stižu prognoze

Nakon prvog kolapsa u povijesti industriju smartfona čekaju veliki izazovi, a evo kada bi moglo doći do oporavka

03.04.2020 u 07:35

Bionic
Reading

Prodaja novih pametnih telefona doživjela je prvi kolaps otkad je izumljen taj uređaj, a to bi mogao biti tek početak

Još dok koronavirus nije bio tako raširen dalo se naslutiti da će imati ozbiljne posljedice na industriju pametnih telefona.

Apple je bio među prvim tvrtkama koje su najavile kako zbog (tada još) epidemijom izazvanih problema u proizvodnji (njihov partner Foxconn morao je zatvoriti pogone), lancu opskrbe i distribuciji neće ostvariti zacrtane poslovne rezultate za drugo ovogodišnje tromjesečje. Pojavila su se i nagađanja da bi novi modeli mogli kasniti.

Zbog straha od virusa i zatvorenih dućana 'jabučari' su u Kini tijekom veljače prodali manje od pola milijuna iPhonea, naspram 1,27 milijuna u istom razdoblju prošle godine. Ukupan broj svih isporučenih smartfona u toj se državi više nego prepolovio.

Bile su to tek naznake potopa koji je uslijedio. Prodaja novih pametnih telefona doživjela je prvi kolaps otkad je izumljen taj uređaj.

  • +15
Najveći svjetski gradovi prazni u doba koronavirusa Izvor: EPA / Autor: EPA

Pad u svim kategorijama

Prema podacima iz istraživanja tvrtke Strategy Analytics, isporuke u veljači ove godine pale su za 38 posto u odnosu na isto razdoblje lani, s 99,2 na 61,8 milijuna primjeraka. Prodaja smartfona na globalnoj razini pala je tijekom veljače za 14 posto, pokazalo je istraživanje tvrtke Counterpoint Research.

Samsung, koji je tijekom veljače predstavio novu liniju top modela Galaxy S20, također bilježi slabiju prodaju. I oni su morali nakratko zatvoriti svoj pogon nakon što je radnik testiran i bio pozitivan na koronavirus. U južnokorejskoj korporaciji ocjenjuju kako ni povećana potražnja za modelima s podrškom za mreže 5G neće biti dovoljna kako bi spasila tržište od potonuća.

Uz to, zbog pandemije bio je otkazan najveći svjetski sajam mobilne tehnologije Mobile World Congress, tijekom kojeg su trebali biti predstavljeni brojni novi modeli pametnih telefona, kao i niz srodnih događanja.

Ožujak i travanj vjerojatno neće biti ništa bolji. U Kini se situacija polako stabilizira, ali je koronavirus počeo harati ključnim svjetskim tržištima poput SAD-a i Europe, na kojima neće toliko omesti proizvodnju koliko će unijeti kaos u logistiku i dodatno smanjiti potražnju.

Gubitak do 25 milijardi američkih dolara

Iz tvrtke ABI Research upozoravaju da bi proizvodnja pametnih telefona mogla pasti i do 30 posto u prvoj polovici 2020. godine. Očekuju da će pandemija biti pod kontrolom do kraja ove godine, ali oporavak će biti spor i mukotrpan.

Osim pada prodaje i prihoda, očekuje se kako će biti usporen razvoj te plasman proizvoda iduće generacije. To se posebno odnosi na modele koji podržavaju mreže 5G, a koji su od ove godine trebali postajati sve jeftiniji.

U tvrtki Juniper Research ukazuju na drugu potencijalno problematičnu posljedicu pandemije. Najcrnji scenarij predviđa kako bi telekomi mogli u nadolazećih devet mjeseci izgubiti i do 25 milijardi američkih dolara prihoda, ponajviše smanjenim prihodima od roaminga uslijed pada broja međunarodnih putovanja. Prihodi roaminga čine oko šest posto ukupnih prihoda telekom operatora na globalnoj razini.

'Prvi problem s proizvodnjom mobitela nastao je početkom veljače ove godine, tijekom trajanja Proljetnog festivala (kineske Nove godine), nakon kojeg se radnici nisu vratili u svoje tvornice. Zbog toga je došlo do čak 38 posto manje isporuka pametnih telefona u svijetu u veljači.

Neki proizvođači imaju tvornice i u drugim zemljama pa su uspjeli kompenzirati izgubljeno u Kini, ali ništa bolji rezultati ne očekuju se ni u ožujku.

Pandemija koronavirusa svima će nanijeti štetu jer nisu otvorene fizičke trgovine, a one online ipak ne mogu zamijeniti fizički kontakt. Mnogi korisnici ni ne znaju kupovati online, a postoje i kupci koji se koriste internetom, ali ne žele ostavljati svoje podatke kroz online kupnju', rekao je tportalu Krunoslav Ćosić, glavni urednik web odredišta Portofon.

Nisu isključene ni nestašice

Zbog zaustavljene i otežane proizvodnje, kao i problema s dostavom uređaja iz tvornica, domaći trgovci sve teže dolaze do novih količina mobitela, pa Ćosić ne isključuje mogućnost nestašica u nekom trenutku.

U narednom razdoblju kupci će nove mobitele početi sve češće kupovati online pa postoji mogućnost da se prava kriza počne osjećati tek za mjesec ili dva. Očekuje se i nedostatak dijelova, što već osjećaju i domaći servisi, tako da će i to biti razlog za veću kupnju novih uređaja.

'Najviše će biti pogođene kategorije novih modela telefona jer hrvatsko tržište je malo i u ovakvim uvjetima narudžbe će sigurno biti još manje. Samim time domaći trgovci s malim naručenim količinama bit će nekonkurentni, a zasigurno će zbog toga biti na začelju kad krenu isporuke', istaknuo je Ćosić.

