UPIS U SREDNJE ŠKOLE

Novi sustav bodovanja ima ozbiljnih nedostataka

24.01.2013 u 13:35

Bionic
Reading

Novi način bodovanja za upis u srednje škole koji je u utorak predstavilo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta ima neke prednosti, međutim, neki ravnatelji škola smatraju da još uvijek nije riješio određene ključne probleme

Budući da će novi sustav uzimati u obzir opći uspjeh u posljednja četiri razreda i to na dvije decimale, svi odlični uspjesi više neće imati istu težinu što bi trebalo olakšati selekciju i smanjiti količinu dokumentacije prilikom upisivanja. Svi se uglavnom slažu da je u tom pogledu pravedniji.

No MZOS-ovom modelu zamjeraju se dvije važne stvari. Prije svega, kao što su neki roditelji već ranije upozoravali, nepravedno je da se novi sustav počinje primjenjivati na učenike osmih razreda koji za takva pravila igre nisu bili pripremljeni. On bi se trebao primijeniti na učenike koji su tek krenuli u peti razred.

Ravnatelj zagrebačke Pete gimnazije Petar Mladinić rekao je za Večernji list da je vrlo dvojbeno to što se 'pravila igre mijenjaju za vrijeme utakmice'. Isto misli i ravnateljica Sedme gimnazije Ljilja Vokić.

Osim toga novi model ne rješava problem djece koja su izrazito nadarena za određene predmete.

'Meni ostaje otvoreno pitanje što s djetetom koje je recimo matematički genijalac, a ostale ocjene su mu, recimo, prosječne. Ono se neće moći upisati ni u jednu školu u kojoj bi moglo razvijati svoj potencijal i iskoristiti talent. Promjene su samo površinski promišljene', rekao je Mladinić koji ipak dobrom drži činjenicu da je povećan broj škola u koje se učenici mogu prijaviti kako ne bi 'izvisili' u nekoj drugoj zato što su se natjecali u najboljoj.

Zbog navedenih problema neki stručnjaci smatraju da bi ponovno trebalo uvesti malu maturu.

No znanstvenik iz Instituta za društvena istraživanja dr. sc. Boris Jokić smatra da je novi sustav dobar prijelazni model jer u obzir uzima kontinuirani rad učenika, njihove želje i sposobnosti te potrebe škola. On je uvjeren da je to tek prvi korak u korijenitoj promjeni vrednovanja u hrvatskom obrazovanju.

Sličnog je uvjerenja i dr. sc. Vedran Mornar profesor na zagrebačkom FER-u, koji je za ministarstvo napravio određene analize mogućih utjecaja najavljenih promjena. On je već ranije za tportal objasnio da statistike pokazuju kako su učenici koji su danas odlikaši u sedmom i osmom razredu uobičajeno bili podjednako dobri i u petom i šestom. No on je, za razliku od Jokića, ipak naklonjen uvođenju male mature u nekoj doglednoj budućnosti.