NOVA ERA

TikTok ga je uhvatio na spavanju: Kako će se poslovno carstvo Marka Zuckerberga othrvati stisku konkurencije

05.02.2022 u 18:38

Bionic
Reading

Povrh 'pojačane borbe za korisničko slobodno vrijeme', Meta svoje neadekvatne performanse pripisuje i 'promjeni angažmana u njihovim aplikacijama'

Nakon pada tržišne vrijednosti uslijed povećanog interesa za TikTok, Facebookov vlasnik Meta nalazi se pred velikim izazovom, a to je oporavak od 20-postotnog pada vrijednosti dionica samo nekoliko sati nakon službene objave o manjem broju korisnika, piše Financial Times.

Ako se ne oporave, dan u kojem su pale dionice Facebooka postat će najgorom financijskom havarijom koja je zadesila kompaniju još od 2012. 'Ljudi na izboru imaju hrpu načina na koje mogu potrošiti slobodno vrijeme, a aplikacije kao što su TikTok rastu jako brzo', komentirao je Mark Zuckerberg.

Facebook i dalje prigovara na Apple

Konkurencija je napravila kratkotrajan pritisak na Metin biznis reklamiranja - najnoviji dokazi da Meta gubi 'bitku za pažnju' s TikTokom došla je samo dan nakon što je njihov rival Google objavio neuobičajen porast zarade na reklamama. Dok je Googleov vlasnik Alphabet jednostavno prihvatio nova Appleova sigurnosna pravila, Meta je objavila da još ima problema na polju targetiranog marketinga.

'Vidimo vrlo jasan trend da za personalizirane reklame moramo koristiti puno manje podataka', rekao je Zuckerberg. Neke su tehno kompanije, podsjetimo, pod velikim pritiskom ove godine s obzirom na to da su njihovi investitori zabrinuti zbog usporenog rasta i najavljenih restrikcija koje je najavio Federal Reserve.

Svijet digitalnih platformi se mijenja

Facebookov problem u svijetu novih regulacija nije izoliran. Netflixove dionice skliznule su skoro najviše u posljednjih deset godina nakon što kompanija nije ispunila očekivanja investitora dok je PayPal poslije neuspjeha pri dosezanju targeta izgubio 25 posto na vrijednosti - čak 51 milijardu dolara.

Spotify je također dao ne baš tako ružičastu prognozu za priljev novih korisnika tijekom prvog kvartala, pa su im dionice kliznule čak 23 posto i to svega nekoliko sati nakon objave. Problem s Metom je u tome što planira godišnji rast između tri i 11 posto, makar to nije ono što su definirali investitorima, što će obilježiti Facebookovo najsporije razdoblje rasta.

Profiti u četvrtom kvartalu reducirani su skokom u metaverzum i velikim investicijama u polja virtualne i proširene stvarnosti. Baza korisnika Facebooka ostala je na 2,91 milijardu, što je manje od analiza koje su prognozirale tri milijarde. Povrh 'pojačane borbe za korisničko slobodno vrijeme', Meta svoje neadekvatne performanse pripisuje 'promjeni angažmana u njihovim aplikacijama'.

Reelsi protiv TikToka

Konkretno, korisnici Instagrama puno više vremena provode na Reelsima, Metinoj verziji TikToka koja predstavlja nove izazove na polju marketinga s obzirom na to da medij kratkog videa ne podilazi personaliziranom reklamiranju kao klasični format društvene mreže. Facebook naime već godinama muku muči s privlačenjem tinejdžera i mladih, a u isto vrijeme hrva se s problemima moderacije, privatnosti podataka i internim havarijama poput onih koje je prije nekoliko mjeseci istaknula zviždačica Francis Haugen.

Meta je u najnovijem izvješću također naglasila da makroekonomske promjene poput inflacije mogu poremetiti angažman korisnika, prije svega zato što si ne mogu priuštiti stvari koje vide u reklami. Tom Johnson, direktor digitalnog odjela u Mindshare Worldwideu, rekao je da 'ova upozorenja vezana uz probleme u dostavi, Appleova pravila i egzodus iz Metinih aplikacija znače da će kompanija na koncu zarađivati manje. Izgleda da su dobra vremena za Facebook pri kraju'.

Prema izvješću Financial Reviewa, Zuckerberg i Meta 'prespavali' su uzdizanje nove forme digitalne zabave u obliku TikToka, na koji su odgovorili Reelsima. 'TikTok je velik konkurent i angažman mu munjevito raste zbog velike korisničke baze', komentirao je Metin šef. 'Ako ih mislimo sustići, a to radimo, pred sobom imamo težak zadatak zato što i oni nastavljaju s rastom.'

Suočavanje s 'evolucijom formata'

Unatoč prijetnji konkurencije, Zuckerberg je optimističan.

'Ovo nije prvi put da smo imali evoluciju formata', rekao je. Problem, doduše, leži u tome što Facebook nikad u povijesti nije imao tako opasnog konkurenta poput TikToka. Uz situaciju u kojoj tržište platformi za mala videa proždire vrlo proaktivna konkurencija koja, kao ni sama Meta, još nije na 'ti' s učinkovitim načinima zarade u tom formatu, Zuckerberg je s razlogom usmjerio ogromna sredstva u razvoj polja na kojima zahvaljujući agresivnim akvizicijama trenutno ima prednost. Metaverzum je hibrid proširene stvarnosti i društvene mreže koji, nada se, u budućnosti ima velik potencijal, no na njegovu žalost - za to mu treba još puno vremena.

Problem je u tome što je Metaverzum možda budućnost, no prijetnja TikToka je stvarnost.