Steve Jobs ostavio je iza sebe dvije vrlo uspješne i kreativne tvrtke - Apple i Pixar. Do uspjeha nije došao tako što se stalno pridržavao pravila. Evo nekoliko njegovih trikova
Kao i ogromna većina poduzetnika, Steve Jobs morao je savladati hrpu prepeka kako bi Apple i Pixar pretvorio u uspješne tvrtke. Bio je vješt u uvjeravanju i nagovaranju drugih ljudi, kao i u korištenju niza taktika manipulacije.
Evo nekoliko tih tehnika koje donosi Business Insider:
Ljudi padaju na snažno izražene osjećaje
Jobs je bio umjetnik prezentiranja. Teško ćete ga nadmašiti, ali to ne znači kako ne trebate usavršiti svoje prodajne vještine. Istaknuti trubač Wynton Marsalis kaže kako ga je Jobs dva sata kao opsjednut nagovarao na podršku servisu iTunes. Isti je pristup koristio i kad bi s Appleovim odjelom za oglašavanje radio na novim reklamama. Mnoge među njima poznate su i desetljećima nakon što su prvi put prikazane.
Budite brutalno iskreni
Kad se Jobs vratio u Apple 1997. godine, okupio je vrh tvrtke i obratio im se u kratkim hlačama i tenisicama s pitanjem što ne valja s kompanijom čiji je suosnivač bio. Nakon nekoliko mlakih odgovora prekinuo ih je i rekao kako je problem u proizvodima jer "u njima više nema seksa".
Bio je poznat po sklonosti da izravno saspe sugovorniku u lice ono što misli, iako je to često bilo neugodno. Brutalna iskrenost bila je njegov moto i način rada.
Naporno radite i ljudi će vas poštovati
Prema navodima njegove biografije, koju potpisuje Walter Isaacson, po povratku u Apple krajem '90-tih godina prošlog stoljeća radio je od sedam ujutro do devet navečer svaki dan jer je usporedno vodio i Pixar. To je platio problemima s bubrežnim kamencem, ali je inzistirao na tome da se u obje tvrtke pokaže kao predvodnik, kako bi mogao tražiti više od zaposlenika.
Razoružajte ljude šarmom i laskanjem
Bez obzira rade li za vas ili vi radite za njih, ljudi stalno traže odobrenje za svoje postupke. Stoga često dobro reagiraju na pozitivne komentare. Ako im ih redovno dajete, počet će im nedostajati nakon nekog vremena. Jobs je znao obrlatiti čak i iskusne poslovne vukove s kojima se nije slagao i uživao je u tome.
Uspomenama je lako manipulirati
Naravno, Jobs nije bio svaki put u pravu. Ali je znao majstorski uvjeriti druge kako jest. Kako mu je to polazilo za rukom? Čvrsto bi se držao jedne pozicije. Ukoliko bi se pokazalo kako je vaša bolja, on bi ju preuzeo kao svoju prije no što biste shvatili što se događa.
To je, recimo, napravio Appleovom starijem dopredsjedniku za prodaju Ronu Johnsonu. Johnson se, naime, domislio toga da se zaposlenike u Appleovim trgovinama nazove genijalcima. Jobs je rekao kako je to ludost jer nemaju vještine koje bi ih karakterizirale kao takve. Ipak, Appleovi odvjetnici idući dan dobili su nalog da zaštite naziv Genius Bar.
Odluke donosite brzo i konačno
Pri izradi novih proizvoda u Appleu su se rijetko oslanjali na istraživanja tržišta ili mjesecima donosili ključne odluke. Jobsu bi to brzo dosadilo pa bi se oslonio na svoj instinkt. Primjerice, tako su prvi iMacovi postali raznobojni i ostali bez CD-a. Potonje se pokazalo kao loša procjena, pa su CD-ji vraćeni u drugu generaciju iMacova.
