NOVA PRILIKA

Što domaćim start-upima nudi Wayra?

14.01.2013 u 20:34

Bionic
Reading

Čedo španjolskog telekomunikacijskog titana Telefonice u Hrvatsku dovodi ubrzavanje razvoja start-upa po modelu koji nije baš uobičajen. O čemu se radi i što možemo očekivati?

Odgovor smo potražili od Wayrinog direktora za Europu Simona Devonshirea i izvršne direktorice za Europu Ann Parker.

'Dosad smo otvorili 12 akademija u 12 zemalja. Praška, kad je otvorimo u svibnju iduće godine, bit će trinaesta. U svim smo zemljama koristili isti obrazac: izgradimo zgradu, objavimo natječaj, odaberemo najbolje digitalne talente i krenemo s radom', objašnjava Devonshire.

Sam prostor smatraju prilično važnim. Koriste iste arhitekte, ne bili postigli isti vizualni identitet i osjećaj, iste uvjete i iskustvo. Za svakog je poduzetnika predviđen zaseban prostor, dok je ostatak zgrade prilagođen dizajniran tako da maksimalno potakne radnu atmosferu, razmjenu iskustava... Pomalo nalik na Googleov kampus u Mountain Viewu.

Devonshire nije htio precizirati koliko je dosad točno uloženo u gradnju akademija. Rekao je tek kako je u pitanju investicija reda veličine nekoliko desetaka milijuna eura, za koju je uvjeren kako će se isplatiti. 'Čak i da Telefonici ostavimo samo nekretnine, neće biti problem unovčiti ih. Već smo dobili ponude da se iselimo i iznajmimo ih', kaže.

Naglasak na lokalno

Jednom kad krene s radom, praška Wayrina akademija moći će udomiti do deset start-upova na šest mjeseci. Načelno, mogu doći iz bilo kojeg dijela svijeta, iako će fokus biti na lokalnim projektima. 'Lokalno' se u ovom slučaju odnosi na srednju, istočnu i jugoistočnu Europu, što znači da će hrvatski start-upi imati popriličnu konkurenciju.

Što mogu očekivati? U akademiji će, objašnjava Parker, provesti najmanje šest mjeseci, moguće i nešto dulje. Primjerice, slovenski projekt 2ndSight, koji razvija način kako omogućiti korištenje pametnih telefona slijepim osobama, dobio je dodatna tri mjeseca.

Wayra će u odabrani projekt uložiti 40 do 75 tisuća eura (300 do 560 tisuća kuna). Dio tih sredstava može biti potrošen na plaćanje smještaja i hrane tijekom boravka u akademiji. Zauzvrat, Wayra uzima vlasnički udio od pet do 10 posto te osigurava pristup savjetnicima, trenerima i investitorima, a može - zahvaljujući podršci diva kakav je Telefonica - otvoriti vrata velikih tržišta i zanimljivih partnera.

Pretkraj boravka u akademijij bit će održan demoDay, događanje tijekom kojeg će predstaviti svoj projekt potencijalnim ulagačima, kako bi osigurali idući krug ulaganja i dalji razvoj poslovanja.

Iako je Wayra pokrenuta tek prije koju godinu, prvi projekti već su došli do faze u kojoj traže nove izvore financiranja za razvoj. Prošli je tjedan, baš u vrijeme kad su Parker i Devonshire bili u Zagrebu, jedan od projekata s londonske akademije osigurao šesteroznamenkastu drugu rundu ulaganja za razvoj poslovanja.

Riječ je o Taskhubu, malom online oglasniku koji funkcionira donekle slično kao američki Craigslist - možete ga iskoristiti kako biste unajmili nekog tko će vam obaviti sitne poslove ili na kojem možete ponuditi svoje usluge tog tipa, kao pojedinac ili manja tvrtka, za lokalno tržište. Isprva će biti dostupan u Londonu, kasnije na britanskom tržištu, a moguće je i da će biti proširen i na druga tržišta na kojima je Telefonica prisutna.

Bio je to jedan od prvih start-upova u londonskoj akademiji i prvi koji je finalizirao pregovore o daljnjem investiranju. Iza ulaganja stoji Telefonicin tim venture ulagača, koji je nedavno podržao projekt Everything.me.

