Od plutajućih solarnih elektrana na spremnicima za vodu u Japanu i solarnih farmi u Sahari, znanstvenici i inženjeri diljem svijeta pomiču granice korištenja obnovljivih izvora energije. No, čeka ih još dug put
Francuska se sprema napraviti korak dalje. U sklopu projekta Wattway oko tisuću kilometara ceste u toj zemlji bit će popločeno izdržljivim solarnim panelima koje je, kažu, lako postaviti na postojeći asfalt.
Naime, slojevite solarne ploče tanke sedam milimetara lijepi se za asfalt, što pojednostavljuje njihovo postavljanje i čini ga jeftinijim. Navodno su otporni na kišu i snijeg, a i ne skližu se.
Dvadeset kvadratnih metara trebalo bi proizvesti dovoljno energije za prosječni francuski dom, kilometar za javnu rasvjetu u gradu s pet tisuća stanovnika. Svih tisuću kilometara trebalo bi podmiriti potrebe pet milijuna stanovnika.
Petogodišnji projekt u suradnji tvrtke za transportnu infrastrukturu Colas i francuskog Nacionalnog instituta za solarnu energiju (s odobrenjem Agencije za okoliš i upravljanje energijom) trebao bi koštati između 1,5 i tri milijarde kuna, što će biti prikupljeno podizanjem poreza na naftu.
Prvi projekt te vrste zaživio je prije godinu i po u Nizozemskoj, kada je solarnim panelima prekriveno 70 metara biciklističke staze. Koštao je 3,5 milijuna eura. Tijekom tri godine trebao bi poslužiti za testiranje otpornosti, izdržljivosti i isplativosti mješavine betona i solarnih panela prekrivenih staklom.
SolaRoad je u prvih šest mjeseci proizveo više energije nego što se očekivalo, dovoljno za domaćinstvo s jednom osobom za godinu dana. Idući korak bit će opremanje manjih općinskih cesta.
Sličan projekt, nazvan Solar Roadways, u tijeku je u Sjedinjenim Državama. Od vlasti je dobio 850 tisuća, a na platformi za crowdfunding skupio je više od dva milijuna dolara.
Iako je okretanje prema obnovljivim izvorima energije pohvalno, solarni paneli na cestama nisu rješenje bez problema. Usprkos padu troškova, još uvijek su prilično skupi, postavljanje traje dugo, a potrebno je i obučiti ljude koji će ih održavati.
Visoka razina troškova znači kako neće brzo početi vraćati uložen novac. Kritičari se pitaju i koliko su solarni paneli na kolnicima doista otporni na raubanje koje će im priuštiti kamioni, automobili, motocikli i bicikli te vremenske neprilike povrh toga.
Nije u pitanju tek povećanje troškova održavanja. Ako ćemo energiju stvorenu cestama koristiti za prometnu signalizaciju i, u francuskom slučaju, napajanje domova, iznimno je bitno imati spremno rješenje za brzu detekciju i zamjenu oštećenog kolektora. Isto vrijedi i za oblačne i zimske dane, kada učinkovitost solarnih panela značajno pada.
Zbog svega navedenog solarni paneli na cestama još uvijek su na razini pilot projekata manjeg opsega. Za očekivati je kako će tako ostati još neko dulje vrijeme.