  • +18
Koronavirus u svijetu Izvor: EPA / Autor: JOEL CARRETT

Oporavak ne prije jeseni ove godine

Krizu će preživjeti proizvođači koji su preselili pogone iz Kine u druge države i diversificirali proizvodnju. Ćosić kao primjer navodi Samsung, čije su tvornice prije godinu-dvije preseljene u Vijetnam, Južnu Koreju, Brazil i SAD.

Iako se Kina trenutno izvlači iz krize, pitanje je hoće li kod njih doći do još jednog vala pandemije, koji bi mogao zadati daleko veći udarac u ovoj godini. Mnogi, poput Applea i OnePlusa, imaju svoje tvornice u Indiji, ali ova je zemlja upravo izolirana i blokirana, tako da će u svibnju i lipnju doći do još većeg nedostatka uređaja na tržištu.

Što se oporavka tiče, Ćosić kaže kako bi mogao potrajati do jeseni ove godine, dok pandemija ne završi u većini dijelova svijeta, ako je moguće povući analogiju s Kinom, u kojoj se situacija nakon dva i pol mjeseca počinje vraćati u normalu.

'Moglo bi doći i do poskupljenja uređaja zbog manjka dijelova na tržištu, što će biti pogubno za manja tržišta poput našeg, na kojem trgovci ne mogu dugoročno kompenzirati cijenu, s obzirom na to da neki rade s maržom od dva do četiri posto', upozorio je Ćosić.

Primarni izazov je, dakako, nastao kao rezultat obustave rada tvornica u Kini, složio se s Ćosićevom ocjenom izvršni urednik informatičkog časopisa Bug i hrvatski predstavnik u međunarodnoj organizaciji EISA Dragan Petric.

'Gotovo 80 posto svih mobitela na svijetu proizvodi se upravo u Kini. I prije pojave pandemije ti su kapaciteti bili nedostatni, pa su tvornice radile u tri smjene 24 sata na dan. Isporuke novih uređaja zbog svega ovoga drastično su otežane.

Sekundarni izazov međutim taj primarni čini manje bitnim, a radi se o dramatičnom padu tržišnog interesa za novim uređajima. Nezapamćen strmoglavi pad svjetskog gospodarstva, brojni otkazi i propali biznisi te fokus krajnjih korisnika na kupovinu isključivo nužnih stvari za život u izolaciji već su sada nanijeli ozbiljnu štetu tržištu mobitela', naglasio je Petric.

Dobar dio proizvođača pokušat će što veći udio proizvodnje disperzirati izvan Kine, što je – na neki način – prilika za zemlje kakve su Indija, Meksiko, pa i one u istočnoj Europi, da zagrabe dio tog kolača.

Kina naime nije problematična samo kao izvorišna zemlja pandemije, već je postajala sve skuplja po cijeni rada te mnogim zapadnim demokracijama sve nepoželjniji trgovinski partner. Proizvodne kapacitete proizvođači će utoliko relativno brzo osposobiti i/ili uspostaviti negdje drugdje, no recesija će potražnju učiniti osjetno manjom.

'Mislim da će ponajviše biti pogođeni skuplji uređaji jer predstavljaju svojevrsnu luksuznu robu. Kupnja luksuza je emocionalna, ne racionalna odluka, a u doba krize skloniji smo racionalnijem promišljanju', uvjeren je Petric.

  • +16
Drive in testiranje na koronavirus Izvor: Pixsell / Autor: Emica Elvedji/PIXSELL

Neizvjesnost je ubojica tržišta

Krizu će najlakše preživjeti oni koji imaju dovoljne zalihe gotovine (poput, primjerice, Applea), ali i oni koji se znaju prilagoditi situaciji. 'Uzme li se u obzir to kako američki predsjednik Donald Trump dodatno obasipa kešom strateške kompanije u ovim trenucima, vjerujem da nema tog pada prodaje koji bi mogao ozbiljnije okrznuti Apple, a kamoli učiniti da on nestane sa scene', prognozirao je Petric.

Slično je i s drugim velikim igračima kao što su Huawei, Samsung, Oppo, Vivo i Xiaomi. Nastradati bi mogli brendovi koji su se do sada fokusirali isključivo na up-market, kakav je primjerice OnePlus. 'Njihov portfolio uređaja nije prilagođen racionalnom, već isključivo emocionalnom odlučivanju pri kupnji', pojasnio je Petric.

Oporavak tržišta ovisit će o tijeku pandemije, ali i razini neizvjesnosti koju ona izaziva. Dogodi li se da virus, poput SARS-a, naprosto nestane na način da se više nikada ne pojavi, oporavak bi mogao biti jednako strelovit kao i pad kada je riječ o tržištu mobitela (ne, nažalost i kada je riječ, recimo, o turizmu ili prometu).

'Ako međutim neizvjesnost potraje i nakon smirivanja pandemije, na način da svi budemo prisiljeni živjeti sa strahom da će od jeseni sve opet biti u lockdownu kao sada, bojim se da će kupnja mobitela biti zadnja stvar o kojoj će itko razmišljati te da ćemo biti sretni ako ne izbiju masovni nemiri i treći svjetski rat.

Neizvjesnost je ubojica svakog tržišta. I ovo što se sada događa s gospodarstvom rezultat je lockdowna koji smo odlučili provesti zbog neizvjesnosti, tj. straha od najcrnjeg scenarija koji se bez lockdowna možda bi, ali možda i ne bi dogodio', zaključio je Petric.