20 godina PLATFORME

Ovih pet ključnih videa pokazuju kako je YouTube oblikovao naše živote

03.03.2025 u 14:56

Bionic
Reading

YouTube je započeo svoju priču kao stranica za dijeljenje videa, no danas, 20 godina kasnije, sadržaj te platforme je fundamentalno promijenio način na koji razmišljamo, osjećamo i stupamo u interakciju s digitalnim medijima

Prije dvadeset godina YouTube je započeo rad kao neobavezna platforma za dijeljenje videa. Steve Chen, Chad Hurley i Jawed Karim, kolege iz financijske tehnološke tvrtke PayPal, osmislili su ga 2005. godine, navodno tijekom večere. Domena YouTube.com pokrenuta je na Valentinovo te godine.

Mogućnosti prijenosa videozapisa dodane su 23. travnja, kada je Karim objavio prvi video pod nazivom 'Evo mene u zoološkom vrtu'. Klip od 19 sekundi koji ga prikazuje pred slonovima u zoološkom vrtu u San Diegu prikupio je 348 milijuna pregleda.

YouTube je u 20 godina postao ključna tehnološka infrastruktura koja oblikuje našu svakodnevicu, kulturu, emocije i način komunikacije. S više od 2,5 milijardi korisnika mjesečno i milijardu sati videa pregledanih dnevno samo na televizorima, on je neizostavan dio svakodnevnog života.

Prošle godine dosegao je više od 2,5 milijardi gledatelja diljem svijeta, a pretplatnici na glazbenoj i premium inačici dosegli su ih 100 milijuna, prema Statisti, alatu za praćenje tržišta.

No njegov utjecaj nadilazi internet – transformirao je društvene norme, stvorio nove medijske žanrove i postavio temelje modernih društvenih mreža. Osim što je omogućio nebrojenim kreatorima da izraze sebe i pronađu publiku, YouTube je također promijenio način na koji konzumiramo informacije, zabavljamo se i sudjelujemo u globalnim diskusijama.

Kroz pet ključnih videa možemo vidjeti kako je YouTube oblikovao posljednja dva desetljeća.

Canon Rock: Početak online suradnje

Izvor: Društvene mreže / Autor: funtwo

Već 2006. godine viralni video gitarista poznatog kao funtwo s obradom Canon Rocka pokazao je snagu globalne online zajednice. Tisuće korisnika snimile su vlastite verzije, stvarajući novi oblik digitalne suradnje koji je prethodio današnjim trendovima (obrada) na TikToku i Instagramu.

Taj trenutak označio je pomak u percepciji interneta – više nije bio samo prostor za pasivno konzumiranje sadržaja, već i alat za stvaranje, eksperimentiranje i povezivanje kroz kreativnost.

lonelygirl15: Kada je stvarnost upitna

Izvor: Društvene mreže / Autor: lonelygirl15

Prvi veliki internetski misterij – priča o tinejdžerici Bree, koja je snimala vlogove iz svoje sobe, sve dok se nije otkrilo da je riječ o glumici i unaprijed osmišljenoj priči. Lonelygirl15 pokazala je koliko lako možemo povjerovati u online personu i kako internet briše granice između fikcije i stvarnosti.

Breeina priča započela je kao običan vlog, ali je ubrzo prerasla u složenu narativnu igru koja je uvukla gledatelje u svijet teorija zavjere i detektivskog istraživanja. Dok su neki osjećali izdaju nakon otkrića da je riječ o fikciji, drugi su shvatili snagu digitalne pripovijesti i moć interneta da manipulira percepcijom stvarnosti.

Coming out videi: Autentičnost i društvene promjene

Početkom 2010-ih YouTube je postao platforma za LGBTQ+ zajednicu te su hrabri korisnici, poput američkog vojnika Randyja Phillipsa, javno dijelili svoje priče o tome kako su bližnjima rekli da su gej. Ovi videi pomogli su milijunima ljudi diljem svijeta da se osjećaju prihvaćeno i pronađu zajednicu u kojoj će dobiti podršku.

Za mnoge LGBTQ+ osobe, osobito one koje su živjele u konzervativnim sredinama, YouTube je bio prozor u svijet te su mogli vidjeti ljude poput sebe, slušati njihove priče i pronaći hrabrost da budu ono što jesu. Istovremeno, ovi videi su pomogli širem društvu da postane otvorenije i tolerantnije jer su gledatelji mogli vidjeti osobna iskustva umjesto apstraktnih rasprava o pravima i identitetima.

Neki od najpoznatijih kreatora, poput Tylera Oakleyja, Ingrid Nilsen i Troyea Sivana, koristili su svoju platformu ne samo za osobne priče, već i za aktivizam, donoseći teme poput mentalnog zdravlja, diskriminacije i ravnopravnosti u mainstream diskurs.

'Zašto napuštam društvene mreže': Kritika digitalnog života

Izvor: Društvene mreže / Autor: Essena O'Neil

Australska influencerica Essena O'Neill 2015. godine šokirala je pratitelje odlukom da napusti sve društvene mreže, tvrdeći da su one površne i štetne za mentalno zdravlje. Njezin potez otvorio je rasprave o iscrpljujućem radu kreatora sadržaja i negativnim posljedicama digitalne prisutnosti.

O'Neill je detaljno opisala kako je njezin savršeni online život bio isceniran, kako su sponzorirani postovi narušavali autentičnost i kako se osjećala zarobljenom u svijetu lajkova i algoritama. Iako je napustila platforme, njezina poruka je ostala – mnogi kreatori i danas govore o pritiscima digitalne ekonomije i problemima mentalnog zdravlja uzrokovanima stalnom online prisutnošću.

U godinama nakon njezina odlaska postalo je očito da je YouTube postao više od mjesta za dijeljenje videa – pretvorio se u posao čiji uspjeh diktiraju algoritmi, a kreatori se bore s iscrpljenošću, stresom i pritiscima publike. Njezin slučaj bio je tek početak šireg razgovora o negativnim aspektima društvenih mreža i utjecaju koji imaju na naše živote.

YouTube Rewind 2018: Pobuna protiv korporativnog YouTubea

Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Godinama je YouTube objavljivao godišnje rewind videe, no verzija iz 2018. godine naišla je na ogroman negativan odjek. Postao je najdislajkaniji video u povijesti platforme jer su korisnici osjetili da YouTube više ne predstavlja njihovu kulturu, već promiče korporativne interese.

Za razliku od ranijih rewind videa, koji su slavili autentične momente i stvarne kreatore, verzija iz 2018. godine djelovala je kao marketinška kampanja s naglaskom na celebrityje i sponzorirane sadržaje. Ova epizoda pokazala je jaz između onoga što YouTube želi promovirati i onoga što korisnici doista gledaju i vole.

Što dalje?

Iako je YouTube postao nezaobilazan dio internetskog ekosustava, ostaje pitanje može li zadržati ravnotežu između kreativnosti i komercijalizacije. Korisnici koji su nekoć gradili platformu sada se često osjećaju kao njezini potrošači, a algoritmi i oglasi sve više definiraju iskustvo gledanja, piše BBC.

Danas je YouTube i dalje mjesto na kojem se pokreću globalni trendovi, stvaraju nove karijere i oblikuju javne rasprave. No s rastućom kontrolom korporacija nad digitalnim prostorom, pravo pitanje je hoće li platforma moći zadržati ono što ju je učinilo posebnom – slobodu izražavanja i osjećaj zajedništva koji su je izgradili.