'Još od studentskih dana znao sam da je poduzetništvo pravi put za mene. S vremenom se taj poziv pojačavao - gledao sam kako fenomenalni mladi ljudi oko mene nemaju priliku raditi u području koje ih doista zanima i ostati živjeti u Hrvatskoj. Kako sa suosnivačima dijelim to razmišljanje, a dolazimo iz trenutno dva goruća područja u svijetu - onih bespilotnih letjelica i umjetne inteligencije - odlučili smo ih povezati i pružiti priliku novim generacijama, ali i sebi, da radimo sa zanimljivim i novim tehnologijama'
Tim riječima nam Domagoj Ćorić približava ideju i cilj startupa Arkensight, bivšeg Thorondronea, softverske platforme koja objedinjuje i obrađuje različite vrste podataka koji se prikupljaju bespilotnim letjelicama. Sjedište im je u Zagrebačkom inovacijskom centru - ZICER, a koje su dobili osvajanjem drugog mjesta na natjecanju Startup Factory.
'Stvaramo nešto što će ljudima doista koristiti na dnevnoj bazi. Radi se o primjeni najnovijih koncepata umjetne inteligencije za obradu i razumijevanje podataka koji se prikupljaju bespilotnim letjelicama.
Time se bavimo jer imamo višegodišnje iskustvo upravo u industriji bespilotnih letjelica te razumijemo potrebu i probleme u industriji, a s druge strane u našem timu su i stručnjaci u području umjetne inteligencije koji imaju iskustvo rada s najnovijim tehnologijama i vodećim svjetskim tvrtkama u području AI-ja', tumači Ćorić.
Rebrendiranje iz Thorondronea u Arkensight
On je svoj studentski put započeo na Fakultetu strojarstva i brodogradnje u Zagrebu, na kojem su ga, kaže nam, vrlo brzo zaintrigirali projekti koji, kako opisuje, 'primjenjuju najnovije spoznaje u području tehnologije radi unaprjeđenja kvalitete života oko nas'.
Na fakultetu je već radio na raznim projektima poput električne formule, konceptualnog hyperloop vozila, te je bio voditelj studentske udruge EUROAVIA Zagreb, u sklopu koje su razvijali različite letjelice; od medicinskih za prijevoz vrećica krvi pa sve do letjelica za potrage i spašavanje unesrećenih osoba.
Na zadnjoj godini studija preselio se u Nizozemsku te je, kaže nam, imao priliku raditi za tvrtku Avy. 'Time sam stekao iskustvo rada u industriji bespilotnih letjelica. Po završetku prakse, vratio sam se u Hrvatsku i s kolegama odlučio započeti poduzetnički put kroz Arkensight, bivši Thorondrone', navodi Ćorić.
Radeći pod imenom Thorondrone, započeli su s idejom razvoja specijaliziranih bespilotnih letjelica za nadzor velikih područja. No zbog saznanja koja su prikupili u posljednjih 10 mjeseci - u razgovorima s potencijalnim korisnicima i partnerima, ali i zbog novih istraživanja u području umjetne inteligencije - odlučili su, kaže, usmjeriti svoje napore u obradu podataka i primjenu umjetne inteligencije u svijetu dronova.
'Naša nova vizija je graditi sponu između pukog prikupljanja podataka i donošenja informiranih odluka, odnosno pomoći stvarati autonomne sustave koji doista razumiju svijet oko sebe. Stoga smo odlučili stvoriti novi brend koji će stajati iza toga - Arkensight', pojašnjava nam Ćorić.
Što je točno Arkensight
A kako točno funkcionira Arkensight? Ćorić nam pojašnjava da je jedan od trenutno najvećih problema u industriji dronova tumačenje podataka, jer tradicionalne metode podrazumijevaju ručni rad i korištenje limitiranih softverskih alata, zbog čega analize zahtijevaju puno vremena i resursa.
'Naravno, razvojem umjetne inteligencije sama analiza postala je brža i točnija, ali trenutno takvi algoritmi najčešće obuhvaćaju samo jednu vrstu podataka i potrebno je imati specifičan AI model za svaku različitu situaciju, što je neodrživo jer je razvoj tih modela skup i dugotrajan.
Naše rješenje je Arkensight, softverska platforma koja objedinjuje i obrađuje različite vrste podataka koji se prikupljaju bespilotnim letjelicama, poput slike, videa, podataka s autopilota i drugih, te omogućuje korisnicima bespilotnih letjelica novu razinu sposobnosti razumijevanja svoje okoline, poput detekcije anomalija i objekata, njihovo brojenje, praćenje kretanja i promjena, geolociranje, pa čak i generiranje opisa situacija', pojašnjava Ćorić.
Cijeli sustav radi kao ChatGPT - korisnik postavi pitanje ili uputu što želi, a Arkensight može pomoći razumjeti podatke koje promatra.
'Sve to nam omogućava primjena novog koncepta u području umjetne inteligencije pod nazivom multimodalna umjetna inteligencija. Kako je fotografija najčešći podatak koji se prikuplja dronovima, tako su i modeli računalnog vida najrašireniji alati koji se koriste za obradu tih fotografija, a omogućuju prepoznavanje objekata i anomalija sa snimaka.
