PRISTUP INFORMACIJAMA

Stižu digitalne putovnice za proizvode. Donose velike i važne promjene

05.04.2024 u 15:02

Bionic
Reading

Potrošači u Europskoj uniji za nekoliko godina imat će pristup mnoštvu informacija, što će promijeniti način na koji razmatraju odluke o kupnji s konačnim ciljem doprinosa održivijem društvu

EU će uskoro propisati korištenje digitalnih putovnica za proizvode ili DPP-ova u više industrija. DPP je digitalni zapis koji pruža informacije o životnom ciklusu proizvoda i može uključivati bilo što - od materijala koji su korišteni za izradu, utjecaja proizvoda na okoliš i vlasništva do načina odgovornog odlaganja artikla i važnih informacija o jamstvu ili održavanju.

Tim se informacijama obično pristupa putem QR koda ili bar-koda korištenjem uređaja poput pametnog telefona, objašnjava Euronews.

Naprimjer, ako razmišljate o kupovini zvučnika, DPP može pružiti informacije o tome kada je proizveden, rezervnim dijelovima i kako ga odgovorno zbrinuti kada dođe do kraja životnog vijeka. Ovaj digitalni blizanac proizvoda vrlo je važan iz više razloga.

Akcijski plan za kružno gospodarstvo

EU poduzima opipljive korake da bi podržao stvaranje kružnog gospodarstva. Svojim Akcijskim planom za kružno gospodarstvo (CEAP) Unija planira smanjiti pritisak na prirodne resurse i osigurati da se stvaranje otpada spriječi zadržavanjem proizvoda ili resursa unutar gospodarstva što je duže moguće.

Uredba o ekološkom dizajnu za održive proizvode (ESPR) dodaje još jednu razinu složenosti jer definira standarde i kriterije za ekološku učinkovitost proizvoda koji se prodaju u Uniji, a povezana je sa standardima za informacije koje će se dodati u DPP.

ESPR, koji će nalagati upotrebu DPP-ova, postavlja niz zahtjeva, uključujući informacije o trajnosti proizvoda, mogućnosti ponovne upotrebe, nadogradivosti i popravljivosti, kao i ugljični i ekološki otisak te reciklirani sadržaj. Svi ovi zahtjevi mogu se provjeriti unutar DPP-a. Što se tiče samih potrošača, to će im znatno olakšati donošenje ekološki osviještenih odluka. Prema Forresteru, 69 posto potrošača želi da tvrtke budu transparentnije u pogledu svoje poslovne prakse, a ovaj razvoj potiče ih da zadovolje tu potražnju. Sve one koje ne implementiraju DPP morat će ga početi uvoditi unutar svog opskrbnog lanca.

Zahtjevi što se odnose na brojne grupe proizvoda koji se stavljaju na tržište EU-a - bez obzira na to jesu li proizvedeni u Uniji ili ne - primjenjivat će se na širok raspon poduzeća.

Neki brendovi u tekstilnoj industriji, kao što je Nobody’s Child, već su počeli implementirati verziju DPP-a kako bi potrošači mogli više razumjeti o podrijetlu predmeta koje kupuju i ugljičnom otisku proizvodnje tih artikala. Neke industrije, uključujući tekstilnu i elektroniku, planirane su za implementaciju DPP-ova već 2027. zbog njihovog utjecaja na okoliš i/ili velikog potencijala za cirkularnost.

Zabrinjavajuća statistika i prilika za poboljšanje

Svjetska zdravstvena organizacija objavila je da je e-otpad najbrže rastuća vrsta krutog otpada u svijetu te se povećava tri puta brže od svjetske populacije, a prema studiji BT-a, 41 posto potrošača u Ujedinjenom Kraljevstvu kod kuće ima električni otpad koji se više ne koristi.

Kad je riječ o e-otpadu, problem nije samo količina, već njegova priroda te rizici koje može predstavljati za potrošače. Neki materijali koji se koriste za proizvodnju elektronike mogu biti opasni i štetni ako se ne odlažu na odgovoran način. Ista skupina ispitanika iz BT-ove studije također je navela da nisu znali kako odložiti električni otpad koji su imali, što je signaliziralo rastući problem. Nova će se uredba usredotočiti na nekoliko kategorija fizičkih proizvoda u industrijama, uključujući baterije, tekstil, namještaj i plastiku, pri čemu će elektronika i ICT biti među prvima na koje će utjecati.

Za te će tvrtke prvi korak biti izrada strategije DPP-a, izgrađene na temeljima istraživanja propisa, dobrom pregledu postojećeg opskrbnog lanca i načina na koji se on konkretno odnosi na njihovu tvrtku. Organizacije će morati imati DPP tim ili voditelja kako bi se osiguralo definiranje ključnih pokazatelja uspješnosti, ciljeva i vremenskih okvira, imajući pritom na umu rokove koje propisuje EU.

Što se tiče potrošača, mogu biti sigurni da će za nekoliko godina imati pristup mnoštvu informacija koje će promijeniti način na koji razmatraju odluke o kupnji i pridonijeti održivijem društvu.