Gamescom, najveći svjetski sajam računalnih i videoigara, održava se od srijede do nedjelje u Kölnu. Sudjeluje više od 1.400 izlagača iz 64 zemlje. Neke manje firme ove godine nisu na sajmu zbog problema u poslovanju
Gamescom je trebao biti njegov veliki trenutak: kao šef njemačkog studija Suspicious Games Dennis Quaisser želio je predstaviti svoj 'Projekt Waldkauz', avanturističku računalnu igru sa čudovištima i herojima. Njegov tim je radio na tome tri godine, a FilmFernsehFonds Bayern je osigurao gotovo 100.000 eura poticaja.
Međutim, ubrzo je uslijedilo gorko saznanje. 'Novac je bio potrošen, a početak prodaje nije bio na vidiku', prisjeća se ovaj 33-godišnjak. 'Naručitelji iz drugih studija za druge poslove također nas više nisu mogli održati solventnima.' U proljeće je njegov studio prekinuo s radom.
I tako ove srijede 21. kolovoza počinje najveći svjetski sajam računalnih igara Gamescom u Kölnu, na kojem izlaže 15 posto više izlagača nego prošle godine - ali studio Suspicious Games nije među njima, piše Andrea Jung-Grimm za Deutsche Welle.
Male tvrtke u problemima
Zatvaranje ove tvrtke nije izolirani slučaj: minhenski studio Mimimi nedavno je izdao svoju igru 'Shadow Gambit: The Cursed Crew' i zatim prestao s radom - igra je bila Mimimijeva 'posljednja igra', prema izjavi tvrtke.
I tvrtke Flying Sheep iz Kölna, Piranha Bytes iz Essena i Threaks iz Hamburga našle su se u sličnim problemima. Threaks, studio osnovan 2009. godine, koji je tijekom godina dobio brojne nagrade za igre poput 'Retro Invasion', objavio je da je 'zabava gotova'. Nakon vrhunca tijekom pandemije, potražnja je pala, a veće kamate na kredite i povećani troškovi rada otjerali su investitore.
Rast industrije igara se usporava
Podaci saveza Game pokazuju usporavanje rasta industrije računalnih igara. Broj tvrtki je u Njemačkoj 2021. godine porastao za 20 posto, na 749, dok je 2023. godine rast iznosio 15 posto, dosegnuvši 908 tvrtki. Sredinom 2024. bilo je 948 tvrtki, što je porast od samo četiri posto u odnosu na prethodnu godinu. Broj zaposlenih u razvojnim studijima i izdavačima u Njemačkoj iznosi 12.408, što predstavlja rast od 3,5 posto u godinu dana. Za usporedbu, 2023. godine rast je iznosio sedam posto.
No općenito gledano, unatoč oscilacijama industrija igara i dalje je perspektivna. Tehničke mogućnosti se poboljšavaju, potražnja raste - puno se igra na konzolama, računalima i pametnim telefonima. Godine pandemije bile su svojevrsni program posebne konjunkture za ovu industriju - ljudi su provodili puno vremena kod kuće, pa su više kupovali sve što je potrebno za digitalno igranje, piše Deutsche Welle.
Prihod od igara i hardvera porastao je 2020. godine za 32 posto, a 2021. godine za 17 posto. Kasnije je rast usporen, a sada je u minusu: u prvom polugodištu 2024. prihod je pao za osam posto.
Mali njemački udio u industriji igara
Njemačka razvojna scena dobiva samo mali udio u ovom milijardskom poslu, otprilike pet posto prihoda otpada na igre razvijene u Njemačkoj. Veći dio tog kolača dobivaju velike tvrtke poput Ubisofta ('Anno 1800'), međunarodni koncerni s jakim njemačkim lokacijama.
Postoji samo nekoliko većih studija koji su u njemačkom vlasništvu, poput Cryteka iz Frankfurta s igrom 'Hunt: Showdown 1896'. A tu je i mnogo malih studija.
Tvrtkama s inozemnim vlasnicima je bolje
Tvrtka Deck 13 iz Frankfurta, s 90 zaposlenih, razvijala se vrlo stabilno, kaže generalni direktor Lars Janssen. 'Naša francuska matična tvrtka PulluP Entertainment daje financijsku sigurnost, omogućujući nam razvoj projekata u višemilijunskim iznosima.' Janssen ističe da tvrtka ne planira smanjenje broja zaposlenih, nego čak 'vrlo umjeren rast.' I dodaje da trenutno vrlo pažljivo upravljaju rizicima s obzirom na opće tržišne uvjete.
Dok Deck 13 stoji relativno dobro, zahvaljujući matičnoj tvrtki iz Francuske, mali neovisni studiji nalaze se u problemima. Bivši šef Suspicious Gamesa Quaisser priznaje da je bilo predvidljivo da će se tržište konsolidirati nakon vrhunca pandemije. 'Nadali smo se da ćemo preživjeti kada dođe do pada - nažalost, ta se nada nije ispunila.' On sada radi u studiju Pixel Maniacs.
Zabrinutost u branši
U savezu Game zabrinuti su zbog ovih trendova. Ističe se da su uvjeti u drugim zemljama poput Francuske i Kanade povoljniji. Odluka njemačkog Ministarstva gospodarstva da u svibnju 2023. obustavi prihvaćanje zahtjeva za potporu, a novi zahtjevi vjerojatno neće biti mogući do početka 2025., smatra se velikim nedostatkom.
Za 2024. godinu dostupno je 50 milijuna eura državne potpore. Ta sredstva u potpunosti se usmjeravaju na projekte za koje su zahtjevi podneseni prije svibnja 2023. i postupno se financiraju kroz nekoliko godina.
Ministarstvo gospodarstva govori o uspjehu
Glasnogovornica njemačkog Ministarstva gospodarstva pozitivno ocjenjuje rast broja tvrtki i zaposlenih u industriji igara u Njemačkoj i naglašava da u idućoj godini Ministarstvo planira ponovno osigurati 50 milijuna eura saveznih sredstava za potporu. 'S obzirom na trenutno vrlo napetu proračunsku situaciju, to je uspjeh i važan signal za industriju igara', kaže glasnogovornica.
Savez Game zahtijeva znatno veće potpore. Ministar gospodarstva Robert Habeck (Zeleni) očekuje se kao gost na ovogodišnjem Gamescomu, a događaj je posjetio i prethodne godine, piše Deutsche Welle.
U studenom prošle godine Odbor za proračun njemačkog parlamenta (Bundestag) iznenada je odlučio dodijeliti saveznoj povjerenici za kulturu Claudiji Roth (Zeleni) ukupno 100 milijuna eura tijekom tri godine. Prva tranša - 33,3 milijuna eura za 2024. godinu - još uvijek nije dostupna. Glasnogovornica savezne povjerenice izjavila je da su u tijeku konzultacije s Ministarstvom gospodarstva oko provedbe potpora.
Prošle godine Gamescom je posjetilo oko 320.000 posjetitelja iz 100 zemalja, a broj poslovnih posjetitelja iznosio je 31.000.