Digitalno doba donosi nove načine povezivanja, a ljubav se, čini se, sve češće rađa upravo tamo gdje je najmanje očekujemo – u svjetovima videoigara, na stazama za trčanje i filmskim forumima. Jess i Nate svoje su zaruke proslavili na osamljenoj pješčanoj plaži uz more. 'Bilo je intimno, samo nas dvoje', prisjeća se 26-godišnja Jess. No, stvarnost je bila drugačija – fizički su bili stotinama kilometara udaljeni jedno od drugog, a zaruke su se dogodile u virtualnom svijetu igre World of Warcraft
Dok je Nate, 27-godišnjak iz Londona, živio u Velikoj Britaniji, Jess je bila u Walesu. Njihova priča započela je u ožujku 2023. godine, kada su se kratko susreli na esport događanju u Njemačkoj. No, prava veza izgradila se kroz igru, gdje su provodili sate zajedno – od jutra do večeri. Danas, iako već godinu dana žive zajedno u Manchesteru, i dalje svakodnevno igraju World of Warcraft.
'Poznavali smo se kroz zajedničku strast prema igri', kaže Jess za BBC. 'Kad s nekim dijeliš toliko snažan interes, lakše je razviti dublju povezanost.' Nate se slaže: 'Putem videoigara osjećam se povezanije s ljudima nego što bih se ikada mogao povezati putem aplikacija za upoznavanje.'
Udaljavanje od klasičnih dating aplikacija
Jess i Nate nisu jedini. Sve je više dokaza da pripadnici generacije Z napuštaju klasične aplikacije za upoznavanje i partnere pronalaze na platformama koje nisu prvotno bile namijenjene romantičnim vezama. Umjesto beskonačnog pregledavanja profila, mladi sve češće pronalaze ljubav na mjestima gdje dijele zajedničke interese – bilo da je riječ o igrama, trčanju ili filmskim klubovima.
To potvrđuju i brojke. Prema izvještaju britanskog regulatora Ofcoma iz studenog 2024., broj korisnika deset najpopularnijih aplikacija za upoznavanje u Velikoj Britaniji pao je za gotovo 16 posto. Tinder je izgubio 594.000 korisnika, dok su Hinge, Bumble i Grindr također zabilježili značajne padove. U SAD-u je istraživanje Axios Studya pokazalo da čak 79 posto studenata i pripadnika generacije Z uopće ne koristi dating aplikacije.
Ovaj trend primjećuje i Match Group Inc, vlasnik Tindera i Hingea, koji je u siječnju 2024. u pismu dioničarima priznao da mladi sve više traže 'manje opterećene, autentičnije načine povezivanja".
Digitalna zajednica umjesto tržišta ljubavi
Prema istraživačici Carolini Bandinelli sa Sveučilišta Warwick, ljudi su oduvijek gradili veze kroz zajedničke interese, ali je taj koncept sada dobio digitalnu dimenziju. Platforme poput Strave (fitness zajednica s 135 milijuna korisnika), Letterboxda (filmska recenzijska mreža) i raznih gejming zajednica postaju mjesta gdje se ljudi povezuju, a iz tih poznanstava nerijetko nastaju i romantične veze.
'Upoznavanje kroz zajedničke hobije omogućava opušteniju atmosferu', objašnjava Luke Brunning, suvoditelj Centra za ljubav, seks i odnose na Sveučilištu u Leedsu. 'Nema osjećaja da morate prodati svoju osobnost kao na klasičnim dating aplikacijama.'
Neki od tih servisa već uvode elemente društvenih mreža – tako je Strava prošle godine dodala opciju razmjene poruka među korisnicima, dok se na Letterboxdu već razvijaju priče o parovima koji su se povezali preko zajedničke ljubavi prema filmovima.
Zašto mladi napuštaju dating aplikacije?
Unatoč početnom entuzijazmu prema aplikacijama poput Tindera, sve više mladih osjeća se iscrpljeno njihovim formatom. Sustav neprestane selekcije putem swipea temelji se na psihološkim principima uvjetovanja koji podsjećaju na eksperimente B.F. Skinnera s golubovima – nagrada dolazi nasumično, stvarajući iluziju izbora. No, dugoročno, ovaj model kod korisnika često izaziva frustraciju.
'Prije deset godina ljudi su ponosno govorili koje dating aplikacije koriste', kaže autorica knjige The Curious History of Dating, Nichi Hodgson. 'Danas mladi masovno napuštaju Tinder jer više ne žele neprestano prevlačiti prstom po ekranima.'
Pandemija je dodatno promijenila percepciju online spojeva – kada su ljudi bili prisiljeni komunicirati digitalno, aplikacije su počele više sličiti društvenim mrežama. No, nakon pandemije, mnogi su se okrenuli autentičnijim načinima upoznavanja, daleko od komercijaliziranih platformi.
Nova era i povratak ljudskosti u digitalno upoznavanje
Ipak, aplikacije za upoznavanje ne odustaju. Tinder i Hinge i dalje tvrde da spajaju milijune parova godišnje, a kako bi se prilagodili novim trendovima, uvode nove modele interakcije. Primjerice, aplikacija Breeze korisnicima ne dopušta dopisivanje prije prvog spoja, dok Jigsaw sakriva lica na profilima, otkrivajući ih tek nakon određenog broja interakcija.
'Teško je proglasiti kraj dating aplikacija', smatra profesor Brian Heaphy sa Sveučilišta u Manchesteru. 'Možda ih je manje nego prije, ali se sve više fragmentiraju prema specifičnim interesima korisnika.'
U međuvremenu, platforme poput World of Warcrafta, Strave i Letterboxda omogućavaju mladima povezivanje u okruženjima gdje su već opušteni i bave se stvarima koje vole – bez pritiska da moraju impresionirati nekoga kroz unaprijed osmišljene profile i fotografije.
Jess i Nate pokazali su da ljubav pronađena u virtualnim svjetovima može postati stvarna, piše BBC. Njihove zaruke u World of Warcraftu možda su se dogodile u pikseliziranom pejzažu, ali njihov odnos je itekako opipljiv. 'Pitanje je samo kad ćemo to i službeno potvrditi', kaže Nate. A čak i kad dođe vrijeme za stvarno vjenčanje, virtualna ceremonija neće izostati.
'Mogli bismo organizirati zabavu u World of Warcraft katedrali', dodaje Jess. 'To bi bilo savršeno za nas.'