Colin Huang, 44-godišnji tajkun i osnivač PDD Holdingsa - vlasnika kineskih aplikacija Temu i Pinduoduo - sada vrijedi 48,6 milijardi dolara, najbogatiji je Kinez i 25. najbogatija osoba na svijetu, objavio je Bloombergov indeks milijardera. Kina se može pohvaliti drugim najvećim brojem milijardera u svijetu s ukupno 406, što je upola manje od Sjedinjenih Država, prema Forbesovoj godišnjoj listi objavljenoj u travnju. Indija i Njemačka su na trećem i četvrtom mjestu s 200, odnosno 132 milijardera
Taj bivši Googleov inženjer prestigao je Zhong Shanshana, šefa tvrtke za proizvodnju pića Nongfu Spring, koji je bio na vrhu liste od travnja 2021.
Slijedi Ma Huateng, poznat kao Pony Ma - šef tehnološkog diva Tencent, čiji se WeChat opisuje kao kineska 'aplikacija za sve'. A na četvrtom mjestu je Zhang Yiming, osnivač Bytedancea, koji posjeduje globalno popularnu platformu za dijeljenje videa TikTok.
S trona skinuli Alibabu
Colin Huang rođen je 1980. u istočnom kineskom gradu Hangzhou, studirao je matematiku i diplomirao računalne znanosti na Sveučilištu Wisconsin. Iskustvo i znanje prikupljao je radeći u Microsoftu i Googleu kao inženjer nakon fakulteta, a 2006. vratio se u Kinu kako bi ondje proširio Googleove usluge. Godine 2007. dao je otkaz u Googleu, odlučivši pokrenuti stranicu za e-trgovinu Oku, da bi je 2010. prodao za 2,2 milijuna dolara.
Pokrenuo je 2015. godine stranicu za internetsku trgovinu Pinduoduo u sklopu PDD Holdingsa, koja je narasla u jedno od najuspješnijih kineskih carstava e-trgovine. Platforma je poznata po poljoprivrednim proizvodima, povoljnim cijenama i značajki koja korisnicima omogućuje udruživanje kako bi osigurali niže cijene pri kupovini. Postali su ubrzo najveći rival Alibabi Jacka Maa. U svibnju je tako tržišna kapitalizacija PDD-a prestigla Alibabinu, čime je prekinuta dugogodišnja vladavina Alibabe kao najvećeg kineskog diva e-trgovine.
Huangovo bogatstvo doseglo je vrhunac od preko 71 milijardu dolara 2021., da bi se godinu kasnije strmoglavilo za 87 posto usred represije kineskog predsjednika Xi Jinpinga protiv razvoja tehnološke industrije u zemlji. Huangovo se bogatstvo od tada ponovno preokrenulo jer je usporavanje kineskog gospodarstva potaknulo štedljivost među potrošačima.
Aplikacija Temu privukla je potrošače ogromnim popustima i širokom paletom proizvoda, nudeći ponekad nevjerojatno niske cijene u žestokoj konkurenciji. Njezina inozemna iteracija pokrenuta je 2022. u Sjedinjenim Državama, gdje su prikupili bazu vjernih potrošača ultrajeftinom robom proizvedenom i isporučenom iz Kine. Uspjeh Temua je, među ostalim, povezan s visokom inflacijom koja je potrošače diljem svijeta. Svjesni troškova, krenuli su u potragu za povoljnim cijenama. Od tada je Temu uzeo maha u Europi, Latinskoj Americi i drugdje, a veliki ljubitelji i korisnici aplikacije su i Hrvati.
Unatoč tome što je u Europu stigao tek prošle godine, Temu tvrdi da ima prosječno oko 75 milijuna mjesečno aktivnih korisnika u regiji. Međutim, veliki uspjeh rezultirao je optužbama za nepoštenu komercijalnu praksu i slabe sigurnosne standarde.
Utjecaj Temua u Europi
Ove su godine, naime, skupine potrošača u Europi optužile Temu za manipuliranje kupcima kako bi potrošili više novca, iskrivljujući njihovu sposobnost donošenja 'slobodnih i informiranih odluka'. A u travnju su južnokorejski regulatori otvorili istragu protiv Temua zbog sumnje na lažno oglašavanje i nepoštene prakse.
Podsjetimo, Europska unija navodno radi na planovima koji predviđaju uvođenje carina na jeftine proizvode kupljene preko kineskih internetskih trgovaca, uključujući Temu, Shein i AliExpress. Prema važećim propisima EU-a, pošiljke kupljene online u zemljama izvan EU-a ne podliježu carini ako im vrijednost ne prelazi 150 eura.
Kupcima u EU stigle su lani iz svijeta dvije milijarde pošiljki deklarirane vrijednosti manje od 150 eura, utvrdila je Komisija, dodajući da 'velika količina robe u e-trgovini testira carinska ograničenja'.
Kritičari Sheina i Temua u Sjedinjenim Državama već su se požalili da kompanije koriste carinska izuzeća kako bi potkopale konkurenciju i izbjegle carinske preglede proizvoda. Takva praksa pomaže dvjema tvrtkama da kupcima diljem svijeta nude haljine po cijeni od samo osam dolara i pametne satove za 25 dolara.
Prošlog mjeseca stotine trgovaca u Kini prosvjedovale su u podružnici u južnom gradu Guangzhou, navodeći nepošteno postupanje u prodaji njihovih proizvoda na platformi. No bez previše utjecaja uspjeh tvrtke. PDD Holdings je u svibnju objavio da se neto dobit u prvom tromjesečju više nego utrostručila na godišnjoj razini.