PWC PROGNOZIRA

Rast pametnih uređaja, pad prihoda telekoma

28.01.2014 u 17:35

Bionic
Reading

Idućih godina rast očekuje tržišta pametnih telefona i tableta, nosivog računalstva te automatizacije i nadzora kućanstava, medicinskog praćenja, pametnih mjerača i igara online

Prihodi u sektoru telekoma u Europi su u padu, što će vjerojatno biti nastavljeno do kraja ovoga desetljeća, s najvećim padom u fiksnoj telefoniji, a nešto manjim u mobilnoj, moglo se čuti tijekom konferencije Trendovi u telekomunikacijama i medijima u 2014. - Moć komunikacije, održane u Zagrebu.

Riječ je o procjeni analitičara tvrtke PricewaterhouseCoopers koji su iznijeli i predviđanja za ovu te nadolazeće godine.

Iako je broj minuta razgovora u mrežama telekoma ostao stabilan, do pada prihoda došlo je zbog smanjenja cijena, promjena tarifnih modela te nepovoljnih regulatornih utjecaja.

Ljudi žele komunicirati sve više, no žele za komunikaciju plaćati sve manje. Broj komunikacijskih veza u svijetu rapidno raste, posebno broj veza mobilnog broadbanda, za koji operateri trebaju mnogo investirati u nove napredne komunikacijske mreže.

Globalne tehnološke kompanije izuzetno su dobro pozicionirane za daljnje inovacije te posjeduju velika financijska sredstva za daljnje investicije. Stoga se očekuje rast prodaje tehnoloških uređaja poput pametnih telefona i tableta - 16, odnosno 23 posto CAGR godišnje do 2017. godine.

Osim pametnih telefona i tableta, rast će se dogoditi i u segmentu nosivog računalstva, poput pametnih narukvica, satova i naočala.

Pametni uređaji primijenjeni u medicinske svrhe (npr. terapije) imaju perspektivu smanjenja troškova i do pet puta za određene terapijske zahvate. Ukupni potencijal za smanjenje troškova u zdravstvu u EU procijenjen je na 100 milijardi eura (oko 750 milijardi kuna) u 2017. godini.

Tržište M2M (machine-to-machine) ima veliki potencijal te se najveći prihodi očekuju na tržištu nadzora kućanstava, medicinskog praćenja, pametnih mjerača, online igara, kao i automatizacije kućanstava.

Sveukupno, tzv. tržište Connected life će biti teško 2,5 bilijuna dolara (oko 14,75 bilijuna kuna) do 2020. godine.

Sto milijuna pametnih automobila

Za sve te usluge potrebno je graditi novu brzu infrastrukturu poput 4G/LTE koja daje download brzine i do 10 Mbit/s, no u laboratorijima tehnoloških firmi već se razvijaju 5G infrastrukture sposobne za prijenos podataka i do 10 Gbit/s.

Područje telematike ima potencijal u autoindustriji te se predviđa da će do 2025. širom svijeta biti do 100 milijuna pametnih automobila.

Operatori razvijaju nove napredne usluge i iz toga aspekta, 2014. će biti vrlo perspektivna za ICT usluge (cloud computing i Big Data analitika ostvarit će visoki dvoznamenkasti rast), no telekom operateri moraju promijeniti poslovni i operativni model da bi bili uspješni u tim segmentima gdje trenutačno nemaju velike prihode.

Suparnici će zajedno graditi infrastrukturu

Usluge m-commerce imaju isto veliku perspektivu te je sve više projekata zajedničkog ulaganja, u kojima čak i izravni konkurenti sudjeluju na izgradnji zajedničke infrastrukture (npr. tvrtka Weve u Velikoj Britaniji koju su osnovali EE, O2, i Vodafone).

Velik je potencijal pružanja usluga Big Data oglašivačima da bolje razumiju potrebe svojih kupaca i da naprave ciljane kampanje.

U industriji medija i zabave, rast peneteracije pametnih telefona i tableta će potaknuti rast video sadržaja koji se gledaju putem interneta, rast oglašavanja online od 14 posto te brz rast mobilnog oglašavanja.

Dodatan rast segmenta medija bit će potaknut sportskim događajima - Olimpijskim igrama u Rusiji i Svjetskim nogometnim prvenstvom u Brazilu - koji će generirati 150 milijardi američkih dolara (oko 885 milijardi kuna) novih prihoda.

Što se tiče OTT (Over-the-top) video sadržaja, on će rasti, ali ne nauštrb tradicionalne televizije, koja će zadržati svoj stabilan udio u prihodima od gledatelja i oglašivača.

Čeka nas rast digitalnog oglašavanja

U Hrvatskoj u 2014. možemo očekivati slične trendove telekom i medijskom sektoru kao i u ostatku svijeta.

Očekuje se daljnji rast penetracije pametnih telefona i tablet uređaja, daljnji rast širokopojasnog pristupa internetu (LTE i optika) te rast u segmentu računalstva u oblaku, dok se u medijima očekuje rast digitalnog oglašavanja i sadržaja.

U 2014., prihod od novih usluga u telekom i medijskom sektoru predstavljat će samo mali postotak ukupnih prihoda glavnih igrača. Stoga će fokus tvrtaka, osim na razvoju novih usluga, biti većinom na daljnjem postizanju troškovne efikasnosti kako bi se ostvarila očekivanja dioničara.

To će dovesti do intenzivnijeg procesa regionalne konsolidacije telekom i medijskog sektora, smanjenja troškova kroz implementaciju novih poslovnih modela (eksternalizacija, dijeljenje mrežne infrastrukture, zajedničko investiranje) te boljeg upravljanja kapitalnim investicijama.