pravila igre

S kime sjedate u auto: Kakve kontrole prolaze stari taksisti, a kakve vozači Ubera?

29.06.2017 u 06:37

Bionic
Reading

Nakon što je pijani vozač Ubera, bez važeće vozačke dozvole, zamalo završio na pisti Zračne luke Franjo Tuđman, ponovno su se počela postavljati pitanja o regulaciji aplikacije koja se dobro primila u Hrvatskoj

Tradicionalni taksisti koji 'ratuju' s Uberom od njegova dolaska, stalno napominju koliko provjera moraju proći prije nego što mogu voziti, pa smo istražili kakvi su zahtjevi prema taksistima, a kakvi prema vozačima Ubera. Svaka strana ove priče, koja bi trebala završiti donošenjem novog Zakona, ima čvrste argumente. 

Dok je djelatnost taksiranja u klasičnom smislu prilično strogo regulirana, Uberovi partneri prolaze kroz dosta komotnije sigurnosne provjere zahvaljujući zakonskom vakuumu u kojem posluju. Naime, Uberu je u Hrvatskoj najprije dopušteno poslovanje, da bi ga se kasnije zabranilo dok se ne napiše novi zakon o taksi uslugama. 

U klasičnoj taksi tvrtki poput Cammea ili obrtu po čijim principima posluju vozači Radio Taksija u Zagrebu za poslovanje treba ispuniti uvjete propisane Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu, Zakonom o sigurnosti u prometu, kao i odlukama o autotaksi prijevozu koje donosi predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave na području koje se autotaksi prijevoz obavlja.

Prva velika razlika između taksista i Uberovaca je broj godišnjih odlazaka na tehnički pregled vozila. S obzirom na to da je tehnička ispravnost vozila temelj sigurnosti na cesti, taksisti se mogu pohvaliti da na tehnički idu i do četiri puta godišnje ovisno o starosti vozila, dok vozači Ubera na tehnički odlaze kao i svi drugi – jednom godišnje, bez obzira na kilometražu koju prolaze. 

Nakon bizarne nesreće, upitali smo Uber kakve to oni točno zahtjeve postavljaju prema partnerima.  'Sigurnost naših korisnika i partnera-vozača je naš najveći prioritet. Svaki vozač prolazi provjeru prije nego pristupi Uber aplikaciji. Također, sustav nas obavještava prije nego što partneru-vozaču istekne prometna ili vozačka dozvola, a tehnički pregled vozila mora se obaviti svake godine kako se prometna dozvola produžila', kažu nam.

 Dodaju kako svi vozači moraju obaviti redovne liječničke preglede kod svojih poslodavaca, kako je propisano zakonom. 'Uz to vozačima na Uber platformi osigurali smo pristup dodatnim liječničkim pregledima, kao npr. pregled vida i pristup savjetodavnim službama', dodaju

  • +14
Prosvjed taksista u zagrebu Izvor: Pixsell / Autor: Patrik Macek/PIXSELL

Podsjećaju da kao članovi Radne podskupine pri Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, surađuju na izradi novog regulatornog prijedloga koji bi odredio točne uvjete koji vozači moraju ispuniti kako bi im bio omogućen rad preko Uberove platforme.  'Želimo istaknuti, da Uber ima nultu stopu tolerancije prema neodgovornoj vožnji. Svi koji to krše ne mogu biti naši partneri-vozači . Naši partner-vozači prilikom aktivacije na Uber aplikaciju pristaju na pravila ponašanja kojih se moraju strogo pridržavati. Sve koji to krše odmah isključujemo iz aplikacije', zaključili su.

Taksisti moraju i platiti za baždarenje taksimetra pri Državnom zavodu za mjeriteljstvo te moraju platiti taksi dozvolu lokalnoj samoupravi. I jedni i drugi plaćaju doplatak za osiguranje te naknade HRT-u. Ono što partneri Ubera ne plaćaju su PDV za ugradnju opreme u vozila, prekvalifikaciju za profesionalnog vozača i taksi ispit o poznavanju grada.

Ono što pak ne plaćaju taksisti je PDV na proviziju Uberu. U Cammeu detaljno pojašnjavaju kako da bi vozilo postalo taksi vozilo (gledano s tehničke strane), prvenstveno treba ispunjavati minimalne tehničke uvjete koje je propisao Zakon (broj vrata, veličina prtljažnika i slično.) te uvjete o boji vozila i oznaci grada.

  • +18
Uber u većini zemalja Europske unije nije dočekan s oduševljenjem (taksista) Izvor: Cropix / Autor: Bruno Konjevic / CROPIX

Zatim je potrebno ugraditi taksimetar, fiskalnu blagajnu te dodatne elemente veze poput njihova sustava Taxi Navigator. Tu su GPS lokatori povezane s call centrom i oznake koje ističu da je riječ o taksi vozilu, poput krovne oznake i drugih elemenata koje propisuje odluka jedinice lokalne samouprave. Vozači Cammea i Radio Taksija u Zagrebu trebaju imati stečenu početnu kvalifikaciju (srednjoškolsko obrazovanje profesionalnog vozača ili stečena D kategorija prije 2009. godine ili ubrzana prekvalifikacija) i položen turistički ispit poznavanja grada za grad u kojem rade, dužni su biti zdravstveno osposobljeni za posao profesionalnog autotaksi vozača. 

To znači da su svako određeno vrijeme (ovisno o njihovom zdravstvenom stanju i dobi) dužni u ustanovi za medicinu rada proći izvjesne testove, a koji između ostalog potvrđuju kompletno psiho-fizičko stanje profesionalnog vozača. Osim toga, Cammeo svoje djelatnike redovito i nenajavljeno alkotestira, dok Radio Taksi kao udruženje nema takve ovlasti, ali sumnje u alkoholiziranost svojih vozača prijavljuje nadležnim institucijama. 

Radio taksi Zagreb napominje kako su oni uz pomoć hrvatski tvrtki formirali i dispečerski sustav koji ima sve funkcionalnosti koje ima i Uber. 'Sve što nudi Uber aplikacija, ima i naš dispečerski sustav, s ogromnom i bitnom razlikom, a to je da naša aplikacija dodjeljuje taksi vožnje isključivo i samo licenciranim legalnim taksi prijevoznicima koji državi i gradu plaćaju sve poreze, prireze i doprinose', poručuju.