Hrvatska spada u red rijetkih europskih država koje nemaju ama baš nikakvu proizvodnju automobila na svom teritoriju, iako je za otvaranje nekih tvornica zbog položaja luke Rijeka bilo prilika, one su propuštene dok je u našem susjedstvu nekoliko velikih proizvodnih pogona
Tvornice automobila donose novac svojim vlasnicima, ali i lokalnoj zajednici te državi u kojoj se nalaze. Jedan od dokaza je činjenica da se, prema Renaultovim podacima, za Twingo II čak 60 posto dijelova proizvodilo u Sloveniji. Često su greenfield investicije (odnosno kad se rade iz nule, grade se negdje doslovno u nekom polju) te su rado viđene kod svih pametnih birokracija.
Nažalost, mi nemamo nijednu, iako smo imali određen broj upita stranih kompanija krajem devedesetih pa sve do sredine nultih godina koje su zbog luke Rijeka i mogućnosti jeftinog transporta htjele koristiti Hrvatsku kao zemlju u kojoj bi gradile svoje pogone. Međutim, gotovo su ih sve birokracije, koja god stranka bila na vlasti, svojom poslovično nerazumnom politikom i odnosom prema investitorima otjerale dalje.
Tako sada Hrvatska spada u red zemalja poput Grčke ili Portugala u kojoj se ne proizvode nikakvi automobili. S druge strane Slovačka je politikom davanja zemljišta, izgradnjom infrastrukture te oslobađanjima od poreza došla do toga da je prošle godine proizvela gotovo istu količinu automobila kao Italija. Jedina je svijetla točka u proizvodnji tvornica autobusa Crobus u vlasništvu Auto Zubaka, rađenih prema licenci Scania.
U njoj se još sklapaju i minibusevi prema licenci Iveco, a do njenog otvaranja 2013. nismo proizvodili nikakva civilna vozila. Donosimo vam pet zanimljivih primjera koji se nalaze u hrvatskom okruženju, a koji su samo u posljednjih petnaest godina isporučivali modele u kojima ste se gotovo sigurno vozili, a možda ih čak i dan danas posjedujete.
Graz, Austrija, Magna Steyr
Na samo 180 kilometara od Zagreba locirana je jedna od najznačajnijih europskih tvornica automobila koja ne pripada niti jednom određenom brandu automobila. Zvuči zamršeno, ali nije. Krajem devedesetih Magna, svjetski proizvođač dijelova i komponenti za automobile, raspadom konglomerata Steyr-Daimler-Puch otkupljuje proizvodne pogone u Grazu (vlasnik Magne je porijeklom iz Štajerske) i nastavlja s proizvodnjom pod imenom Magna Steyr.
Tvornica i ostale djelatnosti (istraživanje i razvoj, konzultantske usluge) zapošljavaju čak 10.500 osoba, a godišnji proizvodni kapacitet iznosi 200.000 automobila. Trenutačno je u tvornici malo zatišje pred očekivanu proizvodnju nove BMW Serije 5 koja će se proizvoditi uz Mercedes-Benz G-klase, Mini Countryman i BMW Z5 te Toyotin pandan tom roadsteru.
Kako ne bi bilo mogućih zastoja u proizvodnji, Magna razmišlja o otvaranju manje tvornice kod Maribora, odabranog zbog blizine Graza te činjenice da mnogo Slovenaca već radi u pogonima u Magne Steyr. Inače, austrijska je tvornica u nedavnoj prošlosti proizvodila Jeep Commander, Chrysler 300C, prve generacije BMW-a X3 i Mercedesa ML, E klasu 4Matic, Saab 9-3 Cabrio i Peugeot RCZ. Osim standardne proizvodnje automobila, o kvaliteti tvornice govori i činjenica da je tvrtka proizvodila i lakirala karoseriju Mercedes-Benza SLS AMG-a koja se potom slala u Mercedesove pogone u Njemačku.
