Kako umjetna inteligencija stvara poslovnu vrijednost u iskustvu zaposlenih, odnosu prema klijentima, internim poslovnim procesima i inovacijama? O toj temi govori Kristina Tikhonova, direktorica Microsofta za jugoistočnu Europu
Generativna umjetna inteligencija (Gen AI) stupila je na scenu prije samo godinu dana i, prvi put od pojave pametnih telefona, iz temelja promijenila način na koji komuniciramo s tehnologijom. Dojmljivo je vidjeti kako umjetna inteligencija stvara poslovnu vrijednost, posebno u područjima kao što su iskustvo zaposlenika, odnos prema klijentima, interni poslovni procesi i inovacije. Pojava novih tehnologija i alata, kao što je Gen AI, uključujući Copilote, eksponencijalno povećava ovu vrijednost, ističe Tikhonova
Pritom navodi da je nedavna globalna studija PwC-a o umjetnoj inteligenciji pokazala da će skoro polovica ekonomskih koristi koje očekujemo do 2030. godine biti rezultat poboljšanja proizvoda i poticanja interesa potrošača. Umjetna inteligencija bi na taj način do 2030. godine mogla doprinijeti do 9,9 posto BDP-a sjeverne Europe i 11,5 posto južne Europe.
'Kroz povijest je utjecaj tehnologije ovisio o tome koliko se njome dobro upravlja. Za tehnologije koje utječu na sve nas ključna je međunarodna suradnja pa smo uzbuđeni što možemo podijeliti zbirku Globalno upravljanje: Ciljevi i lekcije za umjetnu inteligenciju, a koja istražuje globalno upravljanje umjetnom inteligencijom, oslanjajući se na uvide različitih međunarodnih institucija te predlažući naše ciljeve i okvire djelovanja. Kako ulazimo u novo digitalno desetljeće, umjetna inteligencija nudi beskrajne mogućnosti, transformira industrije i rješava izazove u zdravstvu, maloprodaji, proizvodnji, financijskim uslugama te na području održivosti', kaže stručnjakinja.
Primjeri kako AI stvara poslovnu vrijednost u jugoistočnoj Europi:
'Vlade Albanije i Grčke koriste AI asistente koji omogućavaju brz i učinkovit pristup informacijama o javnim uslugama. Gospodarska i industrijska komora Srbije uvela je BizChat - digitalnu uslugu temeljenu na umjetnoj inteligenciji, prvu uslugu tog tipa u Europi namijenjenu poslovnoj zajednici. Laqo osiguranje u Hrvatskoj integriralo je AI i postalo prvo digitalno osiguranje u zemlji, a u Sloveniji je osiguravajuće društvo Zavarovalnica Triglav moderniziralo svoju korisničku uslugu automatizacijom temeljenom na umjetnoj inteligenciji. IKEA u Bugarskoj predstavila je pak Sofiju, AI asistenta koji poboljšava doživljaj kupovine.
Vodeće tvrtke diljem svijeta koriste Microsoftove alate za umjetnu inteligenciju da bi redefinirale korisnička iskustva i promijenile operativne paradigme. Od virtualnog pomoćnika Mercedes-Benza, koji donosi značajne inovacije službi za korisnike, do Ecolabovih inicijativa za održivost, koje se temelje na uvidima umjetne inteligencije, spektar primjene rješenja baziranih na njoj širok je i transformativan. Uspjeh Coca-Cola Hellenic Bottling Company u skaliranju poslovanja, uz smanjenje troškova, potvrđuje da umjetna inteligencija može istovremeno potaknuti učinkovitost i inovacije. Naprimjer, Microsoftovo partnerstvo s belgijskom farmaceutskom grupom UCB omogućuje njezinim znanstvenicima da učinkovitije otkrivaju nove lijekove', navela je Tikhonova
Smatra da će nam umjetna inteligencija, automatizirajući zadatke i djelujući kao naš istinski 'kopilot', omogućiti da se usredotočimo na važnije aktivnosti da bismo postigli više. To bi tijekom desetljeća moglo povećati globalni bruto domaći proizvod za sedam posto i pomoći neutralizirati očekivani pad radno sposobnog stanovništva Europe od 14,8 milijuna ili šest posto do 2030. godine.
Iz perspektive zaposlenika, AI povećava mogućnosti napretka u karijeri, smatra Tikhonova. Nedavni Work Trend Index ističe nedostatak kvalificiranih zaposlenika i značajne mogućnosti napredovanja za one koji steknu vještine povezane s umjetnom inteligencijom. Iako 66 posto lidera neće zaposliti nekoga bez vještina povezanih s umjetnom inteligencijom, samo 39 posto zaposlenika bilo koje tvrtke prolazi trening korištenja AI-ja, a koji tijekom ove godine planira ponuditi tek 25 posto tvrtki. Ti podaci rezultiraju samostalnom edukacijom profesionalaca.
'Da bismo iskoristili priliku koju nam pruža, moramo poticati razvoj uspješnog ekosustava umjetne inteligencije te je učiniti dostupnom i cjenovno pristupačnom svim organizacijama. Ključno je otvoreno i konkurentno tržište, a njezin puni potencijal ostvarit će se integracijom u gospodarstvo i razvojem aplikacija temeljenih na njoj.
S obzirom na ulogu koju će umjetna inteligencija imati u našim životima, inovacije koje omogućuje moraju se uravnotežiti s naporima za ublažavanje rizika i zlouporaba, kao što su dezinformacije i deepfakeovi ili pitanja privatnosti i intelektualnog vlasništva, kao i pitanja povezana s okolišem. Microsoft to shvaća izuzetno ozbiljno pa odgovorno pristupa dizajnu rješenja temeljenih na umjetnoj inteligenciji te usklađuje najviše sigurnosne standarde sa zakonima o privatnosti da bi zaštitio korisnike.
Prava moć umjetne inteligencije nadilazi automatizaciju. Njezinim prihvaćanjem organizacije mogu steći uvide koji potiču inovacije, optimiziraju aktivnosti i potiču rast. Umjetna inteligencija je tehnologija kakvu do sada nismo vidjeli. Organizacije koje joj promišljeno pristupaju bit će lideri u ovoj transformativnoj eri', zaključuje direktor Tikhonova.