CROWDFUNDING

Umjetne škrge - neslana šala ili multimilijunska prijevara?

30.03.2016 u 16:04

Bionic
Reading

Možemo li i dalje vjerovati projektima zajedničkog financiranja pokrenutima na Indiegogu? Njihov zadnji hit Triton naišao je na ozbiljna osporavanja, a Indiegogu ne pada na pamet obustaviti kampanju, čini se

U kampanji na platformi za crowdfunding Indiegogo Triton obećava umjetne škrge pomoću kojih ćemo moći disati na dubini do pet metara u trajanju do 45 minuta bez pomoći teške ronilačke opreme.

Dosad je privukla više od 850 tisuća dolara od više od 2300 podupiratelja unatoč javno izraženoj skepsi oko toga je li uopće moguće izraditi takve umjetne škrge koje bi bile funkcionalne.

Škrge bi trebale izvlačiti molekule kisika pomoću mikroporoznih filtara i pohraniti ih pod tlakom kako bi ih ronilac mogao koristiti za disanje. Zvuči fantastično, ali je li i izvedivo?


Mnogi su skeptični. Uređaj veličine tek tridesetak centimetara teško može izvući kisik iz vode i pohraniti ga pod tlakom. Kako bi dovoljno brzo proizvodio kisik, takav sustav bi morao biti nekoliko redova veličine učinkovitiji od bilo čega trenutno dostupnog na tržištu.

Za to bi se, navodno, trebao pobrinuti 'vrlo moćan modificirani mikroprocesor', pogonjen posebno prilagođenom litij-ionskom baterijom. Mala baterija bi trebala iznimno učinkovito filtrirati 90 i više litara vode u minuti kako bi ronioca održala na životu pri normalnom ritmu disanja.

Usput, udisanje kisika pod tlakom nosi rizike. Sadašnji uređaji koji to omogućavaju isporučuju ga skupa s drugim plinovima, poput dušika i helija, zato što je udisanje čistog kisika u pravilu štetno po organizam.

Nije baš jasno kako Triton rješava ovaj problem. No svejedno tvrde kako njihove umjetne škrge mogu sve dosad navedeno, i to po cijeni manjoj od ključnih dijelova sadašnje ronilačke opreme.

Ili imaju nešto zbilja revolucionarno ili... Pa, zaključite sami.

Proizvod dosad nije prošao nikakvu neovisnu provjeru. Jedini dokaz da stvar funkcionira je video samog proizvođača, u kojem vidimo ronioca kako koristi umjetne škrge, ali nikad na dulje od minutu, dvije.

Triton, one commitment, one passion

'Indiegogo zadnjih nekoliko mjeseci bespogovorno preuzima sve kontroverzne kampanje Kickstartera u nedostatku vlastitih kvalitetnih. Ne samo to, kroz svoj program InDemand (koji je ništa drugo nego online shop) preuzima Kickstarteru sve više uspješnih kampanja koje prezentira kao vlastite.

Imamo i domaći primjer, Baggizmo, koji je imao uspješnu kampanju na Kickstarteru da bi se nedavno pojavila na Indiegogo InDemandu, prikazujući se kao da je kampanja u potpunosti financirana kroz Indiegogo. Naravno, to se radi u dogovoru s pokretačem kampanje', kaže Hrvoje Hafner, pokretač i urednik bloga Crowdfunding.hr.

'Očito su pokretači', dodaje, 'uspjeli uvjeriti Indiegogo da tehnologija kojom raspolažu može ispuniti obećanja dana u kampanji. Pokretači su i najavili novi video do kraja tjedna kojim žele pokazati kako Triton radi dulje vrijeme. Ako objave video 1. travnja, to će biti loša šala.

Vjerujem da Indiegogo u ovom trenutku komunicira s pokretačima projekta i pokušava utvrditi je li u tom projektu sve sukladno njihovim pravilima.'


Hafner smatra kako loša praksa Indiegoga neće škoditi crowdfundingu u cjelini. Kickstarter je pokazao dosljednost i brigu za korisnike. Upravo je Kickstarter donedavno provjeravao kvalitetu projekata gotovo isključivo putem osoblja vlastitog tima Integrity koji se brine za to da objavljeni projekt ujedno bude realno moguć.

Nedavnu kampanju za lasersku britvicu Skarp Razor, u kojoj je u kratkom roku prikupljeno čak četiri milijuna dolara, Kickstarter je obustavio upravo zbog toga što unatoč velikoj financijskoj potpori koju su imali nije bilo moguće proizvesti funkcionalni proizvod.

'To što Indiegogo radi sigurno nije dobro za crowdfunding industriju i može odvratiti potencijalne podržavatelje u budućnosti, međutim u puno većoj mjeri to šteti upravo Indiegogu jer nemaju jaku zajednicu kao Kickstarter. Na Kickstarteru je svaki treći podržavatelj osoba koja je podržala više od jednog projekta, a na Indiegogu tek svaki dvadeseti', pojašnjava Hafner.

Kontroverzne crowdfunding kampanje nisu česta pojava. Na Kickstarteru je do sada objavljeno preko sto tisuća projekata, a mogli bismo nabrojati tek desetak kampanja koje su bile problematične u ovim razmjerima.

'Puno je veći problem s kampanjama čiji pokretači nemaju dovoljno poslovnih i tehničkih znanja za pokretanje proizvodnje nakon što im završe uspješne kampanje. Loše poslovne odluke često odvedu crowdfunding poduzetnike u propast, a ne neka skrivena namjera za lakom zaradom', kaže Hafner.

Kako biste se mogli zaštititi od potencijalnih prevaranata? Hafner ističe da je vrlo važno istražiti više informacija o proizvodu i pokretačima. Primjerice, Triton na svojoj web stranici, Facebooku i Indiegogu nema navedenu nikakvu drugu mogućnost kontakta osim e-mailom, što je sumnjivo samo po sebi.

Često je u sekciji komentara na stranicama kampanje moguće saznati eventualne dileme oko proizvoda i sukladno tome donijeti odluku. Naravno, uvijek treba imati na umu da crowdfunding nije trgovina i da nema jamstva da ćete uistinu dobiti proizvod za uplaćenu svotu.