SVE ZBOG STAROG SUKOBA

Britanci zabranili Korejcima da Argentini prodaju avione koji su bili ponuđeni i Hrvatskoj

12.11.2020 u 09:27

Bionic
Reading

Ujedinjeno Kraljevstvo zabranilo je južnokorejskoj tvrtki KAI (Korean Aerospace Industries) prodaju njezinog trenažnog i lakog borbenog zrakoplova FA-50 Argentini, navodeći da se u tim letjelicama, koje su prije tri godine nuđene i Hrvatskoj, nalaze dijelovi proizvedeni u Velikoj Britaniji

Ugledni portal za pitanja obrane Jane's Defence Weekly objavio je da je južnokorejski proizvođač lakog trenažno-borbenog FA-50 Fighting Eagle obavijestio argentinskog veleposlanika u Seulu da se taj avion ne može izvoziti zbog britanskog embarga na oružje toj južnoameričkoj državi.

Martin Chun, šef odjela za međunarodnu poslovnu strategiju tvrtke KAI, izvijestio je argentinskog veleposlanika Alfreda Carlosa Bascoua da željeni avion sadrži šest glavnih komponenti koje se proizvode u Velikoj Britaniji. Prema pisanju Flight Globala, riječ je o sustavima za raspoznavanje i izbjegavanje sudara, kao i elektrooptičkim prikazivačima i integriranim sustavima za kontrolu avionike koje proizvodi tvrtka Bae Systems. Britanska tvrtka Martin Baker je pak zadužena za ugrađivanje izbacivih pilotskih sjedišta.

Nakon zabrane prodaje ukupno osam primjeraka zrakoplova putem društvenih mreža oglasio se argentinski ministar obrane Agustin Rossi te je britanski potez prozvao 'novim primjerom imperijalnog ponosa'. Rossi je uz svoj komentar dodao hashtag #MalvinasArgentinas.

Malvini su argentinski naziv za južnoatlantsko otočje koje Britanci nazivaju Falklandski otoci, a koje je Buenos Aires napao u travnju 1982. godine, ali su ih britanske invazijske snage vratile pod svoju kontrolu nakon ogorčenih 10-tjednih borbi. Velika Britanija je nakon toga protiv Argentine uvela embargo na oružje jer Buenos Aires i nadalje polaže pravo na suverenitet nad Falklandima.

Izvor: Društvene mreže

London je prije pet godina zaustavio prodaju švedskih Gripena Argentini, ističući da ti lovci također imaju ugrađene britanske komponente. Godinu ranije Britanci su zaustavili Španjolce u prodaji Miragea F1 argentinskim zračnim snagama, a one su se kasnije obratile za pomoć Kini ponudivši svoje višenamjenske avione JF-17, koje najmnogoljudnija država izrađuje s pakistanskim kompanijom PAC. Kina je također ponudila Argentini svoje višenamjenske zrakoplove tipa J-10, ali i taj proces još se uvijek nije odmaknuo od početne ponude.

Pomoć argentinskim zračnim snagama ponudila je i Rusija predloživši prodaju 12 primjeraka supersoničnih jurišnika tipa Su-24, no ta je ponuda ocijenjena kao politička igra Moskve kako bi pokušala naštetiti Londonu zbog trajne krize u Ukrajini.

U kakvim se tehničkim oskudicama nalazi Argentina, ponajviše govori podatak kako službeni Buenos Aires 2016. godine nije mogao osigurati lovačku pratnju američkog predsjedničkog aviona s tadašnjim predsjednikom Barackom Obamom pri ulasku u argentinski zračni prostor pa su Air Force One pratili američki lovci tipa F-16. Argentinci su tom prilikom ponudili Amerikancima da će predsjednički avion dočekati turboelisni zrakoplov IA 58 Pucara, koji je dizajniran za napade ciljeva na tlu te protudiverzantska djelovanja ili pak napredni dvosjedni trener koji može obavljati i lake jurišne zadaće tipa IA 63 Pampa, ali su to američki stručnjaci za sigurnost predsjednika odbili s podsmijehom.

FA-50
  • FA-50
  • FA-50
  • FA-50
FA-50 Izvor: EPA / Autor: YONHAP

Južnokorejski proizvođač KAI ponudio je hrvatskom Ministarstvu obrane 2016. godine 16 primjeraka FA-50 po cijeni od 750 milijuna dolara, nudeći pritom zrakoplove na kredit od deset godina, uz trogodišnji poček. Uz to, obećali su oživjeti riječku luku predlažući lobiranje u vlastitoj zemlji da se sva južnokorejska roba plasira u Europsku uniju preko Kvarnera. KAI se godinu kasnije povukao iz natječaja jer je, pored tada ponuđenih grčkih, izraelskih i američkih F-16 te švedskog Gripena, bio najslabija karika po borbeno-letnim karakteristikama.

Riječ je o letjelici koju je KAI razvio krajem 90-ih godina prošlog stoljeća s američkom tvrtkom Lockheed Martin, pri čemu je osnova bila američki lovac F-16. Zrakoplov se nalazi u ratnim zrakoplovstvima Južne Koreje, Indonezije, Iraka, Filipina i Tajlanda. Za njega se zanimaju i Argentina, Azerbajdžan, Bocvana, Brunej, Malezija, Pakistan, Tajvan, UAE i Vijetnam, ali i dvije članice NATO-a – Španjolska i Bugarska.