Ako tražite novu AI aplikaciju da je isprobate ili vas zanima koje su od njih najperspektivnije - Andreessen Horowitz (a16z), američka tvrtka rizičnog kapitala, objavio je treće izdanje svoje liste Top 100 aplikacija u svijetu koje koriste generativnu umjetnu inteligenciju. OpenAI-jev ChatGPT vodi na web i mobilnim listama, uz pojavu novih konkurentnih aplikacija. Kreativni alati dominiraju novim unosima, a aplikacije poput Lume i Vigglea dobivaju na popularnosti
Svakih šest mjeseci ovaj investicijski fond rangira 50 najboljih AI-first web proizvoda prema broju jedinstvenih mjesečnih posjeta i 50 najboljih AI-first mobilnih aplikacija prema broju mjesečno aktivnih korisnika. Nimalo iznenađujuće, ChatGPT OpenAI-ja ostaje na vrhu, a zauzeo je prvo mjesto na obje liste treći put zaredom.
Dok AI giganti nastavljaju bitku, neke nove zvijezde također nalaze svoj put do korisnika. Od 12 novih ulaza na listu, čak 58 posto su kreativni alati fokusirani na generiranje ili uređivanje sadržaja poput slika, videa, glazbe i govora. Među njima se nalaze Luma (14. mjesto), koja može stvoriti realistične 3D slike, Viggle (21. mjesto), AI alat za animaciju koji može pokrenuti bilo koji lik putem tekstualnih uputa, te SeaArt (29. mjesto), generator AI umjetnosti, piše Business Insider.
Glazba također prolazi svoju AI transformaciju. Aplikacija za generiranje glazbe Suno - koja omogućava jednostavno stvaranje AI pjesama na temelju tekstualnih uputa - ostvarila je najveći skok među kreativnim alatima, skočivši s 36. na peto mjesto među web proizvodima. Udio, noviji model za generiranje pjesama putem tekstualnih uputa, zauzeo je 33. mjesto.
Uređivanje sadržaja slika i videa također bilježi veliki uspjeh u mobilnim rangovima s alatima kao što su Meitu (9. mjesto), SNOW (30. mjesto) i Adobe Express (35. mjesto).
Korisnici ne koriste AI samo za stvaranje, već i za spojeve. Aplikacija za upoznavanje pogonjena AI-jem, RIZZ, prvi put se pojavila na listi, zauzevši 49. mjesto. Estetske aplikacije poput LooksMax AI i Umax također su se pridružile kao novi ulazi, zauzevši 43. i 44. mjesto.
Photomathu 'brončana medalja'
Međutim ostali AI chatbotovi počinju zaoštravati konkurenciju. Perplexity i Claude probili su se među prvih pet web proizvoda, skočivši sa sedmog i 10. na treće i četvrto mjesto. Aplikacije poput Microsoft Edge i hrvatskog Photomatha zadržale su drugo i treće mjesto dok je Character.AI skočio s trećeg na drugo mjesto, zamijenivši Gemini.
Photomath je, dakle, treća aplikacija na svijetu po broju mjesečnih aktivnih korisnika. Podsjetimo, prije više od godinu i pol Google je kupio aplikaciju hrvatskog poduzetnika Damira Sabola, ujedno tportalovog Vizionara godine.
O Photomathu
Aplikacija Photomath pomaže prilikom rješavanja zadataka iz matematike i lani je bilježila više od 300 milijuna preuzimanja te je dostupna u više od 200 zemalja i na više od 30 jezika. Za zadatak napisan ručno ili računalno koristi računalni vid i strojno učenje kako bi prepoznala i riješila sve od osnovnih aritmetičkih pa do složenijih zadataka.
Photomath je bio spin-off Sabolova Microblinka. Kao i mnoge druge velike stvari u životu, nastao je iz 'čiste nevolje', otkrio je Sabol u intervjuu za tportal prije pet godina. Naime jedne večeri, dok je umoran pomagao sinu rješavati zadaću iz matematike, pomislio je: 'Ako smo napravili aplikaciju koja čita uplatnice, zašto ne bismo napravili neku koja čita i rješava matematičke zadatke?'
