Vlasnik Tesle Elon Musk cijenjeni je poslovni čovjek, ali i neka vrsta poslovnog influencera. Kad on nešto kaže ili, preciznije, tvita, obično izazove lavinu reakcija, a nerijetko i tržišne turbulencije. Tako je bilo i kad se radilo o vodiku
Prije nekoliko godina, kada se ta tema pojavila tijekom rasprave s novinarima na Svjetskom kongresu Automotive News, Musk je ocijenio vodikove gorive ćelije 'izuzetno glupima'.
'Jednostavno je vrlo teško... napraviti vodik, pohraniti ga i koristiti u automobilu', rekao je Musk. 'Najbolja vodikova goriva ćelija ne pobjeđuje u odnosu na trenutne baterije, pa onda očito... nema smisla', dodao je kasnije.
'To će postati očito u sljedećih nekoliko godina. Nema razloga da vodimo ovu raspravu. Moj stav o ovome bit će baš očigledan kako vrijeme bude prolazilo, ne znam što bih više rekao.'
Čini se da se Muskovi stavovi nisu puno promijenili. U lipnju 2020. tvitao je 'gorive ćelije = budala prodaje, dodajući u srpnju te godine: 'Prodavanje vodika nema smisla.'
Prije svega: što podupire tehnologiju prema kojoj Musk izgleda tako skeptičan?
Američka agencija za zaštitu okoliša opisuje vozila na vodikove gorive ćelije - koja su također poznata kao električna vozila s gorivim ćelijama - kao 'slična električnim vozilima... po tome što koriste električni motor umjesto motora s unutarnjim izgaranjem za pogon kotača'.
Ključna razlika je u tome što električna vozila imaju baterije koje je potrebno puniti uključivanjem vozila u punjač. Vozila na gorive ćelije s druge strane koriste plin vodik i, prema EPA-i, 'generiraju svoju električnu energiju na brodu'.
Pojednostavljeno, s gorivim ćelijama vodik iz spremnika miješa se s kisikom, stvarajući električnu energiju.
Električno vozilo s gorivim ćelijama emitira 'samo vodenu paru i topli zrak', kaže Podatkovni centar za alternativna goriva američkog ministarstva energetike.
Musk nije usamljen kada je riječ o neuvjerljivosti korištenja vodika u automobilima.
U veljači ove godine Herbert Diess, izvršni direktor njemačke automobilske elektrane Volkswagen Grupe, procijenio je tu temu.
'Vrijeme je da političari prihvate znanost', tvitao je. 'Zeleni vodik potreban je za čelik, kemikalije, zrakoplovstvo... i ne bi trebao završiti u automobilima. Preskupo, neučinkovito, sporo i teško za uvođenje i transport. Uostalom: nema automobila s vodikom na vidiku.'
Dugoročan potencijal
Musk i Diess dvije su osobe visokog profila na čelu velikih tvrtki s ogromnim utjecajem i dosegom. Ono što kažu ima težinu. Čini se međutim da njihove stavove ne dijele svi u automobilskom sektoru.
Do danas su tvrtke, uključujući Toyotu i Hyundai, proizvodile vozila na vodikove gorive ćelije, a manji proizvođači kao što je Riversimple također rade na automobilima na vodik.
U lipnju je BMW Grupa rekla da je počela testirati vozila koja koriste pogon na vodikove gorive ćelije, a tvrtka je opisala tu tehnologiju kao 'dugoročni potencijal za dopunu motora s unutarnjim izgaranjem, plug-in hibridnih sustava i baterija - električnih vozila.'
Iako ovi proizvodi očito ne čine najveći dio prodaje automobila u ovom trenutku — Riversimple zapravo neće prodavati svoje automobile, već ih nudi na pretplatničku uslugu — to što niz tvrtki radi na ponudi gorivih ćelija pokazuje da neki vide potencijal u toj tehnologiji.
'Automobili na gorive ćelije sigurno će igrati ulogu u dekarbonizaciji transporta', rekao je Toyotin glasnogovornik za CNBC.
'Kako se i kada se bude širila infrastruktura za dopunu goriva, ponudit će prikladan alternativni oblik elektrificiranog prijevoza preko potpuno električnih BEV (električnih vozila na baterije)', rekli su.
Toyota na vodik gleda kao na alternativu fosilnim gorivima u svim uvjetima, uključujući grijanje, rasvjetu, transport, masovni prijevoz i tešku industriju, rekao je glasnogovornik.
'Raspon primjena vodika povećat će se, što će omogućiti jeftinije i učinkovitije napajanje te ćemo sve više vidjeti da vodik pokreće automobile, autobuse, vlakove i kamione', kažu iz Toyote.
U izjavi poslanoj CNBC-u Udruga za gorive ćelije i energiju vodika izrazila je sličan stav.
Električna vozila na gorive ćelije i vodikova energija, rekao je FCHEA, nude kupcima 'opciju s nultom emisijom s performansama koje očekuju i bez promjene u svakodnevnim rutinama – velik domet, brzo punjenje gorivom i mogućnost prilagođavanja na veće platforme bez dodavanja ograničavajuće težine i veličina'.
FCHEA je dalje rekao da postoji 'ogromna prilika za električne automobile na gorive ćelije i vozila za rukovanje materijalom s pogonom na gorive ćelije'.
'Također, s obzirom na ograničenja težine baterije i punjenja za dugolinijski transport, značajna prilika postoji i za dostavne kombije za srednje i teške terete, kamione, autobuse, vlakove i avione', navodi se.
Brojni izazovi
Doista, dok vlade diljem svijeta pokušavaju razviti transportne sustave s niskim i nultim emisijama, širok raspon tvrtki počinje istraživati pojam korištenja vodikovih gorivih ćelija u većim vozilima.
Iako postoji veliki hype oko korištenja tehnologije vodikovih gorivih ćelija u raznim primjenama, put do bilo kakvog masovnog uvođenja možda neće nužno biti jednostavan.
Ranije ove godine Honda je obustavila proizvodnju svojih plug-in hibridnog modela Clarity i modela s gorivim ćelijama, no istaknula je da će električna vozila na gorive ćelije 'igrati ključnu ulogu u našoj strategiji nulte emisije'.
Američka vlada navela je pak brojne izazove. Oni se kreću od trajnosti i pouzdanosti gorivih ćelija do cijene vozila.
'Trenutna infrastruktura za proizvodnju i dopremanje vodika do potrošača još uvijek ne može podržati rašireno prihvaćanje FCV-ova', dodaje se.
U veljači 2020. udruga Transport and Environment (T&E) sa sjedištem u Bruxellesu utvrdila je s kakvom će se konkurencijom suočiti vodik u prometnom sektoru.
T&E je istaknuo da se zeleni vodik - koji se proizvodi korištenjem obnovljivih izvora - ne bi trebao samo 'natjecati sa sivim i plavim vodikom', a koji se proizvode pomoću fosilnih goriva.
'Natjecat će se s benzinom, dizelom, brodskim loživim uljem, kerozinom i, naravno, električnom energijom', zaključuju u T&E-u.