Gyor, Mađarska, Audi
Gyor je grad sa 130.000 stanovnika koji se smjestio na pola puta između Beča i Budimpešte, a s oba glavna grada povezan je autocestom. Ovo je primarno tvornica motora koje proizvodi za Audi, ali i druge članice Volkswagen Grupe. No u njoj se proizvode i modeli Audi A3 te Audi TT u kupe i izvedbi bez krova. Osnovana je 1993., a prošle je godine proizvela čak 2.022.520 motora i 160.206 primjeraka automobila.
Audi je u Gyoru samo u centar za istraživanje i razvoj motora uložio 30 milijuna eura i zaposlio stotinjak radnika, od čega 70 visokokvalificiranih inženjera. Ukupno u tvornici radi čak 11.400 radnika, a tvrtka je samo ove godine uložila 133 milijuna eura u tvornicu, što je sitan novac prema 7,5 milijardi eura investiranih od 1993., otkad je Audi krenuo s izgradnjom tvornice u Gyoru.
Novo Mesto, Slovenija, Renault
Renaulti se u Novom Mestu proizvode još iz vremena bivše države, no njenim raspadom Francuzi su kupili tvornicu i od nje napravili regionalnog diva. Temeljni kapital tvrtke iznosi 55 milijuna eura, u njoj je zaposleno oko 2.000 radnika za stalno te još oko 1.100 agencijskih radnika koji rade po potrebi.
Tvornica radi u dvije ili tri smjene, ovisno o potrebama tržišta, a trenutačno proizvodi Twingo treće generacije, SmartForFour te Clio II, ali samo za potrebe tržišta zemalja sjevera Afrike. U Revozu u Novom Mestu proizvodio se i mali Renaultov coupe-roadsterWind. Inače, urbana legenda iz vremena dok je Clio II bio aktualni model kaže da su najkvalitetniji i najpouzdaniji bili upravo modeli napravljeni u Sloveniji.
Kragujevac, Srbija, Fiat
Da, bila je bombardirana tijekom rata zbog toga što je tadašnja Zastava u sklopu svog, uvjetno rečeno koncerna imala i tvrtku koja je proizvodila oružje. Da, proizvodila je loše kopije Fiata. Da, bila je zaostala. Međutim, 2008. Srbija i Fiat potpisali su sporazum o strateškom ulaganju kojim je Fiat de facto postao vlasnik te tvornice. Razlog tome je vrlo jednostavan, kad je krenuo raspad Jugoslavije, Zastava je prestala plaćatiFiatu novac koji mu je bila dužna.
S vremenom se toga nakupilo, tako da su Talijani 2008. napravili novu tvrtku u kojoj imaju većinsko vlasništvo od 64 posto dok 33 posto ima Republika Srbija. Spekuliralo se o mnogim modelima, jedno se vrijeme sklapao Fiat Punto druge generacije kao Zastava 10, a onda je 2013. Kragujevac opremljen modernim robotima te je jedna od modernijih tvornica u Europi koja sada proizvodi Fiat 500L, doduše ne u punom kapacitetu jer potražnja za ovim automobilom nije ispunila očekivanja. Zbog toga je u ovoj godini iz tvrtke otišlo 900 od 3.200 zaposlenih radnika.
Žilina, Slovačka, Kia
Ova je tvornica od Hrvatske udaljena 500 kilometara, no do nje se relativno brzo dolazi preko Beča i Bratislave. Izdvojili smo je da pokažemo što znači imati moćnu tvornicu automobila na mjestu gdje je nekad bilo polje, ali i zato što je riječ o jednoj od najmodernijih tvornici automobila u cijeloj Europi. Počela je s radom prije deset godina, Korejci su u nju uložili 2,7 milijardi eura, na polju je nikla za samo dvije godine, a zapošljava 3.800 radnika.
Zbog njezinih potreba, u posljednjih su deset godina dobavljači i tvrtke koje surađuju s Kiom u Slovačkoj otvorili dodatnih 15.000 radnih mjesta. Proizvedeno je 2,5 milijuna automobila i 3,8 milijuna motora u deset godina otkako tvornica radi. U istom razdoblju Kia je u Slovačkoj platila samo poreza na dobit u iznosu od 320 milijuna eura. U Žilini se proizvode Ceed, Sportage i Venga te motori za Hyundai koji u 90 kilometara udaljenim Nošovicama u Češkoj ima svoju tvornicu