IZAZOV S ISTOKA

Može li Hiroshi Mikitani ugroziti Amazon?

12.08.2012 u 20:03

Bionic
Reading

Mikitanijeva tvrtka Rakuten najmoćnija je u Japanu, a Mikitani se nedavno bez ustručavanja na sajmu knjiga u Tokiju pojavio s majicom na kojoj je pisalo: 'Destroy Amazon' (Uništi Amazon)

Prestići, a kamoli uništiti Amazon, danas i sigurno još neko vrijeme zvuči kao nemoguća misija. Izjaviti tako nešto zvuči pretenciozno, bahato i arogantno, a takva izjava u namanju ruku zaslužuje da je se stavi u rubriku 'bubnuti i ostati živ'. Osoba koja je bez ikakve zadrške uvjerena da će joj upravo to poći za rukom zove se Hiroshi Mikitani.

Mikitani je osnivač i šef Rakutena, najveće japanske internetske kompanije i online trgovine koja se velikom brzinom širi po cijelom svijetu, a prošlu je godinu zaključila sa zaradom od odličnih pet milijardi dolara. Tako je dospjela među deset najuspješnijih internetskih kompanija u svijetu i svrstala se uz bok Googleu, Amazonu, eBayu i Yahoou.

Vizionar Mikitani uspio je od 1997. godine do danas od Rakutena stvoriti najmoćniju online tvrtku, kojoj je u Japanu jedina ozbiljna konkurencija Amazon.

Kako bi se još bolje naoružao za borbu s Amazonom, Mikitani je nedavno kupio kanadsku tvrtku Kobo i s njom je krenuo na tržište elektronskih knjiga. Osim što proizvode e-čitače, Kobo ima i vlastitu e-knjižaru po uzoru na Amazonovu i danas je Kobo treći e-čitač po popularnosti u svijetu.

Na sajmu knjiga u Tokiju gdje se predstavio kao novi vlasnik Koba, Mikitani se pojavio u majici na kojoj je pisalo 'Destroy Amazon' (Uništi Amazon).

U kulturi i tradiciji japanskog biznisa gotovo da i ne postoji navika privlačenja medijske pažnje pompoznim izjava i najavama poslovnih projekata. No, Hiroshi Mikitani nije tipični japanski direktor. Upravo suprotno – ne zanimaju ga staromodni maniri ponašanja, čak ni kada je posao u pitanju i za razliku od većine svojih kolega u domovini, uživa u svjetlima reflektora.

U Japanu sigurno ne postoji više nijedna osoba njegovog ranga koja bi na takav način izazvala svoju konkurenciju kako je to učinio Mikitani.

Kako zapravo Mikitani namjerava konkurirati Amazonu? Pa, na neki način mu već i je konkurencija, barem u Japanu gdje je Rakuten ipak broj jedan i to ne samo zato jer je to domaća kompanija, već naprosto zato jer njegov model poslovanja puno bolje odgovara japanskim korisnicima.

Naime, u usporedbi s Amazonom, koji praktički izgleda kao ogroman supermarket, Rakuten izgleda kao šoping centar u kojem svaki brend ipak ima neki svoj prostor, pa stoga radije i surađuju s Rakutenom. Nakon Japana, zbog takvog je načina poslovanja uspio privući i partnere u Francuskoj i Velikoj Britaniji, no predstoji mu veliki posao ukoliko želi ozbiljnije ugroziti Amazon.

Zato je i krenuo pomalo agresivno tražiti partnere u Europi i Americi, a jedna od njegovih ideja kako da bude što uspješniji u svom naumu rodila se prije dvije godine kada je u svojoj kompanij pokrenuo pomalo neobičan projekt – inglizaciju, odnosno 'englishization'.

Naime, kao službeni jezik u svojoj kompaniji uveo je engleski, jer smatra da je komunikacija na engleskom jedna od najvažnijih stvari kako bi se uspješno širio po svjetskim tržištima.

Nedavno se udružio i s Pinterestom s čime je dobio još jednu platformu preko koje može privući korisnike. Što se tiče oružja, Mikitani ga ima sasvim dovoljno za borbu s Amazonom: internetska kompanija, dobar ulaz na tržište elektronskih knjiga, suradnja s društvenim mrežama i dobar pristup prema partnerima.

Bit će zanimljivo vidjeti hoće li mu to biti dovoljno da se s trećeg mjesta najuspješnije internetske kompanije popne na prvo, tamo gdje je već duže vrijeme svoje mjesto zacementirao Amazon.