AUTONOMNA VOZILA

Znate li da kamione već sad voze roboti?

Bionic
Reading

Dva kamiona, deset metara udaljeni jedan od drugog, na cesti u američkoj saveznoj državi Nevadi. Prizor koji ne bi privukao naročitu pozornost da drugo vozilo u tom mini konvoju nije bilo djelomično računalno upravljano

Za upravljačem u prvom kamionu bio je čovjek. Drugi ga je slijedio kao da su povezani pupčanom vrpcom.

Kad bi dobilo odgovarajući nalog, računalo bi reguliralo gas ili kočnice kako bi održalo vozilo na razmaku od deset metara (približno duljina tri automobila). Ako bi prvi kamion naglo zakočio, drugi bi odmah reagirao kako bi izbjegao sudar.


Većina automobilskih tvrtki razvijaju potpunu automatizaciju vožnje, pri čemu moraju savladati ozbiljne izazove, zbog čega neće tako skoro postati dijelom svakodnevice.

Tehnologiju koju su isprobavali u Nevadi moglo bi se upotrijebiti odmah, pošto je sustav tek djelomično automatiziran - vozač u drugom kamionu i dalje upravlja vozilom, pomoću kamere koja prikazuje što je ispred prvog kamiona. U skladu je s postojećim smjernicama i zakonima u SAD-u koji reguliraju značajke u pojedinim automobilima koje automatski drže aute na autocestama na sigurnoj udaljenosti od drugih.

Takva vožnja smanjuje otpor vjetra za oba vozila, pa bi mogla donijeti značajne uštede u potrošnji goriva - 4,5 posto za prvo, deset posto za drugo. Ako je razmak manji, uštede bi mogle biti i znatno veće. A mogla bi i poboljšati sigurnost u prometu, budući da nudi bolji pregled ceste i sustav automatskog kočenja u slučaju nužde.

U ove je kamione bila ugrađena tehnologija koju je razvila startup tvrtka Peloton Tech, koja se sastoji od radarskih senzora, sustava za bežičnu komunikaciju i računala spojenih na središnje računalo u svakom od kamiona. Video zasloni u svakoj od kabina prikazuju mrtve kutove oko oba vozila.

Teoretski, moguće je povezati i više vozila, iako to još dosad nije testirano.


Postoji sličan europski projekt, nazvan SARTRE (kratica za Safe Road Trains for the Environment), koji istražuje načine kako vozila mogu putovati na sličan način. Aktivan je od 2009. godine, financira ga Europska komisija, a u njega su uključeni i proizvođači automobila poput Volva.

Japanska vlada financira projekt Energy ITS, u kojem sudjeluje nekoliko sveučilišta iz te zemlje. Testiraju konvoje od tri polu- ili potpuno automatizirana kamiona od 2007.

Američki projekt PATH (Partners for Advanced Transportation Technology), koji djeluje pri Sveučilištu California u Berkeleyu, također testira ovaj način vožnje - točnije, isprobavaju kako funkcionira kad ga se poveže s drugim tehnologijama.