STIGLI PODACI

Tri su kategorije Hrvata na internetu, u kojoj ste vi?

23.09.2016 u 20:12

Bionic
Reading

Prosječan korisnik interneta u Hrvatskoj ne drži do stjecanja društvene moći, već u ostvarivanju svojih životnih ciljeva preferira biti nezavisan, kreativan i slobodan, pokazalo je nedavno provedeno istraživanje

U najnovijem broju Radnih materijala EIZ-a znanstvenici s Ekonomskog instituta, Zagreb, dr. sc. Edo Rajh i dr. sc. Jelena Budak, u suradnji sa studentom Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu Mateom Žokaljem analiziraju strukturu osobnih vrijednosti korisnika interneta u Republici Hrvatskoj.

Cilj je analize omogućiti bolje razumijevanje ponašanja hrvatskih korisnika interneta u online okruženju. U tu je svrhu provedena telefonska anketa na uzorku od 2.060 korisnika interneta

Rezultati analize podataka dobivenih iz anketnog upitnika ukazuju na to kako prosječan korisnik interneta u Hrvatskoj ne drži do stjecanja društvene moći, već u ostvarivanju svojih životnih ciljeva preferira biti nezavisan, kreativan i slobodan.

Korisnici interneta pri tome snažno vjeruju u benevolentno pomaganje drugima, iskrenost, odgovornost i odanost. Također poštuju tradiciju, samodisciplinu, sigurnost i konformizam.


Rezultati analize pokazuju kako je moguće definirati tri skupine korisnika interneta koji dijele slične osobne vrijednosti.

Prvu skupinu čine pojedinci orijentirani na ostvarivanje uspjeha, stjecanje bogatstva, autoriteta i društvene moći. Korisnicima iz te skupine tradicija nije važna te ne drže mnogo do skromnosti, poslušnosti, benevolentnog pomaganja drugima, jednakosti i socijalne pravde.

Tu skupinu pojedinaca u kojoj dominiraju muškarci, mlađe osobe i bolje obrazovane osobe koje žive u kućanstvima s više od 10 tisuća kuna mjesečnih prihoda, karakterizira i slaba zainteresiranost za prirodu, umjetnost i zaštitu okoliša.

Drugu skupinu korisnika interneta čine osobe orijentirane na same sebe. Njih pokreće uspjeh, hedonizam i ambicija u ostvarivanju vlastitih ciljeva.

Međutim, za razliku od prve skupine, drugu karakterizira i uvažavanje univerzalnih vrijednosti poput zaštite okoliša, mudrosti, socijalne pravednosti, svjetskog mira i jednakosti.

U ovoj skupini malu prevagu imaju žene i u njoj su dominantne osobe mlađe od 40 godina koje u 53 posto slučajeva imaju srednjoškolsko obrazovanje. Najveći udio anketiranih stručnjaka i službenika pripada ovoj skupini korisnika interneta.

Treća skupina sastoji se od osoba koje cijene tradiciju, konformizam, benevolentnost i sigurnost. Kao i drugu skupinu, i treću skupinu korisnika karakterizira uvažavanje univerzalnih vrijednosti poput zaštite okoliša, mudrosti, socijalne pravednosti, svjetskog mira i jednakosti. Za razliku od prve dvije skupine, ne motivira ih ambicija i izazov i ne teže moći i osobnom uspjehu.

U ovoj skupini korisnika dominiraju žene i starije osobe, korisnici s osnovnom i srednjom školom, nezaposlene i umirovljene osobe te korisnici s ispodprosječnim primanjima kućanstva.

Cijelo istraživanje možete pronaći ovdje (PDF)