Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture pri kraju je s izradom prijedloga novog Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, kojim bi se trebalo urediti poslovanje Ubera i taksija. Iako i jedna i druga strana sudjeluju u izradi zakona, čini se da nijedni nisu pretjerano zadovoljni novim zakonskim rješenjem
Uber će u skladu s prijedlogom novog zakona, piše Slobodna Dalmacija, ostati u Hrvatskoj no tretirat će se kao drugi taksi prijevoznici, s dozvolama i licencijama, a taksisti će se morati pomiriti s većom konkurencijom jer će biti znatno više dozvola.
Novi zakon trebao bi riješiti probleme poput nejednake prakse u pitanju cijena i uvjeta prijevoza, korištenja prometne infrastrukture, kapaciteta i vrste vozila kojima se obavlja autotaksi prijevoz i opreme vozila na području Hrvatske. Cilj je da se smanje administrativna opterećenja za pružanje usluga javnog prijevoza putnika, ali da se zadrži minimum propisa i sigurnosnih standarda. Iako smo resornom Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture poslali upit na koji način misle provesti sve te izmjene, do objave ovog teksta nismo dobili odgovor.
Za komentar smo pitali i Uber i udruženje Radio Taxi Zagreb.
Novi prijedlog zakona, kažu za tportal u Uberu, korak je u dobrom smjeru, no više je kozmetička mjera nego korak k pravoj liberalizaciji tržišta. 'Primjerice, i dalje ostaje dvostruka administracija s licencama i dozvolama. Prve se izdaju na razini države, druge u gradovima. To je nepotrebno, jer je dugotrajan proces, ostavlja prostor za lokalnu korupciju i ograničava poduzetništvo, što u konačnici znači veće cijene prijevoza za građane. Nadalje, za uspješan rast cjelokupne industrije potrebno je ukloniti zastarjela pravila poput ograničavanja cijene. Minimalna ili maksimalna cijena dugoročno su štetne za korisnike jer s jedne strane smanjuju izbor, a s druge strane dovode do apsurda gdje se vožnja u starom potrošenom vozilu naplaćuje isto kao vožnja u novoj limuzini. Također, nova regulativa mora omogućiti izbor metode obračunavanja cijene, bilo to GPS-om ili predugovaranjem cijene s ponuđačima usluge. Nije dovoljno samo vezati određivanje cijene na zastarjeli uređaj koji samo mjeri okretaje kotača - taksimetar - ne predlaže optimalnu rutu i podložan je manipulaciji', poručuju iz Ubera za tportal.
Uz to, u Uberu bi ukinuli da vozači moraju imati trogodišnju školu za kvalifikaciju vozača. 'Postojeći uvjet nije relevantan za pružatelje usluga prijevoza osobnim automobilom već za vozače kamiona i autobusa. Dovoljno je posjedovati vozačku dozvolu B kategorije te iskustvo vožnje od najmanje tri godine. K tome treba dodati i redovni liječnički pregled i napredni tečaj sigurne vožnje', smatraju u Uberu.
'Trenutno stanje u svim gradovima, ukazuje na nedostatak adekvatnog broja vozila i vozača koji nude usluge prijevoza. Tako primjerice, u Splitu posluje tek 180 registriranih autotaksi prijevoznika, a postoji potreba za najmanje 5000 dodatnih ponuđača. U Zagrebu ima svega 1200 taksista, a prema trenutnoj potražnji postoji potreba za najmanje 10.000 dodatnih vozača', nadodaju iz Ubera.
Dozvole i licencije za vozače Ubera? Ako se pita predsjednika Udruženja Radio Taxi Zagreb Jozu Kovačevića, to je ono što taksisti od početka traže - legalan rad Ubera.
'Udruženje nema ništa protiv da je netko tko je isto tako legalan i koji ima sve ono što je potrebno za raditi posao, da radi. Nama je svejedno, ako u količini određenog broja taksija u Zagrebu ili na teritoriju Hrvatske radi legalni taksist, hoće li to biti Uber ili Cammeo. Svi se bore da dobiju licence i ispune uvjete. Problem s Uberom je što ne ispunjavaju nikakve uvjete, ispunjavaju neke svoje uvjete koje su oni propisali, a ne Hrvatska ili Europska unija', kaže Kovačević za tportal.
Kovačević smatra da se Uberu, ako bude legaliziran novim zakonom, ne bi trebalo progledati kroz prste. 'Problem je što do sada nisu radili ni po kakvim kriterijima i pravilima koje je propisala država. Kako je objavljeno, njima je do sada propisano preko sedam milijuna kuna kazni, pitanje je koliko je naplaćeno. Pitanje je hoće li im izbrisati sada kad počnu raditi legalno. Nedopustivo je da se njima kazne oproste', kaže Kovačević.
Podsjeća da su i državni dužnosnici govorili kako je Uber ilegalan, a oni i dalje rade. 'Ja ne razumijem koja je pravna država koja to dopušta i kakvi su to ljudi koji vode taj Uber i uporno krše zakon? Mislim da ih zbog toga treba suspendirati na određeno vrijeme i da ne mogu raditi na teritoriju RH jer su kršili zakon. Primjerice, pet, sedam ili deset godina oni ne mogu ovdje raditi', kaže Kovačević.
Upitali smo Kovačevića i što kaže na ideju da se smanje administrativne barijere. 'Nikad mi nisu smetale barijere. Čemu ih smanjivati kada znamo da se time smanjuje sigurnost putnika i da se ide na uštrb sigurnosti i da bi radili manje obučeni ljudi, da bi vozila bila manje sigurna. Nama je najveća stavka sigurnost ljudi. Sve što radimo radimo da bi ljudi bili sigurni. Svi idemo naprijed, a sada ćemo ići korak nazad', poručuje Kovačević.