USKRSLE IZ MRTVIH

Gramofonske ploče vraćaju se na glazbeno tržište

04.01.2015 u 08:31

Bionic
Reading

Krajem osamdesetih godina većina ljudi je pretpostavljala kako je prošlo vrijeme gramofonskih ploča. Zlokobna proročanstva su se ostvarila, i to već ranih devedesetih kad su CD-i polako ali sigurno istisnuli vinile s glazbenog tržišta

Pad broja prodanih vinila je zapečatila digitalna revolucija. MP3, WMA i FLAC formati su gramofonske ploče poslali u ropotarnicu povijesti, dok su Spotify, Soundcloud i ine glazbene platforme potpuno izmijenili način na koji se glazba danas konzumira.

Vjerovali ili ne, ploče u posljednjih nekoliko godina doživljavaju pravi 'comeback'. Još od 2006. godine u Velikoj Britaniji i u SAD-u bilježi se postepen rast broja prodanih vinila. Prvih godina taj rast se događao puževim korakom, no u posljednje tri godine broj prodanih gramofonskih ploča raste nevjerojatnom brzinom.


Primjerice, samo u Velikoj Britaniji u 2014. godini prodano je preko 1.2 milijuna gramofonskih ploča, što je brojka koja se nije dogodila još od davne 1996. U Americi ta cifra je neusporedivo veća – statistike bilježe da je prošle godine prodano preko osam milijuna vinila!

Uspoređujući s količinom prodanih CD-a i digitalnih glazbenih formata, udio prodanih ploča je prilično zanemariv - njima pripada jedva tri posto tržišnog kolača.

Gramofonske ploče vraćaju se na glazbeno tržište

No, to je golem pomak uzme li se u obzir činjenica da je prije svega deset godina taj postotak iznosio 0.5, kao i činjenica da broj prodanih ploča raste za trideset posto iz godine u godinu.

Glazbeni kritičari ovaj vinilni 'boom' objašnjavaju preporodom 'indie' glazbe u posljednjih par godina, kao i interesom mlađe generacije 'hipstera' za zastarjelom tehnologijom.

Naime, na tržištu gramofonskih ploča trenutno postoje dvije grupice konzumenata – oni stariji, koji su s vinlima odrasli, te oni mlađi, koji se s pločama u svom djetinjstvu nikad nisu susreli. Ponovni procvat gramofonskih ploča objašnjava se činjenicom da je 'zastarjela' tehnologija opet postala 'in'.

Među glazbenicima koji trenutno uspijevaju prodati najviše ploča nalazi se mnogo 'indie' bendova (Arctic Monkeys, Jack White i Mac Demarco), zatim neki 'stari igrači' (Pink Floyd, Led Zeppelin, Beatles i Bob Marley), kao i nova imena glazbene industrije (Lana Del Rey, Lorde i St.Vincent).

Nakon godina YouTube i SoundCloud 'plejlista' i histeričnog 'skidanja' golemih količina glazbe koje nikad nećete poslušati, možda je došlo vrijeme da se zaputite u podrume, otpuhnete prašinu sa starih gramofona i napokon se posvetiti glazbi koju slušate.