog birokracije.
Zabrinutost zbog okoliša
Nijemci smatraju da je brz razvoj projekta izazvao zabrinutost zbog mogućeg zagađenja okoliša, pogotovo zbog povećanja potrošnje vode. Odgode otvaranja tvornice bile su vezane uz nedovršene procjene Teslinih koncepata tretiranja otpadnih voda, kao i nedovoljnih sigurnosnih mjera za slučaj npr. curenja opasnih kemikalija.
'Godinu nakon započinjanja projekta Tesla je također odlučila proizvoditi baterije na toj lokaciji, što znači da je proces odobrenja trebao početi ispočetka - cijeli proces nije predugo trajao s obzirom na vrlo složene probleme s kojima se morao nositi', rekao je Hubertus Bardt iz Njemačkog gospodarskog instituta.
Usporedbe radi, Teslina tvornica u Šangaju, otprilike iste veličine kao Giga Berlin, građena je 15 mjeseci. Početak rada je, uzmemo li u obzir potrebne dozvole, bio rekordno brz čak i za kineske standarde, što su potvrdile i tamošnje lokalne vlasti.
Odlična godina za Teslu
Proizvođač vozila kasno prošle godine dobio je dozvolu za preliminarne testove za tvornicu u Grünheideu. Regionalni ured za okoliš objavio je da je potvrdio zamolbu za funkcionalni test s oko 2000 više vozila povrh dogovorenih 250. Tesla je dobila dozvolu za proizvodnju vozila, no ne i za njihovu prodaju. Proizvodnju će ubrzati u drugoj polovici ove godine, što znači da će iz tvornice izaći otprilike 30.000 vozila u prvih šest mjeseci rada.
Musk smatra Grünheide velikom strateškom vrijednosti. Uz novu tvornicu otvorenu u Austinu u Teksasu, američki tehno mogul nastoji pretvoriti Teslu u punokrvnog masovnog proizvođača električnih automobila. U punom kapacitetu tako će 2023. proizvoditi 1,3 milijuna vozila godišnje te će, ako mu to pođe za rukom, iza sebe ostaviti brendove poput Volva i Mitsubishija i doći na razinu Volkswagenove Škode.
Novi poslovi
Političari u regiji na Gigu Berlin gledaju kao na najvažniji investicijski projekt na istoku Njemačke te u njega polažu velike nade i smatraju ga temeljem dugoročnih koristi za gospodarstvo. Brandenburg je, podsjeća izvor, ekonomski nerazvijen te se oslanja na agrikulturu i rudarstvo. S obzirom na prekid iskopa ugljena, bilo koji novi izvor zaposlenja u ovoj regiji više je nego dobrodošao.
Teslina tvornica Giga Berlin s vremenom će, prema procjeni trgovačkog sindikata IG Metall, zaposliti 12.000 ljudi.
Lokalna tvornica baterija
Tesla tvrdi da će Giga Berlin biti najnaprednija Teslina tvornica dosad. Pored toga što rekordnom brzinom sklapaju Model Y, pogoni Grünheidea proizvodit će tako i baterijske ćelije. Musk kaže da će proizvesti oko 100 GWh godišnje te da će kasnije povećati kapacitet do 200 GWh.
Stručnjaci očekuju da će Tesla proizvoditi novu generaciju ćelija dimenzija 80 puta 60 milimetara, što znači da će novija vozila povećati svoj doseg za čak 16 posto.
A što je s konkurentima?
Tesli ne trebaju podružnice da bi konkurirala velikim igračima u njemačkoj autoindustriji. Volkswagen, BMW i Mercedes teško će hvatati korak s Teslinim naprednim tehnološkim konceptima, no kao i kod svega u kapitalizmu - konkurencija potiče napredak. Deutsche Welle piše da kompanije ulažu velike iznose u razvoj električnih solucija koje će sjediniti s godinama iskustva na polju razvoja i masovne proizvodnje vozila.
Za masovnu proizvodnju treba puno ljudi koji si ovakva vozila mogu priuštiti, a ni Tesla ni njemački proizvođači bar zasad ne mogu ponuditi proizvod za prosječnog potrošača. Na koncu, Teslin najpristupačniji model Y u Njemačkoj se prodaje po cijeni od 55.000 eura.