Za Shazam ste čuli i najvjerojatnije tu aplikaciju za prepoznavanje pjesama i imate na svom pametnom mobitelu. No što bi bilo kad bi postojala i neka slična aplikacija koja bi prepoznavala videozapise, ljude i predmete koji se nalaze u njemu?
Baš to upitali su se Mario Drevenšek, Miroslav Zarić i Krešimir Puljić, trojica pokretača startupa Beyond Seen Screen ExRey iz Zicera, huba na Zagrebačkom velesajmu.
ExRey mijenja način na koji gledate televiziju, strši naslov na njihovoj web stranici s linkovima na Google Playu i Apple Storeu, gdje možete skinuti njihovu aplikaciju. O čemu je riječ?
Ukratko, ExRey je nova digitalna platforma startupa Beyond Seen Screen koja vam omogućava da bez napora dobijete razne elemente vezane uz videosadržaj koji gledate. Informacije više ne morate tražiti ručno, surfajući internetom. Kupnja proizvoda, vidljivih u skeniranom videozapisu, postaje tako jednostavan proces.
ExRey nudi odgovore na milijun pitanja
Koliko ste samo puta, gledajući neki film ili seriju, vidjeli glumca ili glumicu koji su vam poznati odnekud, ali se nikako ne možete sjetiti gdje ste ih već gledali? Sviđa vam se filmska glazba, ali ne znate tko je izvodi ni kako se pjesma zove? A scenarij - je li napisan prema istinitom događaju ili je riječ o obradi klasičnog djela? Kojeg? I kakav je to sat na ruci glavnog glumca te gdje se može kupiti? A ova haljina koja upravo polako klizi s leđa sporedne glumice? Je li ikad dobila Oscara za ovu ili neku drugu ulogu?
Milijun je takvih pitanja koja si svako malo postavljamo dok sjedimo pred televizorom, računalom ili tabletom, ovisno o tome tko preferira kakav medij. A ExRey bi mogao ponuditi odgovore na sva ta i bezbroj drugih pitanja gledatelja. Platforma to omogućava, a na tvorcima filmskog i videosadržaja je da im tu želju ispune tako što će razne informacije ugraditi u svoje zapise.
U listopadu prošle godine aplikacija je i službeno objavljena u beta verziji. Dobili su i prvog partnera, DokuTV, na čijim emisijama možete u praksi isprobati kako radi. S njome su se pojavili i na IBC-u, najvećem europskom medijskom, zabavnom i tehnološkom šouu.
Kreditom Grada Zagreba razvijaju neuronsku mrežu
'Nekoliko medijskih kuća pokazalo je zanimanje za naš proizvod', kaže suosnivač ExRaya Miroslav Zarić. Trenutno pregovaraju s nekoliko medijskih kuća koje aplikaciju i njene mogućnosti žele testirati na vlastitim materijalima. I dok se čekaju prvi konkretni rezultati, ekipa iz ExRaya zadovoljna je time što je njihov trud prepoznat kod kuće.
'Dobili smo prostor u Ziceru, a dosad smo radili iz podruma. Prošli smo i evaluaciju projekta pa su nam u Gradu odlučili pomoći zajmom.' Riječ je o 200.000 kuna konvertibilnog kredita koji im je Zagreb dodijelio posredstvom Zicera. Taj će im novac dobro doći za razvoj tehnologije.
'Trenutno još uvijek sliku s televizora morate ručno staviti u gabarite aplikacije. Ovim novcem planiramo razviti neuronsku mrežu koja će to raditi automatski', objašnjava Zarić.
Velike ideje često dolaze iz slučajnosti
U slučaju aplikacije ExRay to se dogodilo u vrijeme dok je na televiziji išla emisija s kuharom Gordonom Ramseyjem. 'Ovaj recept je baš dobar, mogli bismo ga pripremiti za vikend.' No do vikenda su zaboravili na njega. Otišli su na internet i pronašli barem 60 recepata; koji je od njih pravi? 'E, a da postoji aplikacija kojom skeniraš recept koji ti se svidi?' I tako su počele frcati ideje.
'Što ako nemaš doma sve sastojke, a uz recept postoji reklama za online prodaju s dostavom? I što ako želim kupiti posuđe koje sad koristi Ramsey? Ili njegovu knjigu recepata? A možda želim kupiti posuđe kakvo on koristi ili njegovu knjigu', nabraja Zarić što bi se sve moglo napraviti s njihovom aplikacijom. 'I to je primjenjivo na doslovce sve.'
'Ljudi žele više informacija, i žele ih odmah, ali kako dolaze do njih? Još uvijek moraju tragati za njima koristeći neki pretraživač, ali čovjek sve sam mora upisivati da nešto nađe. Mi taj put želimo skratiti, da se jednim klikom dođe do što više informacija', napominje Zarić.
Ideja od milijun dolara
Zvuči kao ideja od milijun dolara, no tko bi uopće aplikaciju punio sadržajem? Vlasnici filmskih studija, producentske kuće, marketinške agencije, internetski dragovoljci?
'Danas su to vlasnici sadržaja, a u budućnosti to bi možda mogao činiti svatko, kojekakvi influenceri s društvenih mreža', nagađa Zarić. 'Možda će netko postati influencer na našoj mreži. Netko tko zna puno o filmovima, o glazbi, o kuhanju i želi pridonijeti. Dobit će certifikat da je on to za što se predstavlja, baš kako ih dobivaju današnji influenceri. Hoće li se stvari razvijati u tom smjeru, to sada ne možemo znati.'
Zagrebački startup trenutno radi na sadržaju koji je prethodno snimljen, bila riječ o filmu, seriji ili glazbi. U budućnosti bi to moglo ići i u živo. Gledate utakmicu i kažete 'želim ovakav Mandžukićev dres', pa ga skenirate i prikaže vam se najbliža trgovina. Jedan klik dijelit će vas i od svih podataka o sportašu koji vas zanima: gdje je sve igrao, koliko je golova dao, koliko je puta isključen...
'Netko će možda napraviti stranicu s takvim podacima, koja će biti vidljiva samo na našoj aplikaciji', zanosi se Zarić.
DokuTV je njihov prvi partner, no uskoro bi se aplikacija mogla pojaviti i na nekim drugim TV postajama. To bi osvježilo TV programe koji danas kaskaju u interakciji s gledateljima.
'Za našu aplikaciju nije važno gdje se što prikazuje, bitno je da možete doći do dodatne informacije. Netflix nema reklame, a nekako se mora financirati. Tko zna, možda smo baš mi dobra opcija za to', veli Zarić.