Prijavio sam se za isprobavanje Facebookove društvene tražilice čim se pojavila. Odobrenje je stiglo razmjerno brzo, pa sam požurio vidjeti kako funkcionira. I? Pa, ne mogu reći da sam oduševljen
Kad je lansiran prije desetak dana, Graph Search digao je pristojnu prašinu. Mahom se pisalo i pričalo kako je to još jedan potez usmjeren protiv Googlea i kako će ponovno biti dovedena u pitanje privatnost korisnika.
Ni prve reakcije i recenzije nisu bile baš pozitivne, a često se moglo čuti kako Graph Search neće biti koristan jer ne izbacuje relevantne rezultate pretrage, niti to može, imajući u vidu prirodu podataka koje Facebook prikuplja i gomila.
Ima li u tome istine? Ima. No krenimo redom.
Kao što je bilo najavljeno, Graph Search pojavljuje se kao veća traka za pretraživanje u zaglavlju naslovne stranice. U potpunosti je zamijenio dosadašnje polje za pretraživanje.
Na početku će vam ponuditi turneju s uputama kako ga koristiti. Preporučujem da prođete kroz nju, jer je kratka i informativna, pa može biti korisna.
Kad krenete s pretragom, pojavit će se padajući izbornik s šest kategorija koje bi vam u tome trebale pomoći (Moji prijatelji, Fotografije mojih prijatelja, Restorani u blizini, Igre koje igraju moji prijatelji, Glazba koju moji prijatelji vole, Fotografije koje sam 'lajkao').
Zadnja navedena opcija pokazala se prilično zabavnom. Izbacila je sve fotografije koje sam (valjda ikad) lajkao, zajedno s brojem koliko ih ima. Zgodno je bilo vidjeti i podsjetiti se čega je sve tu bilo...
Svaka od njih vodi na zasebnu stranicu, na kojoj možete dalje suziti ili proširiti pretragu, kao i otkriti nešto posve novo. Potonje je svojevrsna inačica Googleove značajke 'Prati me sreća' - svaki put kad kliknete na link, odvede vas na nešto drugo (recimo, profilne fotografije prijatelja, njihov izbor filmova...)
Ako se poželite vratiti na naslovnicu Facebooka, to možete učiniti na dva načina - klikom na Facebookov logotip pored same tražilice ili klikom na link Home u desnom kutu zaglavlja.
Kad počnete tipkati pojam koji želite pronaći, sugerirat će vam (poput Googlea) više mogućih pojmova pretrage. Uz svaku sugestiju - koju možete odabrati koristeći miša ili tipku Tab - prikazat će broj ljudi kojima se to sviđa.
Možete poboljšati pretragu uključivanjem filtera poput spola, statusa veze, poslodavca, grada u kojem živi i rodnog grada osobe koju tražite, škole (što se grana na studij, razinu obrazovanja i godinu pohađanja), prijatelja... Kao i proširiti je na fotografije, na prijatelje prijatelja, mjesta gdje su radili i slično.
Sudeći prema prvim iskustvima, to što se nudi znatno je nezgrapnije i manje relevantno od onoga na što nas je navikao div pretraživanja iz Mountain Viewa.
Recimo, upit 'people who like LARP' za rezultat je imala grupe koje imaju tu skraćenicu u nazivu, ali ne i osobe koje su navele da ih to zanima. Tek je unos punog naziva ('people who like live action role-playing') dao nešto relevantnije rezultate.
Slično je bilo i s drugim pojmovima, bez obzira na to je li bila riječ o složenijim ili jednostavnijim.
Usto, znalo se događati da miješa pojmove, pa da primjerice prikazuje mjesto gdje osoba trenutačno živi kao mjesto u kojem je rođena, iako nisu isti. Što me odmah navelo da se zapitam koliko su ostali podaci pouzdani.
Na hrvatskom funkcionira utoliko što prepoznaje izraze poput, recimo, 'Sveučilište u Zagrebu'. Za ostalo ćete se morati poslužiti engleskim.
Mogao bi biti koristan za istraživanje mjesta u kojima nikad prije niste bili - na primjer, za pronalaženja hotela, klubova, kafića... Uz pretragu, dobit ćete i kartu s lokacijama svakog od njih.
No i to dosta ovisi o tome jesu li se vlasnici potrudili napraviti stranicu na Facebooku. Ako nisu, klasične tražilice će biti korisnije.
Da, u sklopu Graph Searcha možete koristiti i Microsftovu tražilicu Bing. No to su bespotrebnih korak-dva više. Puno je jednostavnije odmah otvoriti samu tražilicu.
Ovakav kakav je sad, Graph Search može poslužiti za zezanje, neobavezno pročešljavanje kroz ocean podataka na najvećoj svjetskoj društvenoj mreži. No ako žele doista ozbiljan i pouzdan alat za pretragu, Mark Zuckerberg i ekipa morat će još puno sati provesti dorađujući ga.