Devet dana nakon polaska iz San Francisca, plavi automobil krcat tehnologijom tvrtke za koju vjerojatno niste čuli stigao je u New York nakon što je prošao 15 američkih saveznih država i gotovo 5.500 kilometara. Doba samovoza je pred vratima
Pothvat je povijesni po tome što je automobil 99 posto vožnje obavio sam - vozač je preuzeo upravljanje tek kad je došlo vrijeme za silazak s autoceste i ulazak u grad.Tehnologija je, čini se, spremna za svijet bez ljudi za volanom - sad se treba strpjeti dok zakonodavci i regulatori ne kažu svoje.
Delphi nije jedina kompanija s tehnologijom koja omogućuje pothvat ove vrste - s time su se u koštac mogli uhvatiti Audi, Google, Mercedes, Nissan, Volvo... Nije vijest samo postignuće, već to što je sve prošlo tako glatko na tako dugom putu.I što smo do ovog stupnja razvoja došli za vrlo kratko vrijeme.
Prije samo 11 godina, u sklopu natjecanja '2004 Darpa Grand Challenge', tadašnji najnapredniji samovozni automobili odmjerili su snage vozeći trasu dugu nešto više od 240 km. Najbolji među njima prešao je nešto manje od 12 km prije no što se zaglavio i zapalio.Iduće godine pet vozila uspjelo je prijeći oko 213 km, no za to im je trebalo sedam sati. Deset godina kasnije imamo vozilo koje je u stanju samostalno prijeći čitav kontinent.
Delphi je široj javnosti slabo poznata tvrtka, no zaslužna je za niz inovacija, među kojima je i prvi integrirani sustav radijske navigacije iz 1994. Zadnjih 15 godina rade na razvoju sustava aktivne sigurnosti i cjelovitih rješenja koja automobilima omogućavaju vožnju bez vozača.Za vožnju preko kontinenta ugradili su ih u Audi SQ5 iz 2014. Među ostalim, tu su kamera u vjetrobranu koja prati prometnu signalizaciju (uključujući i promjenu boje na semaforu), radare srednjeg i dalekog dometa, LIDaR...
Iako na prvi pogled ne djeluje posebno, auto je nadmašio očekivanja, uspješno savladavši čak i potencijalno zahtjevne prepreke poput prijelaza metalnih mostova (koji mogu ometati rad radara).Šest inženjerki i inženjera koji su se izmjenjivali na vozačkom mjestu kontrolu bi preuzeli isključivo u situacijama kad nisu bili sigurni hoće li auto dovoljno sigurno reagirati, poput obilaska gradilišta ili naglog prestrojavanja. Pridržavali su se ograničenja brzine i izbjegavali vožnju noću.
U Googleu, čija su vozila dosad skupila više od 700 tisuća prijeđenih milja, tvrde kako njihov samovoz može prepoznati i reagirati na mahanje rukom prometnog policajca. Audi ima samovozni automobil koji je nedavno prešao put od Silicijske doline do Las Vegasa.
Ipak, potpuno samostalna vozila neće biti uobičajen prizor na cestama prije 2040. godine. Prethodit će im vozila koja se mogu snaći u jednostavnijim prometnim situacijama (idućih tri do pet godina), da bi ih naslijedili auti s naprednijim funkcionalnostima.
Više:Wired