RADIKALAN ZAOKRET

Nova Googleova pravila na udaru kritika zbog zaštite privatnosti: Što je to fingerprinting

18.02.2025 u 07:54

Bionic
Reading

U divu iz Mountain Viewa odlučili su dopustiti praksu prikupljanja korisničkih podataka, onu kojoj su se donedavno protivili

Borci za zaštitu privatnosti nazvali su Googleova nova pravila o praćenju ljudi na internetu 'očiglednim nepoštivanjem privatnosti korisnika'.

Promjene dopuštaju takozvani fingerprinting, a on internetskim oglašivačima omogućuje prikupljanje više podataka o korisnicima, uključujući IP adrese i informacije o njihovim uređajima.

U Googleu tvrde da ih već naširoko koriste druge tvrtke te će nastaviti poticati odgovornu upotrebu podataka. Ranije su oštro istupali protiv ove vrste prikupljanja podataka, rekavši u objavi na blogu iz 2019. da uzimanje otisaka prstiju 'podriva izbor korisnika i da je pogrešno'.

No u novoj objavi, u kojoj su najavljene promjene pravila, Google je naveo da je način na koji su ljudi koristili internet - na uređajima poput pametnih televizora i konzola - značio da je teže ciljati oglase uz pomoć konvencionalnog prikupljanja podataka, a što korisnici kontroliraju pristankom na kolačiće.

Također tvrde da više opcija privatnosti omogućava sigurnost korisnicima. Kritičari pak upozoravaju da je to narušavanje privatnosti jer je ljudima teže kontrolirati koje se podatke prikuplja o njima.

Što je to fingerprinting?

Fingerprinting prikuplja informacije o uređaju i pregledniku osobe te ih spaja da bi se stvorio njezin profil. Ne prikupljaju se izričito radi oglašavanja, ali ih je moguće koristiti za ciljanje određenim oglasima temeljem podataka o pojedinom korisniku. Naprimjer, veličina zaslona ili jezične postavke legitimno su potrebne za ispravan prikaz web stranice.

Ali kada se to kombinira s korisničkom vremenskom zonom, vrstom preglednika, razinom baterije i mnogim drugim podatkovnim točkama, moguće je stvoriti jedinstvenu kombinaciju postavki koja olakšava određivanje tko koristi web uslugu.

Google je prethodno zabranio prikupljanje ovih pojedinosti uz IP adresu - jedinstven identifikator koji koriste internetski uređaji - za ciljanje oglasa.

Aktivisti za zaštitu privatnosti kažu da, za razliku od kolačića (koji su male datoteke pohranjene na lokalnom uređaju), korisnici imaju malo kontrole nad time hoće li oglašivačima slati informacije o svojim otiscima prstiju, piše BBC.