NOVA GENERACIJA MREŽA

Povežite virtualni i stvarni svijet

23.03.2012 u 12:46

Bionic
Reading

Svi znamo za Facebook i Twitter, poneki su čuli i za Foursquare, no kako izgledaju nove društvene mreže koje pokušavaju ukrasti svoj dio tržišnog kolača?

Ako ste ovisnik o društvenim mrežama pa svaki trenutak slobodnog vremena (i ne samo slobodnog) provodite na Facebooku, neumoljivo tweetate, imate stotine 'prijatelja', ali vas svejedno prati osjećaj da u cijeloj priči nešto nedostaje i sigurni ste da postoji mnogo još nepoznatih osoba s kojima biste mogli dijeliti prijateljstvo, misli, osjećaje, podatke… Izjeda vas cijelo vrijeme zapravo ta spoznaja da ne možete podijeliti baš svaki trenutak svog života s cijelim svijetom i pitate se ima li izlaza iz te situacije, postoji li možda neka društvena mreža na kojoj još niste član ili je jedini izlaz da se prijavite u neki Big Brother?

Imate velik problem, a da pritom niste usamljeni slučaj, pokazuje novo istraživanje koje je proveo Chicago University's Booth Business School koje će uskoro biti objavljeno u časopisu Psychological Science. Pokazalo se da ispitanici teže odolijevaju zovu društvenih mreža ili čak provjeri maila nego cigaretama ili alkoholu, jer misle da ih ta navika ne košta mnogo. Istina, u zdravstvenom i financijskom smislu podlijeganje prekomjernu korištenju društvenih mreža ne čini se strašnim, ali svaka ovisnost je bolest i trebala bi se liječiti.

Ali i sama pomisao na to da biste bili sretni bez ovisnosti čini vas nesretnima, a savjetovanje s medicinskim stručnjakom vas ne zanima? Ne brinite, druga vrsta profesionalaca pobrinula se da vam ugodi i pritom, gurajući vas sve dublje u ovisnost, zaradi pokoji dolar. Relativno svjež koncept zvučna imena 'ambient social networking' potaknuo je pojavu prilično velikog broja novih aplikacija za pametne telefone kojima je glavni cilj da povežu virtualni i stvarni svijet.

Highlight je besplatna novija aplikacija (nepuna dva mjeseca na tržištu) za iPhone i već je hit među investitorima iz Silicijske doline koji su jedva dočekali mogućnost da svoj novac ubrizgaju u razvoj nečega što bi, po njihovu mišljenju, u skoroj budućnosti moglo donijeti odličnu zaradu. Princip rada jednostavan je – koristeći 'geotaging' i vaš račun na Facebooku kao izvor podataka o tome koga poznajete i što volite – nalazi u vašoj blizini poznanike ili čak potpuno nepoznate osobe s kojima možda dijelite neke zajedničke interese te vas o tome odmah izvještava. U slučaju uspješne potrage Higlightov izvještaj sadrži ime, fotografiju, zajedničke prijatelje kao i sve ostale podatke koje ta osoba poželi dijeliti.

Mana ove aplikacije je to što učestala upotreba GPS-a mobilnog uređaja te slanje serveru prikupljenih podataka o vašoj poziciji brzo prazne bateriju, a za one koji brinu o privatnosti i sigurnosti svojih podataka, Highlight je prava noćna mora.

Foursquare je u Americi, a pogotovo New Yorku već dugo pravi hit, no kod nas je još relativno nepoznat. On je jedan od prvih servisa baziran na konceptu povezivanja društvenih mreža s lokacijom korisnika, a podržava uglavnom sve pametne telefone. Ideja se sastoji u tom da igrate neku vrstu igre, aplikacija ponudi izbor zanimljivih lokacija koje se nalaze u vašoj blizini (kafići, restorani, dućani, muzeji…) a vi izborom te prijavom na neku od njih skupljate bodove i značke koji vam kasnije omogućuju neke beneficije, recimo popust u restoranu ili trgovini.

Naravno, omogućeno je da vaši prijatelji znaju gdje ste, možete ih 'pingati', pozvati da vam se pridruže, a mjesta koja posjećujete možete postati na Facebooku ili Twitteru, tako da svi mogu imati uvid u to gdje vam je omiljeno 'visilište'. Foursquare ima ugovore s mnogim velikim kompanijama, ali i s lokalnim trgovcima, baza korisnika raste, a o popularnosti govori i to da je američki predsjednik Obama njegov član.

Tu su i Glancee koji traži osobe koje se slučajno nađu u vašoj blizini, a s kojima dijelite zajedničke interese. Neki ga zovu križancem Foursquarea i OkCupida, namijenjenog traženju samaca i ljubavnim susretima.

Ovo je samo par primjera, a sudeći prema njihovoj popularnosti, čeka nas još mnogo aplikacija koje će omogućiti slučajno otkrivanje i upoznavanje budućih prijatelja i/ili srodnih duša; dakle, samo se treba prepustiti svojoj 'digitaliziranoj' verziji, nekom pametnom algoritmu koji će na osnovi beskrajnog niza podataka umjesto vas odlučiti s kim ćete se, gdje, kada i kako družiti. A možda to i nije tako loše kako izgleda ili...?