SLAVLJE SVETACA

Blagdan je Svih svetih, znate li kako smo ga obilježavali nekad?

01.11.2020 u 07:50

Bionic
Reading

Blagdan je Svih svetih, dan kojim Katolička crkva slavi kanonizirane svece te one koji su ostvarili ideal kršćanskoga života, a nisu kanonizirani.

Svi sveti slave se 1. studenoga, a taj dan je i državni blagdan u Republici Hrvatskoj.

Crkvena liturgija ističe kako u središtu svetkovine Svih svetih nije smrt, nego život. Bog poziva sve ljude svih naroda i svih vremena u vječno zajedništvo svoje ljubavi. Krist je otkupitelj svih ljudi i Bog ih sve poziva da budu sveti.

U židovstvu je bilo poznato štovanje grobova svetih, a tada su bila važna dva groba: proroka Izaije pokraj ribnjaka Siloe i Zaharijin grob u dolini Cedrona. S kršćanstvom se dan smrti počinje nazivati i danom nebeskoga rođenja, što se osobito odnosilo na datum smrti kršćanskih mučenika. Njihovo se štovanje razvilo već u II. stoljeću.

Uoči blagdana Svih svetih građani obilaze grobove najmilijih
  • Uoči blagdana Svih svetih građani obilaze grobove najmilijih
  • Uoči blagdana Svih svetih građani obilaze grobove najmilijih
  • Uoči blagdana Svih svetih građani obilaze grobove najmilijih
  • Uoči blagdana Svih svetih građani obilaze grobove najmilijih
  • Uoči blagdana Svih svetih građani obilaze grobove najmilijih
    +50
Uoči blagdana Svih svetih građani obilaze grobove najmilijih Izvor: Pixsell / Autor: Marko Prpic

Kršćani su najprije posebno slavili mučenike, a s vremenom su kao posebna svjedočanstva vjere isticani asketi, Bogu posvećene djevice i biskupi. O pojmu svetaca i kanonizaciji, kako se danas podrazumijeva, može se govoriti tek od X. stoljeća. Prva službena kanonizacija dogodila se 993. godine, za vrijeme pape Ivana XV., a prvi kanonizirani svetac bio je sv. Ulrik.

Prema Drugome vatikanskom saboru, štovanje svetih proistječe iz trajne povezanosti zemaljske i nebeske Crkve - pripadnici jedne i druge, iako na različit stupanj i način, sudjeluju u istoj ljubavi prema Bogu i bližnjemu te pjevaju istu pjesmu slave svojem Bogu.

Protuepidemijske mjere

Na grobljima je obavezno pridržavanje preporuka Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, o čemu će voditi računa i redari na ulazima.

Obavezna su sredstva za dezinfekciju na ulazima, kao i nošenje maski za lice i na otvorenom za sve posjetitelje svih lokacija groblja.

Sve uredovne prostorije groblja (koje budu na usluzi građanima i posjetiteljima) potrebno je dezinficirati u 10 sati i 14 sati. Prilikom dezinfekcije prostori bi trebali biti izvan funkcije 30 minuta. Potrebno je osigurati toplu vodu, sapun i jednokratne papirnate ručnike u toaletima za posjetitelje.

Obavezno je održavanje socijalne distance na otvorenom od 1, 5 m za sve posjetitelje svih lokacija groblja osim članova iste obitelji / skupine, ali ne veće od 3-4 posjetitelja.

Održavanje mise je potrebno dogovoriti sa svećenicima tako da se mise održavaju na posebno određenim mjestima na otvorenom i uz održavanje sigurnosne distance.

Nužno je osigurati dovoljan vremenski razmak i frekvenciju između autobusa javnog prijevoza (ukoliko ste organizirali javni prijevoz) koji dovoze i odvoze posjetitelje.

Dušni dan slavi se svake godine 2. studenoga, kada se sjećamo svih svojih pokojnika. Taj dan su pohodi grobovima i grobljima znak pažnje i vjere. Na taj dan ljudi se mole za duše svojih dragih pokojnika, za njih pale svijeće na grobovima, odlaze na svetu misu, povezujući se svojim molitvama s njima i moleći Božje milosrđe da ih što prije očisti od svih slabosti te da ih uvede tamo 'gdje s oka svaka suza nestaje'.

Dušni dan ili Dan svih vjernih mrtvih izraz je nade i vjere u zagrobni život.

O kultu duše u kulturnoj baštini Hrvata, među ostalim, svjedoče molitve za duše u čistilištu te dušice — svjećice koje se pale na taj dan.

Dušni dan posvećen je pokojnicima, a nastao je na poticaj sveca, benediktinskog opata iz Clunyja, svetog Odilona. Krajem I. tisućljeća već se na mnogim mjestima nakon blagdana Svih svetih slavio i Dušni dan. 

Taj spomendan godine 998. sveti Odilon službeno je uveo u Cluny, o kojem je bilo ovisno oko tisuću benediktinskih samostana. Preko benediktinaca, blagdan se proširio po Europi, a Vatikan ga je službeno potvrdio 1311.