vruća tema

Slučaj WhatsApp mnoge je podsjetio na pitanje privatnosti podataka. Situaciju su iskoristili konkurenti, a pitanje je - što slijedi?

19.01.2021 u 13:37

Bionic
Reading

Popularna aplikacija za čavrljanje razbjesnila je milijune korisnika upozorenjem na skorašnje brisanje računa korisnika koji odbiju dijeliti podatke s Facebookom

Korisničke informacije su, potvrdit će vam vlasnici svih društvenih mreža, vrlo vrijedne. Štoviše, mnogi ih nazivaju 'digitalnim zlatom' zato što su upravo korisnici glavni izvor novca kojim se financiraju najmoćnije digitalne društvene platforme na svijetu (uključujući i Facebook).

Poslovni plan za veliko bogatstvo

Glavni način na koji društvene mreže desetljećima zarađuju na svojim korisnicima je (riječima Facebooka) sakupljanje njihovih informacija i kontakata, izradom intimnih digitalnih profila te korištenjem tih informacija za prodaju personaliziranog oglasnog prostora. Nakon što su zakonodavci i javnost pritisnuli Facebook i Google da jasno objasne što rade s našim podacima i omoguće nam kakvu-takvu kontrolu nad onim što radimo kontrole su prvotno zavukli u tehnološki i pravni sleng, omogućivši uglavnom zagovornicima digitalnih sloboda i informatički pismenim ljudima da naprave nešto oko neregulirane marketinške špijunaže. Ostali su, kako bi uštedili na vremenu, samo pritisnuli 'prihvaćam' i nastavili uživati u slikama kućnih ljubimaca.

Razlog zbog kojeg smo se prisjetili načina na koji Facebook i Google funkcioniraju ne služi tome da uzrokuje revoluciju, već kao podsjetnik na to da se stvari nisu previše promijenile. Uzmemo li sve navedeno u obzir, ostaje nam pitanje zbog čega velik broj ljudi nakon upozorenja o dijeljenju podataka s Facebookom bježi iz WhatsAppa na druge komunikacijske platforme.

Slučajni podsjetnik

Facebook je slučajno korisnicima WhatsAppa početkom godine poslao 'podsjetnik' na politiku kompanije, što je, dijelom i zahvaljujući medijima, privuklo pažnju ljudi koji o tome inače ne razmišljaju.

Ironija je u tome što Facebook uvođenjem novog pravila nije promijenio svoju politiku. Razlog za podsjetnik vezan je uz funkcionalnost online dućana na Facebooku i Instagramu te omogućavanju vlasnicima tih dućana da s kupcima u slučaju kupnje kontaktiraju putem WhatsAppa. Korisnici izvan Europske unije su pored upozorenja dobili podsjetnik da Facebook želi omogućiti plaćanje putem aplikacije, što ovdašnji zakonodavci, naravno, nisu dozvolili.

Europska unija ima neka od najstrožih pravila o očuvanju korisničke privatnosti. Čak i ako ste nekoj stranici dozvolili da sakuplja vaše podatke, zakon vam omogućava da poništite svoju odluku u bilo kojem trenutku.

Facebook je ubrzo nakon toga objasnio da ne radi ništa više od onoga što je radio prije, no to nije vratilo korisnike koji su u velikom broju pohrlili na konkurentske platforme poput Signala i Telegrama.

U vrijeme pisanja ovog članka broj preuzimanja WhatsAppa nastavlja padati dok Signal, Telegram i ostale platforme za razmjenu enkriptiranih poruka bilježe neke od najuspješnijih trenutaka od početka poslovanja.

Što slijedi?

Facebook uvođenjem 'novih pravila', naglašavamo, nije promijenio način poslovanja. On je samo podsjetio milijune korisnika da na njima zarađuje i da, više-manje, o njima zna sve osim toga što pišu u enkriptiranom prozoru WhatsAppa. Alternative postoje, migracija se nastavlja, a sve je izglednije da se ovdje radi o još jednom internetskom trendu koji će se, uz malo sreće, nastaviti.