Lijepa ideja neko je vrijeme skupljala prašinu u ladici, sve dok 2014. Microsoft nije otvorio natječaj za aplikacije koje bi se ugrađivale u njihove telefone s operativnim sustavom Windows. Ideja je izvučena iz naftalina i prošla na natječaju, a ubrzo su primili i vrijednu financijsku injekciju – u tvrtku je američki Menlo Ventures prije tri godine uložio vrtoglavih 23 milijuna dolara, uz sudjelovanje GSV Venturesa, Learn Capitala, Cherubic Venturesa i Goodwater Capitala.
Četiri godine nakon osnivanja tvrtke više od stotinu milijuna učenika i njihovih roditelja skinulo je aplikaciju koja rješava zadatke, ali i pokazuje postupak rješavanja. Zanimljivo je to da je - besplatna. Sabol je ranije rekao da mu novac nije u prvom planu iako je priznao da mu nije bilo lako gledati kad je besplatni Photomath u nekim danima imao i više od milijun preuzimanja.
'Prvih dana me mučilo pitanje jesmo li pogriješili što nismo stavili barem simboličnu cijenu od 99 centi. Ali sad sam siguran da je bio dobar potez to što je besplatna jer nam se otvorio ogroman potencijal', rekao je Sabol.
'Bio je to eksperiment koji je uspio', rekao je ranije Sabol, a kako je istaknuo, nije mu bilo važno to da Photomath postane jednorog, već da naprave 'najbolji proizvod na svijetu koji će pomoći milijunima učenika u svladavanju matematike, ali i njihovim roditeljima i nastavnicima'.
'Gradi se budućnost učenja i edukacije, a mi smo jako dobro pozicionirani i igrat ćemo važnu ulogu u tom procesu', rekao je ranije Sabol tportalu te istaknuo da cijeli uspjeh pripisuje inženjerima i programerima u tvrtki. Photomath je oformio tim u Zagrebu, gdje radi gotovo 100 ljudi, te u Silicijskoj dolini, točnije u San Mateu u Kaliforniji, s desetak njih.
Google i Photomath; najveća startup akvizicija u Hrvatskoj
A onda je u veljači prošle godine stigla velika vijest: Googleova krovna tvrtka Alphabet preuzima hrvatsku tvrtku Photomath. Googleov glasnogovornik potvrdio je za Reuters da su sklopili ugovor o kupnji Photomatha u svibnju 2022. godine te da je 'ta kupnja podložna regulatornom odobrenju'.
Europska komisija zatim je krajem ožujka prošle godine objavila da ne vidi zašto najpopularnija hrvatska mobilna aplikacija ne bi bila prodana Googleu. 'Europska komisija je u skladu s Uredbom o spajanjima bezuvjetno odobrila Googleovu akviziciju Photomatha, zaključivši da ta transakcija neće ugroziti tržišno natjecanje u Europskom gospodarskom prostoru', napisala je Europska komisija.
Iako se tada mislio da je to dovoljno da bi se posao mogao zaključiti, nije bilo tako. Google, kao dio Alphabeta, jedne od najvećih kompanija na svijetu, s Photomathom ima globalne planove pa je morao proći kroz slične regulatorne procese u ostatku svijeta.
U lipnju je objavljeno da je Google u cijelosti završio preuzimanje Photomatha. Više izvora potvrdilo je da je to najveća startup akvizicija u Hrvatskoj dosad, iako vrijednost transakcije nikad nije javno objavljena.
'Photomathova tehnologija pomoći će Googleu da poboljša svoje mogućnosti kako bi studentima pružio bolje iskustvo učenja matematike i proširio svoju ponudu pomoći za domaće zadaće', rekao je tada glasnogovornik Googlea za Reuters, a sve ostalo je - povijest.