Probleme rješavajte odmah
Jobs je odbio Disneyu, jednoj od najvećih tvrtki u industriji zabave na svijetu, dozvoliti miješanje u izradu filma Toy Story, prvog dugometražnog izdanja izrađenog 3D animacijom. Film je postao megauspješan između ostalog i zbog toga.
S druge strane, poslušao je već spomenutog Rona Johnsona kad mu je ovaj rekao da Appleove trgovine treba reorganizirati tako da su usmjerene na ono što bi ljudi mogli raditi s njihovim proizvodima. Trgovine su zbog toga otvorile vrata tri, četiri mjeseca kasnije, ali su danas među najuspješnijima na svijetu.
Kako se nositi s problematičnim ljudima 1
Jobs je često ljude i svijet oko sebe gledao crno-bijelo: junak ili klaun, fantastičan proizvod ili s*****. Htio je imati posla samo s najboljim kadrovima, što je značilo kako se ili rješavao slabijih ili ih je tjerao da postanu bolji. Jednom je tako otpustio inženjera koji je na glas komentirao kako je nemoguće napraviti računalnog miša kojim bi bilo lako pomjerati kursor u svim smjerovima. Prvo što je rekao čovjek koji je preuzeo to radno mjesto bilo je: 'Mogu napraviti takvog miša.'
Kako se nositi s problematičnim ljudima 2
Jobs nije volio previše složene probleme, posebno ako su ga prisiljavali na ustupke. Stoga je takve situacije i ljude koji su ga u njih stavljali jednostavno - ignorirao. Taktika linije manjeg otpora pokazala se učinkovitom u više navrata.
Željezo se kuje dok je vruće
Uspjeh često razmazi ljude pa pomisle kako mogu prestati raditi. Jobs nije dijelio to mišljenje. Čim je Toy Story postao međunarodni uspješan film, odlučio je tvrtku Pixar izlistati na burzi kapitala. Ustrajao je u tome usprkos otporima investicijskih bankara i direktora u Pixaru jer je želio bolju poziciju u pregovorima s Disneyem.
Pogađate, plan je uspio. Javna ponuda dionica održana je tjedan dana nakon premijere filma Toy Story i zasjenila IPO Netscapea. U Disneyu su se odjednom našli u situaciji da im je Pixar potreban, pa su ga i skupo platili (7,4 milijarde američkih dolara) te time Jobsa pretvorili u jednog od svojih najvećih dioničara.
Kad imate polugu, upotrijebite ju
Povratak Jobsa u Apple bila je velika vijest. Iako je tvrdio kako je tek savjetnik, svi su znali kako su konci tvrtke u njegovim rukama. Nije oklijevao kako bi to iskoristio: odmah je sazvao sastanak upravnog odbora i zatražio promjenu cijena opcija na dionice kako bi ih učinio vrijednijim i tako zadržao ključne ljude.
Tada je to bio legalan, no etički mutan poslovni potez. Kad su ga upozorili kako bi studija izvedivosti trajala bar dva mjeseca, zaprijetio je kako će otići. Dobio je što je htio, ali nije stao na tome već je idućeg dana zatražio ostavke svih članova odbora. I to mu je pošlo za rukom pa je dobio priliku sam postaviti članove novog odbora i djelovati neovisno o njemu.
Ne pristajte na manje od savršenog
Jobs je prezirao sve spremne na komprommise kako bi proizvod bio isporučen na vrijeme i u sklopu predviđenih troškova. Nije mu bilo dovoljno potući konkurenciju i zaraditi: htio je napraviti najbolji mogući proizvod, pa čak i nešto bolji od toga.
Zato je gnjavio inženjere kad bi se Macintosh presporo podizao, surađivao s bezbroj umjetnika i oglašivačkih agencija na peglanju Appleovih reklama, inzistirao da se do bilo koje značajke na iPodu može doći u najviše tri klika...
Svaka od tih pojedinačnih odluka možda je bila sitničava, ali one su se gomilale sve dok Apple nije izrastao u dominantnog diva kakav je danas, s vjernom sljedbom kakvu nema niti jedna druga tehnološka tvrtka.