Braća COLLISON

Priča o uspjehu: Kako od sedam linija koda doći do startupa od devet milijardi dolara?

27.09.2017 u 11:21

Bionic
Reading

Eksplozivan rast e-commerce industrije je prerastao postojeću tehnologiju. Brdo softvera koje čini osnovu online trgovini jednostavno je desetljećima zastarjelo i bila je potrebna izmjena. Tu su priliku nanjušila braća Collison izgradivši tvrtku Stripe Inc.

Još 2010. godine, Patrick i John Collison počeli su razmišljati o ideji pojednostavljivanja softvera i procesa koji čine e-commerce industriju. Kroz svoju tvrtku Stripe razvili su softver kojim su se tvrtke mogle spojiti na web odredišta i aplikacije kako bi se instantno spojili s različitim sustavima plaćanja. U Silicijskoj dolini njihov uradak je postao pravi hit, a sada čini financijsku okosnicu mnogih - pa i Facebooka. 

Od ruralnih krajeva do Silicijske doline

Collinsovi sad upravljaju tvrtkom koja barata desecima milijardi dolara u financijskim transakcijama na godišnjoj razini. Od svake transakcije uzimaju minijaturnu proviziju, što ih je učinilo milijarderima. Tvrtka braće Collins, Stripe Inc. danas ima procijenjenu vrijednost od vrtoglavih 9,2 milijardi dolara. John i Patrick su tako u svojim dvadesetim godinama postali jedni od najmlađih milijardera u povijesti. Tko bi rekao da će dvojac iz ruralnog dijela Irske danas biti zaslužan za više od pola odrađenih online transakcija u SAD-u?

Valja imati na umu kako su, usprkos izvorišnoj točki u idiličnom selu u Irskoj, braća Collins itekako imala od koga pokupiti poduzetnički duh. Majka i otac su bili visoko obrazovani - i s vremenom postali poduzetnici. 'Sve se to činilo normalnim, jer što god da roditelji čine se čini normalnim', prisjeća se Patrick Collins u razgovoru za Bloomberg.

Konkurencija je žestoka, ali...

Međutim, brojne tvrtke (pa i čitavi bankarski sustavi) otisnule su se put reforme e-commerce industrije s tehnološkog aspekta. Čemu onda Stripe duguje toliku procijenjenu vrijednost, kada se na tržištu petlja na stotine mladih i starih tvrtki, s tisućama zaposlenika, globalnim utjecajem...pa čak i divovi poput Googlea i Applea?

Pa, Stripe je nedavno ostvario golemo partnerstvo s divom e-commerce industrije - Amazonom. U proteklim tjednima, Stripe je počeo baratati golemim (iako nejasnim) iznosima Amazonovih transakcija, a niti jedna tvrtka ne želi otkriti o kakvom je točno dealu riječ, piše Bloomberg

Prije nego je Stripe ugledao svjetlo dana 2011. godine, Collinsovi su nekoliko godina testirali svoj servis i grabili kontakte u bankama, regulatorima i svemu drugom vezanom za novčane transakcije. Uz Stripe, sve što neki startup treba za postavljanje naplatnog sustava jest sedam linija koda, a ovo elegantno copy/paste rješenje se mnogima svidjelo u praksi. Ostatak je - povijest. 

Više od 100 tisuća poduzeća

Braća Collins su toliko dobro igrala poduzetničku igru da danas o njihovom proizvodu ovisi više od 100 tisuća poduzeća. Stripe barata sa svime - od ključnih informacija poput brojeva kreditnih kartica pa sve do bavljenja s prevarama. Tvrtka uzima 2,9 posto na naplatama kroz kreditne kartice, iako se postotak smanjuje u višem broju transakcija. 

Analitičari projiciraju kako se Stripe bliži baratanju 50 milijardi dolara prometa na godišnjoj razini, od čega u prihodima grabe 1,5 milijardi. 

Žele biti sljedeći Uber ili Airbnb

John i Patrick Collins ne kriju kako žele biti veliki igrači poput Ubera ili tvrtke Airbnb. Žele u potpunosti upecati ovaj vlak prije nego se konkurencija uopće i snađe - što su spomenute tvrtke upravo i napravile. Istovremeno se nameću kao ključan partner za mnoge - od čega je Amazon vrhunac priče. 

Prije tri godine, Stripe je imao 80 zaposlenika. Danas ih je 750. 

Kako stvari ne bi stale tek na sustavu koji barata novčanim transakcijama, Stripe Inc. ulaže velike napore u detektiranje prevara pri plaćanju. Naime, razvijaju i AI softver kojim će se analizirati naplate kroz njihove sustave te bilježiti sumnjive aktivnosti. Njihova priča nikako nije gotova.