Uz ulaganje, Telefonica se obvezala ubrzati rast platforme povezivanjem sa svojim britanskim ogrankom, što će uključivati pristup marketinškim kanalima, bazama podataka i slično. Moguće je da će ju podržati i pri širenju na druga tržišta na kojima je Telefonica prisutna.

Od deset start-upa u nešto starijoj madridskoj akademiji, tri su osigurala drugu rundu financiranja i prije predstavljanja na demoDayu. Od preostalih sedam, šest je također našlo financijere. 'Devet od deset. To je dobar rezultat, kojem ćemo i dalje težiti', kaže Parker.

Traži se masovnost i povezivost

U idealnom slučaju, akademija u Pragu moći će primiti do 20 projekata. No, nije nezamislivo da jednog dana Wayra izgradi i akademiju u Zagrebu. Devonshire kao primjer navodi Irsku, u kojoj - kako kaže - djeluje jedna od najboljih Wayrinih akademija, a koja ima tek upola više stanovnika od Hrvatske. Hoće li se tako nešto doista i dogoditi, ovisi i o odazivu, kao i o kvaliteti ponuđenih projekata.

Što se traži? Iako pripada Telefonici, Wayra ne traži samo projekte vezane uz telekomunikacije i telefoniju. 'Zanimaju nas relevantni projekti', pojašnjava Devonshire. 'Idealno, tražimo nešto što može koristiti 300 milijuna Telefonicinih korisnika.'

'Važna je povezivost', dodaje Parker, 'kao i sve što se može iskoristiti u velikim sustavima.' Kao primjer izdvaja TedCas, sustav nalik onome kakav Tom Cruise koristi u filmu 'Minority Report'. Namijenjen je liječnicima, kojima omogućava pristup kartonima pacijenta, rendgenskim slikama i sličnim materijalima bez dodira s mišem, tipkovnicom ili zaslonom.

TedCas nije toliko trebao novac i stručnjake, koliko podršku u dobivanju odgovarajućih Microsoftovih licenci za korištenje platforme Connect, na kojoj se temelji. Kako je Microsoft jedan od Wayrinih globalnih partnera (uz Nokiju, MIT i druge), procedura je išla značajno brže no što bi to inače bio slučaj.

Godine nisu važne

No, partnerstva ne impliciraju ekskluzivnost na bilo koji način. I Devonshire i Parker tvrde kako im je cilj pružiti start-upovima što veću mogućnost izbora kako bi ostvarili svoje ideje.

Dosad prihvaćeni projekti vrlo su raznoliki. Naši sugovornici kao ilustraciju izdvajaju Night Zookeeper, site namijenjen djeci koji ih uči čitanju, crtanju i drugim vještinama, i Pixelpin, koji omogućava logiranje bez korisničkog imena i lozinke.

Potonji je naročito zanimljiv jer razbija niz stereotipa o tome što bi digitalni start-up trebao biti. Pokrenuo ga je Brian Taylor, 50 i kusur godina star Britanac koji je ostavio dobro plaćen posao u vojnoj industriji kako bi pokrenuo vlastiti posao.

Prihvaćaju pojedince, ali draži su im timovi. Tijekom tih šest do devet mjeseci bar jedan član tima mora biti u akademiji stalno. 'Boravak u akademiji je iskustvo u kojem treba sudjelovati i kojem treba doprinijeti', kaže Parker. 'Događat će se toliko toga korisnog i zanimljivog. Najviše će izvući oni koji najviše grizu, koji ne gube ni trenutak.'

Devonshire objašnjava kako traže ideje i talent, ljude koji mogu prepoznati specifičnu ponudu ili priliku, jasno oblikovati poslovni model i pokazati kako mogu graditi posao koji ima potencijala za brz rast na velikom tržištu. Bitno je da su projekti promišljeni, jasni i da ih predlagači mogu sami izvesti.

Važno je, dodaje Parker, da ljudi mogu i znaju prihvatiti kritiku, savjet i povratnu informaciju, kao i da imaju strasti za vlastiti projekt. Ne zanimaju ih već razvijeni poslovi - stariji od dvije godine, koji su već privukli više od 100 tisuća eura (750 tisuća kuna) ulaganja.

Prijave, podsjećamo, traju do 21. siječnja. Obrazac možete naći na Wayrinim stranicama.