Ljudi koji proizvode sadržaj za YouTube, TikTok, Instagram i ostale popularne platforme u posljednje vrijeme sve češće cijene kad ih fanovi podržavaju novčanim uplatama. Svi ti autori, čije sadržaje korisnici konzumiraju i na iPhoneu, slažu se oko jedne stvari: Appleove pristojbe postale su veliki problem
Kao što vjerojatno i sami znate, Apple jako dobro zarađuje na aplikacijama. Ne samo njihovima - već i onima koje proizvode drugi. Kao i sve platforme, američki proizvođač naplaćuje određenu svotu za svaku kupnju i mikrotransakciju unutar aplikacija. Ako kupite dodatne živote u igri ili se pretplatite na neki časopis, a korisnik ste iPhonea, Apple će od te vaše transakcije, kome god ona išla, uzeti mali, ali bitan dio.
Ono što vjerojatno ne znate je da slične naknade plaćaju i ljudi koji rade sadržaje što se konzumiraju na iPhoneu, objašnjava New York Times. Primjerice, recimo da ste na iPhoneu pokrenuli YouTube i želite postati pretplatnik nekog kanala za pet eura mjesečno. Vaš će s novac dijeliti na tri dijela - Appleu ide 1,50 eura, YouTube uzme 1,05 eura, a kanal dobije 2,45 eura, što je manje od pola traženog iznosa.
Upravo zato hrpa ljudi baš nije presretna zbog ideje da Apple uzima dio njihove zarade za marginalno sudjelovanje u odnosima između kreatora sadržaja i publike.
Njihov problem je to što Apple, povrh pristojbi koje naplaćuju YouTube, Facebook i Twitter, svojim pristojbama otežava posao kreatora sadržaja.
'Apple nam naplaćuje pristojbe bez ikakvog razloga', rekao je američki vloger Hank Green.
Appleov glasnogovornik naglasio je da njihove pristojbe služe kao naknada za platežne sustave, kao i sigurnost koju korisnik dobiva pri transakcijama izvršenima putem njihove platforme - ljudi preferiraju platiti preko Apple Paya umjesto da s kreatorima izravnom uplatom dijele detalje svojeg računa i daju ih strancima na YouTubeu ili Instagramu. Apple naglašava da kompanija nikad ne naplaćuje transakcije izvršene u pregledniku ili donacije u aplikacijama poput Twitcha.
Premda naknade ne utječu na živote popularnih vlogera, one su postale problem za startupe koji bi procvali da Apple ne naplaćuje toliko visoke naknade ako se aplikacija pokreće na iPhoneu.
Jasmine Rice, suosnivačica usluge Fanhouse koja omogućava pretplatu na objave kreatora videa, kaže da Apple svojim porezima sakuplja jako velike iznose te da time utječe na rezultate poslovanja na internetu. Kompanija je zbog toga s Appleom otišla na sud, no korporacija je odbila smanjiti naknadu na 10 posto, ponudivši im šest mjeseci da plate zaostale dugove.
Li Jin, investitorica u kompanije koje se bave kreatorima sadržaja na internetu, kaže da neka poduzeća ne mogu ni početi s radom zbog visokih Appleovih naknada. 'Na koncu ostane previše gladnih usta jer su naknade aplikacija jako visoke', komentirala je i naglasila da svijet kojim vlada iPhone oslikava viziju budućnosti u kojoj visoke cijene pristupa zadržavaju razvoj globalne ekonomije na internetu.