No računalni vid samo je jedna mala točka u prostoru i predstavlja jedan modalitet, a multimodalna umjetna inteligencija razumije svijet oko sebe. Također, Arkensight je u potpunosti prilagođen snimkama s dronova, za razliku od ostalih rješenja koja su previše generalna i neusmjerena. Osim toga, naša tehnologija omogućuje 'učenje' AI modela u pokretu, gdje korisnik može na licu mjesta prilagođavati AI model specifičnom problemu s kojim se susreće i tako koristiti samo jedan algoritam za more primjena', tumači naš sugovornik.
Domagoj Ćorić o Arkensightu:
'Trenutno smo u fazi testiranja našeg rješenja u industriji i na stvarnim problemima, no ono je primarno namijenjeno industriji bespilotnih letjelica. Konkretno, Arkensight značajno može pomoći u području inspekcije i monitoringa infrastrukture poput cesta, građevinskih objekata i energetske infrastrukture.
Također, naše rješenje idealno je za praćenje prometa, ali i u misijama očuvanja okoliša, odnosno praćenja kretanja i ponašanja biljnog i životinjskog svijeta. Konačno, velike koristi mogu imati korisnici u području javnih službi u operacijama potraga za unesrećenim osobama, kriznog djelovanja nakon prirodnih katastrofa poput potresa i poplava, tijekom požara, medicinskih i mnogih drugih intervencija.'
Prvi klijenti na vidiku
Započeli su i s prvim dogovorima i partnerstvima s proizvođačima bespilotnih letjelica i elektronike koji su zainteresirani za njihovu tehnologiju. Ćorić nam otkriva da bi uskoro trebali dovršiti prodaju prvog sustava, a aktivno surađuju i u pregovorima su s još nekoliko tvrtki i javnih službi u području kriznog djelovanja, sigurnosti, praćenja prometa, inspekcije infrastrukture i analize okoliša.
'U kontaktu smo i s potencijalnim investitorima, no samu investiciju očekujemo provesti u kasnijim fazama, odnosno nakon testiranja i validacije našeg rješenja', kaže nam Ćorić, čiji tim trenutno čini osmero ljudi; svi dolaze iz industrije bespilotnih letjelica i umjetne inteligencije.
'Zapošljavamo mlade i ambiciozne ljude koji se bave umjetnom inteligencijom i strojnim učenjem te koji imaju pregršt dobrih ideja, pokazuju samoinicijativu te se žele razvijati i učiti s nama', ističe.
Na drugom izdanju Laqothona ovom zagrebačkom startupu pripalo je prvo mjesto i nagrada od 10.000 eura, koju će, otkriva naš sugovornik, iskoristiti za daljnji razvoj njihove tehnologije, posebno u kontekstu razvoja novih AI modela i njihova testiranja u stvarnim uvjetima. 'Cilj nam je razviti bazu koju ćemo na osnovi povratnih informacija s testiranja moći proširivati i unaprjeđivati', navodi.
Bili su i dio osmog ciklusa akceleracijskog programa Startup Factory i prve generacije programa Global Growth.
'Po završetku programa, kao jedni od pobjednika, osvojili smo i godinu dana korištenja prostora unutar ZICER-a, što je samo po sebi jako bitna stvar za nas jer biti okružen ljudima i mladim tvrtkama koji ti mogu pomoći, dati savjet i razmišljanja iz drugačije perspektive neprocjenjivo je za razvoj jednog startupa.
Startup Factory je vrhunski program koji nas je povezao s drugim timovima i osnivačima, mentorima i ekspertima iz industrije i startup zajednice, ali i s potencijalnim klijentima i partnerima. Imali smo priliku naučiti puno od ljudi koji su sve to prošli prije nas te predstaviti svoju ideju javnosti kroz Zagreb Connect', ističe Ćorić.
Planovi za dalje
Trenutno su, otkriva nam Ćorić, u procesu testiranja rješenja tvrtke u realnim uvjetima i specifičnim primjenama u industriji, stoga je, kaže, prije svega cilj - ispitati Arkensight. 'Paralelno s time, gradimo naš osnovni tim koji će biti okosnica budućeg razvoja i poslovanja same tvrtke', dodaje.
'Dugoročno želimo raditi ne samo na obradi videa i fotografija s dronova, već povezivati ih s novim oblicima podataka i primjenjivati našu tehnologiju u domeni autonomnih robota i vozila, i u zraku i na zemlji. Također, vidimo veliku korist našeg rješenja u području urbane zračne mobilnosti i drugim industrijama.
U bliskoj budućnosti očekujemo veliku primjenu multimodalne umjetne inteligencije, posebno LVM-a (Large Vision Models) jer će promijeniti način na koji razumijemo svijet oko sebe, zbog čega smo se već u startu, dok je tehnologija još u povojima, počeli baviti njome i primjenjivati je u području autonomnih sustava', zaključuje Ćorić.