Državni tajnik u Ministarstvu mora Josip Bilaver potvrdio je u četvrtak kako je kriza uzrokovana koronavirusom najviše pogodila sektor turizma i prometa, ponajviše zračni i pomorski promet.
Donedavno je bio obustavljen cijeli katamaranski prijevoz, trajektni je praktično bio na hladnom pogonu, rekao je Bilaver u Hrvatskom saboru, gdje je predstavio izmjene Zakona o Hrvatskom registru brodova (HRB), javne ustanove koja obavlja poslove u vezi sa zaštitom života i imovine na moru i unutarnjim plovnim putovima.
Kriza je najviše naštetila lukama koje su okrenute putničkom prometu, poput onih u Dubrovniku, Zadru i Splitu, dok luke s teretnim prijevozom, kakva je riječka, nisu toliko pogođene, naveo je Bilaver izražavajući uvjerenje da će se nautički promet prvi oporaviti od krize.
Potvrdio je kako je kriza utjecala i na HRB, no izrazio je uvjerenje da će Registar, s obzirom na svoju snagu i zalihe, i dalje ostati jedna od jačih kompanija na tom području.
HRB je priznata svjetska kompanija, stoji uz rame velikim kompanijama, a osim u Hrvatskoj otvorio je poslovnice u Dubaiju, Šangaju, Vijetnamu i Beogradu, a ima u planu daljnja širenja, dodao je Bilaver.
Što je s ljudima koji ne mogu plaćati leasing
Zbog činjenice da je HRB izložen svjetskom tržištu, Branko Bačić (HDZ) ističe kako je važno ostaviti ga kao javnu ustanovu koja nije proračunski korisnik, jer na slobodnom tržištu ostvaruje do 70 posto prihoda.
Miro Bulj (Most) proziva vladajuće da su dopustili propast brodogradnje koja je, kaže, mogla biti naša najvažnija industrija. Nekada je iz Cetinske krajine u brodogradilišta dnevno išlo 60 autobusa, danas idu dva kombija, tvrdi Bulj i pita što se napravilo za ljude koji imaju brodove, kamione, taksije na leasing, kojeg zbog korone ne mogu otplaćivati.
Bilaver nabraja što je njegovo Ministarstvo napravilo unatrag tri mjeseca, spominje mjere pomoći za pomorce, ističe kako su lučke uprave dobile preporuke da se brodarima, koji posluju u našim lukama, omogući otpis fiksnog dijela koncesije i lučke naknade.
Najavio je donošenje programa, kojim će se u suradnji s Ministarstvom financija i Europskom komisijom omogućiti da svi prijevoznici, pomorski, kamionski i zračni ostvare do 800 tisuća eura bespovratnih sredstava.
Ministarstvo je napravilo sve što je bilo u njegovoj moći da se ublaži kriza, sačuvaju radna mjesta, da budemo konkurentniji, rekao je Bilaver.
Izmjene Zakona o HRB-u tiču se i sastava upravnog vijeća HRB-a u kojem biti devet članova. Četiri će imenovati Vlada, dva radnici, dva reprezentativni brodari, a jednog HGK iz redova predstavnika hrvatskih osiguravatelja i reosiguravatelja brodova.